Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristian van der Wal Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Huizen van het Kind Gezinnen ondersteunen in hun kracht
2
Regelgeving Een beeld krijgen op Onder- steuning Stand van zaken Kernideeën Administratie Subsidies Uitdagingen anno 2016
3
Huizen van het Kind Kernideeën Terug naar alg. overzichtsboom
4
Waarom? Wat? Hoe? Meerwaarde creëren Fysiek huis? Vzw of feitelijke vereniging? Terug naar alg. overzichtsboom
5
Huizen van het Kind Waarom? “ We richten in samenwerking met partners een Huis van het Kind op om lokaal krachten te bundelen zodat maatregelen en ondersteuning coherenter en beter ontsloten kunnen worden om meer gezinnen beter te ondersteunen ”
6
Huizen van het Kind Wat? Breng een diversiteit aan aanbod samen Maak het toegankelijk voor alle gezinnen Laat het aansluiten op lokale noden en opportuniteiten Werk op een integrale manier, rekening houdende met verschillende levensdomeinen Werk aan gebruikersparticipatie, want het is een Huis VAN het Kind Breng bestuur en organisatie in je samenwerkingsverband
7
Huizen van het Kind Hoe? Ruimte voor lokale invulling Stapsgewijs Goede praktijken zichtbaar maken – het warm water niet steeds moeten uitvinden – maar vraagt wil van iedereen om te ontwikkelen en te delen (www.huizenvanhetkind.be)www.huizenvanhetkind.be Terug naar overzichtstak kernideeën
8
Huizen van het Kind Meerwaarde creëren Op niveau van: Aanstaande gezinnen, gezinnen met kinderen en jongeren, kinderen en jongeren – daarvoor doen we het Organisaties – want anders is het moeilijk hen te betrekken of betrokken te houden Samenwerkingsverband – want Huis van het Kind is in de eerste plaats een samenwerkingsverband dat meerwaarde wil creëren Vlaanderen/ Brussel – Huizen van het Kind zijn een gezamenlijk verhaal Alle niveaus beïnvloeden elkaar Naast meerwaarde creëren ook belang van monitoring van onbedoelde negatieve effecten
9
Huizen van het Kind – meerwaarde creëren Niveau van aanstaande gezinnen, gezinnen met kinderen en jongeren, kinderen en jongeren Door: Huis van het Kind voor iedereen Inzetten op toegankelijkheid en zichtbaarheid van beschikbare en diverse vormen van aanbod Afstemming op lokale noden Inzetten op vraaggericht werken Hen ‘partner’ maken in de vormgeving Ultiem: gezondheids- en welzijnswinsten bieden en werken aan sociale cohesie
10
Huizen van het Kind – meerwaarde creëren Niveau van organisaties Door: Een betere bekendheid van elkaars aanbod Betere toegang tot flankerende dienstverlening Gebruik maken van elkaars competenties en expertise Efficiënter inzetten van middelen Bereiken van doelstellingen die men niet alleen zou kunnen bereiken
11
Huizen van het Kind – meerwaarde creëren Niveau van organisaties - lokale besturen Door: Sterk merk Toegang tot doelgroepen Toegang tot actoren/ dienstverlening Coherent beleid met vele verbindingen, lokaal aangepast Efficiëntiewinsten
12
Huizen van het Kind – meerwaarde creëren Niveau van samenwerkingsverband Vooral: maak er jullie eigen verhaal van zoek de lokale meerwaarde, in een continu proces
13
Huizen van het Kind – meerwaarde creëren Niveau van Vlaanderen/ Brussel Vooral faciliterende rol in functie van lokale meerwaarde Door: evoluties op te volgen, zodat meerwaarde overal ontstaat goede praktijken zichtbaar te maken af te stemmen met betrekking tot verschillende beleidsinitiatieven Terug naar overzichtstak kernideeën
14
Is een Huis van het Kind effectief een Huis? Een Huis van het Kind is in de eerste plaats een samenwerkingsverband waarbinnen verschillende organisaties samen zorgen voor een multidisciplinair, geïntegreerd en afgestemd aanbod In functie van herkenbaarheid voor gezinnen: Huis van het Kind als “merk” In de toekomst: verhoging bekendheid “merk” bij burger in Vlaanderen en Brussel vlottere bekendheid lokaal Geen formele vormvereisten verbonden aan het Huis van het Kind, al kiezen verschillende samenwerkingsverbanden wel voor een fysieke bundeling van een deel van het aanbod Terug naar overzichtstak kernideeën
15
Samenwerkingsverband: vzw of feitelijke vereniging? Bruikbaar materiaal op www.huizenvanhetkind.be:www.huizenvanhetkind.be Info: http://www.huizenvanhetkind.be/hk/img/vzwoffeitelijkevereniging.pdfhttp://www.huizenvanhetkind.be/hk/img/vzwoffeitelijkevereniging.pdf Checklist: http://www.huizenvanhetkind.be/hk/img/eenvzwoprichtenoftochniet.pdf http://www.huizenvanhetkind.be/hk/img/eenvzwoprichtenoftochniet.pdf Aansprakelijkheid binnen feitelijke vereniging – enkele tips: http://www.huizenvanhetkind.be/hk/img/verzekering-aansprakelijkheid.pdf http://www.huizenvanhetkind.be/hk/img/verzekering-aansprakelijkheid.pdf Stand van zaken: enkele vzw’s, merendeel feitelijke vereniging Terug naar overzichtstak kernideeën
16
Huizen van het Kind Regelgeving Terug naar alg. overzichtsboom
17
Waar staan we vandaag ? PraktijkRegelgeving 2011 Al lang initiatief van samenwerking 2012 Meer en meer initiatief onder de noemer Huis van het Kind 2014 Praktijk ondersteund door regelgeving Waarom ? Gezinnen/organisaties Wat ? Aanbod bijeenbrengen Hoe ? Zoektocht Historiek 2011 Voorbereiding 29 nov 2013 Decreet Maart 2014 Besluit Vlaamse regering April 2014 Start regelgeving 1 november 2014 Eerste erkenningen 1 januari 2015 Start subsidiering
18
Decreet van 29 november 2013 houdende de organisatie van preventieve gezinsondersteuning. : REGELGEVING Samenwerkingsverbanden Huizen van het Kind Aanbod preventieve gezinsondersteuning erkend of gesubsidieerd door K&G voor expertisecentra kraamzorg,, groepsgericht aanbod opvoedingsondersteuning door vrijwilligers, inloopteams, mobiel aanbod door vrijwilligers, opvoedingslijn, opvoedingswinkels, spel- en ontmoetingsinitiatieven BVR in uitvoering van het decreet van 29 november 2013 houdende de organisatie van preventieve gezinsondersteuning. Ministeriële besluitenMinisterieel besluit Huizen van het Kind De structuur
19
Regelgevend principe Regelluw Gericht op lokale differentiatie en resultaten op vlak van de gezinnen zelf
20
Doelgroep Besteding subsidie Subsidie- voorwaarden Erkennings- voorwaarden Werkings- gebied Initiatief Adm. verplichtingen Terug naar alg. overzichtsboom
21
Regelgeving - doelgroep Alle aanstaande gezinnen en gezinnen met kinderen en jongeren en de kinderen en jongeren zelf Het effectieve bereik van een Huis van het Kind wordt bepaald door de vraag en het aanbod dat daarop kan inspelen Terug naar overzichtstak regelgeving
22
Regelgeving – initiatief - rollen en verantwoordelijkheden Elk lokaal bestuur en elke lokale actor die relevant is voor de preventieve gezinsondersteuning, kan initiatief nemen tot het organiseren van een Huis van het Kind. Elk initiatief verloopt in samenwerking met het lokaal bestuur. Bij gebreke aan initiatief neemt het lokaal bestuur het initiatief op zich. Terug naar overzichtstakTerug naar overzichtstak regelgeving
23
Regelgeving - werkingsgebied Elk Huis van het Kind heeft een uniek werkingsgebied, dat intragemeentelijk, gemeentelijk of intergemeentelijk vorm krijgt, met dien verstande dat het werkingsgebied de grenzen van de zorgregio niveau kleine stad niet overschrijdt. Vertrekpunt is de gemeente. Het samenwerkingsverband bekijkt of dit de beste schaalgrootte is, dan wel dat er op een lager of hoger niveau gewerkt dient te worden. Terug naar overzichtstakTerug naar overzichtstak regelgeving
24
Regelgeving – erkenningsvoorwaarden (onbep. duur) Een ontvankelijke aanvraag indienen (zie http://www.huizenvanhetkind.be/hk/formulieren/ voor aanvraagformulier) http://www.huizenvanhetkind.be/hk/formulieren/ Een voorstel van werkingsgebied hebben De voorwaarde voor samenwerking met lokaal bestuur Voldoen aan de minimale voorwaarden mbt aanbod Consultatiebureau + 2 andere vormen van aanbod Aansluiting van verplicht aanbod K&G Minimaal 3 pijlers: preventieve gezondheidszorg, opvoedingsondersteuning en activiteiten ter bevordering van ontmoeting en sociale cohesie
25
Regelgeving – erkenningsvoorwaarden (onbep. duur) Het engagement aangaan om binnen de 2 jaar: concrete acties te ondernemen om tot een meer geïntegreerd en efficiënt aanbod te komen, afgestemd op de noden van lokale gebruikers en actoren concrete acties te ondernemen om het aanbod toegankelijk te maken concrete acties te ondernemen om het aanbod in bereik van maatschappelijk kwetsbare gezinnen te brengen zorgafstemming te faciliteren door te verwijzen aan te sluiten bij de wijze waarop het lokaal sociaal beleid vorm gegeven wordt het Huis van het Kind open te stellen voor alle actoren het aanbod in het Huis van het Kind bekend te maken op het IROJ en het LOK Terug naar overzichtstak regelgeving
26
Regelgeving – subsidievoorwaarden (onbep. duur) Een ontvankelijke aanvraag indienen (zie http://www.huizenvanhetkind.be/hk/formulieren/ voor aanvraagformulier) http://www.huizenvanhetkind.be/hk/formulieren/ Een voorstel van werkingsgebied hebben De vorm aannemen van een feitelijke vereniging of een vzw De voorwaarde voor samenwerking met lokaal bestuur Voldoen aan de minimale voorwaarden mbt aanbod Consultatiebureau + 2 andere vormen van aanbod Aansluiting van verplicht aanbod K&G
27
Regelgeving – subsidievoorwaarden (onbep. duur) Het engagement aangaan om binnen de 2 jaar: Ibidem erkenning maar ook Concrete acties te ondernemen om overlap en lacunes weg te werken Concrete acties te ondernemen om nieuwe gebruikers te bereiken Concrete acties te ondernemen om gebruikersparticipatie structureel te verankeren Zorgafstemming te organiseren Te voorzien in coördinatie en kwaliteitsbevordering Terug naar overzichtstak regelgeving
28
Regelgeving - Administratieve verplichtingen Algemene bepaling uit besluit van de Vlaamse regering: Het samenwerkingsverband is in staat om, op eenvoudig verzoek van het agentschap, te rapporteren over de samenwerking en de werkzaamheden Geen periodiciteit Geldt voor alle Huizen van het Kind, al dan niet met subsidies Gesubsidieerd? Jaarlijks besteding middelen verantwoorden – indien ok, wordt saldo (10%) uitbetaald Via online sjabloon te beschikking gesteld door Kind en Gezin Voor lokale besturen als vertegenwoordiger, indien middelen opgenomen in BBC niet nogmaals financieel overzicht, wel gewoon beleidsveld doorgeven. + ook inhoudelijke verantwoording middelen Terug naar overzichtstak regelgeving Terug naar alg. overzichtsboom
29
Regelgeving - Besteding middelen? De subsidie moet worden aangewend voor de organisatie van een aanbodsvorm: Laagdrempelig aanbod opvoedingsondersteuning Laagdrempelig aanbod spel en ontmoeting Laagdrempelig aanbod preventieve gezinsondersteuning, ambulant of mobiel Laagdrempelig aanbod preventieve gezinsondersteuning ter versterking van de onderwijskansen Algemene werkingssubsidie, dus voor personeelskosten en/ of werkingskosten Subsidie voor onbepaalde duur Verschillende vragen rond concrete besteding van de middelen, maar op dit moment geen verdere bepalingen dan wat hier beschreven staat
30
Regelgeving - Toekenning middelen? Op dit moment 84 Huizen van het Kind gesubsidieerd Extra middelen? De begrotingskredieten moeten het toelaten Indien dit zo is, dan zal er een oproep verschijnen
31
Regelgeving - Voor wie zijn de subsidies? Subsidie is voor het samenwerkingsverband In geval het samenwerkingsverband een feitelijke vereniging is, dan moet die een vertegenwoordiger aanstellen die optreedt als ontvanger van de subsidie en die vanuit de overheid hoofdelijk en onverdeeld aansprakelijk kan gesteld worden bij alle betwistingen of terugvorderingen mbt de toegekende subsidie Binnen de feitelijke vereniging zelf kunnen natuurlijk samenwerkingsovereenkomsten opgemaakt worden maar de overheid zal zich, met betrekking tot de subsidie, enkel tot de vertegenwoordiger richten Terug naar overzichtstak regelgeving Terug naar alg. overzichtsboom
32
Een beeld krijgen op de Huizen van het Kind Terug naar alg. overzichtsboom
33
Of: Hoe we vanuit de centrale afdeling van Kind en Gezin kijken naar de opvolging van de Huizen van het Kind…
34
De specificiteit van de Huizen van het Kind Beperkte middelen, grote uitdagingen Niet enkel vanuit regelgeving Ook politiek bijkomende opdrachten Samenwerkingsverband met diversiteit aan actoren De druk vanuit beleid (Vlaams, maar ook lokaal) om realisaties zichtbaar te maken, die verder gaan dan regelgevende opvolging De Huizen van het Kind: in volle pioniersfase
35
Manier van opvolging: vertrekpunt Manier van opvolging: die niet als top-down opgelegd keurslijf wordt aanschouwd, maar aansluit op manier waarop lokale Huizen van het Kind hun werking zelf willen opvolgen (al dan niet op vraag van lokaal bestuur), of hen daarin zelfs ondersteunt en motiveert; die triggert vanuit een inhoudelijk verhaal dat veelomvattend is, maar ook ruimte laat voor het lokaal groeiproces
36
Gaandeweg Terminologie – connotatie – ‘regelgevende overheid’ Beleid in ontwikkeling – samen een beeld geven op Want eigenlijk gaat het over het volgende…
37
Hoe gaat het met ons Huis van het Kind? Belangrijke vraag om lokaal te stellen, en om effecten te monitoren, zowel de meerwaarde, als de onbedoelde negatieve effecten Hoe gaat het met de Huizen van het Kind? Belangrijke vraag om op Vlaams/ Brussels niveau te stellen Dus: Kunnen we het één op het ander afstemmen? En samen de evoluties binnen de Huizen van het Kind monitoren?
38
Een beeld krijgen op de Huizen van het Kind: Stapsgewijs leren in functie van beleid en praktijk in ontwikkeling
39
Vanuit deze mindset Wanneer zijn we samen tevreden over de Huizen van het Kind? Indicatorenset ‘een beeld op de Huizen van het Kind’ als Inspirerend kader voor alle Huizen van het Kind Werkkader vanuit Vlaanderen – in bevragingen zal je dit kader zien terugkomen
40
Vanuit deze mindset Concreet? Bevraging ‘een beeld op de Huizen van het Kind 2016’ Zomer 2016 - bevraging alle Huizen van het Kind – ifv huidige stand van zaken Aanbod in jullie Huis van het Kind Doelgroep Partners Thema’s Trekkerschap Fysieke bundeling Als Huis van het Kind naar de burger Huidige knelpunten en meerwaarde Rapport: najaar 2016 – ondersteuning wordt waar mogelijk ook aangepast op basis van resultaten Belangrijk: geen evaluatie van individueel Huis van het Kind – wel monitoring algemene evoluties en leren uit resultaten – ter versterking van de ontwikkeling van de Huizen van het Kind Er bestaat wel een algemene bekommernis rond kwaliteitsbewaking van de Huizen van het Kind – vraagt gezamenlijke inzet Terug naar alg. overzichtsboom
41
Huizen van het Kind Ondersteuning Terug naar alg. overzichtsboom
42
Ondersteuning Huizen van het Kind
43
Heel wat partners in ondersteuning Terug naar alg. overzichtsboom
44
EXPOO, Vlaams Expertisecentrum coördineert ondersteuning Biedt ondersteuning via kennisdeling, bijscholingen, events, tools, e.d. Stimuleert thematisch netwerk: http://www.expoo.be/thematische-netwerken/netwerk-huizen-van- het-kindhttp://www.expoo.be/thematische-netwerken/netwerk-huizen-van- het-kind Meer info: www.expoo.be
45
Huizen van het Kind Stand van zaken Terug naar alg. overzichtsboom
46
Territoriaal 127 Huizen van het Kind 181 gemeenten + BHG +/- 70% minderjarigen Stand van zaken 31 mei 2016
47
Partners Bovenop betrokkenheid consultatiebureaus en preventieve zorg, aanbod PGO, betrokkenheid lokale besturen: Overzicht vanuit ingediende subsidiedossiers van zomer 2014. In zomer 2016 wordt update gemaakt via bevraging ‘een beeld op de Huizen van het Kind’
48
Werking – huidige stand van zaken? Zie een “beeld krijgen op de Huizen van het Kind”“beeld krijgen op de Huizen van het Kind” Terug naar alg. overzichtsboom
49
Huizen van het Kind Lessen en uitdagingen anno 2016 Terug naar alg. overzichtsboom
50
Lessen en uitdagingen Verschillende modellen Met of zonder duidelijke coördinator Nieuwe structuur of voortbouwend op bestaande Samenwerkingsverband / fysieke locatie Inhoud Breed aanbod Gecentreerd rond opvoedingsondersteuning Gecentreerd rond preventieve (gezondheids)zorg (cb) Onthaal geïntegreerd/verspreid Dienstverlenend / activiteiten Positionering Universeel / kinderarmoede Prenataal / jonge kinderen / tieners en jongeren / ouders vs kinderen Veel differentiatie
51
Lessen en uitdagingen Uitdagingen Van ondertekenen naar samenwerking Aanbod en partners Gezondheidszorg Diensten vs activiteiten Leeftijden Prenataal (ouders van) tieners en jongeren Coherent ontsluiten, branding Fysiek / online Participatie & Zorgafstemming Progressief universalisme Beleidsafstemming op Vlaams niveau
52
Lessen en uitdagingen … en de daaruit volgende ondersteuning als samenwerkingsverband VVSG, provincies, K&G, VIGEZ, VCOK/VBJK, Expoo,… Wijze van ondersteuning Materialen, vormingen, expertise-uitwisseling Thema’s Coherent ontsluiten, branding Juridisch Aanbod Processen Thema’s (participatie, progressief universalisme,…) Terug naar alg. overzichtsboom
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.