Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Zorgwerking in onze school
Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.
Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Dag SO Jan Decuypere PBD GO! BuO.
Inschrijven - stroomdiagram
Redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een beperking
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Werken met de BaSO-fiche
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Wat wijzigt er vanaf 1 september 2014?
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Achtergrond Moderne visie op handicap of (functie)beperking: accent ligt op het niet- aangepast zijn van de omgeving Types handicap: motorische beperking,
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Onderwijs voor personen met een handicap
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
GROEIEN NAAR EEN GOED INSCHRIJVINGSBELEID Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen.
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Informatie voor de schoolsoftwareleveranciers
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
competentieontwikkeling
Kunstonderwijs op maat
April 2014 Opleiding JGZ Antwerpen
M-decreet Terugblik Belangrijkste bepalingen Inschrijvingsrecht
Curriculumdifferentiatie
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
Geschillencommissie passend onderwijs Presentatie Joke Sperling tijdens Werkgroep leerrecht en leerplicht 30 oktober 2015.
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
M-decreet Een korte toelichting.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Inschrijving onder ontbindende voorwaarde Marjorie Carrein Marjorie Carrein
Het zorgcontinuüm.
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Doelen behalen met activiteiten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Zorgbeleid Zorgbeleid.
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Wetgeving prioritaire doelgroepen
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Doelen behalen met activiteiten
Lokaal overlegplatform
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Opleiding voor schoolsecretariaten
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
Inschrijven - stroomdiagram
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Draaiboek inschrijvingsbeleid
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Inleiding campusvoorrang
Nieuw kader inschrijvingsrecht
Gelijke Onderwijskansen
Flexibele leertrajecten
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Transcript van de presentatie:

Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen HET M-DECREET Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen

Inschrijvingsrecht Basisonderwijs Inschrijving kleuteronderwijs Inschrijving lager onderwijs Intakegesprek Afweging redelijkheid aanpassingen

*Internationale verdragen: Salamanca (1994) – VN-verdrag (2009) Historiek *Internationale verdragen: Salamanca (1994) – VN-verdrag (2009) *Vlaams decreet inzake gelijke kansen en gelijk behandelingsbeleid (2008) Redelijke aanpassingen zijn een recht. Weigering = discriminatie! *Maatschappelijke kijk naar handicap *Regering: Vanderpoorten (Maatwerk) en Vandenbroucke (Leerzorgkader) *M-Decreet: aanpak knelpunten Stijging van het aantal leerlingen BuO Kansarme leerlingen sneller naar BuO Types BuO herstructureren

*Rekening houden met de inschrijvingsperiodes opgelegd door het LOP. Inschrijvingsrecht Basisonderwijs *Elke leerling heeft recht op inschrijving in de school of vestigingsplaats, gekozen door zijn ouders. *Ouders moeten akkoord zijn met het schoolreglement en het pedagogisch project. *Rekening houden met de inschrijvingsperiodes opgelegd door het LOP. *Schoolverandering kan op elk moment van schooljaar

Wanneer wordt een inschrijving geweigerd? Inschrijvingsrecht Basisonderwijs Wanneer wordt een inschrijving geweigerd?  School is vol (LOP-capaciteit is bereikt) Leerling voldoet niet aan toelatingsvoorwaarden Leerling die door de school is uitgesloten Co-schoolschap

Op welke manier wordt de leerling ingeschreven? Inschrijvingsrecht Basisonderwijs Op welke manier wordt de leerling ingeschreven? Leerling zonder verslag BuO  definitieve inschrijving Leerling met verslag BuO  inschrijven onder ontbindende voorwaarden

PRINCIPE: alle instappers worden definitief ingeschreven. Inschrijving kleuteronderwijs *Instappertjes: PRINCIPE: alle instappers worden definitief ingeschreven. *Kleuters die in hun schoolloopbaan zitten:  zie deel “leerlingen zonder verslag BuO”

Ouders worden uitgenodigd op een intake-gesprek. Inschrijving lager onderwijs Nieuwe leerling wordt enkel ingeschreven door directeur of zijn plaatsvervanger. Ouders worden uitgenodigd op een intake-gesprek. Geen verslag BuO  definitieve inschrijving Verslag BuO  inschrijven onder ontbindende voorwaarden. Ouders mogen verslag BuO verzwijgen, maar geen onwaarheden vertellen. (school kan in beroep gaan)

A. Leerling zonder verslag BuO Inschrijving lager onderwijs A. Leerling zonder verslag BuO *Na intakegesprek  definitieve inschrijving *Bij specifieke onderwijsbehoeften: Werking zorgcontinuüm van kracht Overleg school + ouders, MDO, school-CLB, … Alle fasen van het zorgcontinuüm doorlopen

Inschrijving lager onderwijs *Wijziging van noden en onderwijsbehoeften zodat een verslag voor BuO nodig is. Overleg met klassenraad Overleg met CLB Overleg met ouders Aanpassing zijn proportioneel of disproportioneel?

Inschrijving lager onderwijs Belangrijk om disproportionaliteit van aanpassingen sterk te maken: -School moet kunnen aantonen dat alle fasen zorgcontinuüm zijn overlopen. -Leerlingdossier kan doorslag geven! -Aantonen van remediërende, differentiërende, compenserende en dispenserende maatregelen  ZC en KLASLEERKRACHT!

Inschrijving lager onderwijs Disproportionaliteit van de aanpassingen wordt duidelijk gemaakt in een verslag: Inschrijving wordt volgend schooljaar ontbonden Studievoortgang IAC, op vraag van de ouders. (indien ook dit disproportioneel blijkt, wordt de inschrijving volgend schooljaar ontbonden)  Ouders beslissen om kind in te schrijven in BuO

B. Leerling met verslag BuO Inschrijving lager onderwijs B. Leerling met verslag BuO *Na intakegesprek  inschrijven onder ontbindende voorwaarden *Afweging: welke aanpassingen redelijk of onredelijk? (Per kind wordt een aparte afweging gemaakt) *Overleg: - CLB - Klassenraad - Ouders

Zijn de aanpassingen proportioneel? Inschrijving lager onderwijs *Aanpassingen worden in een formeel verslag beschreven: ondertekenen door alle partijen. Zijn de aanpassingen proportioneel? Leerling wordt definitief ingeschreven. Zijn de aanpassingen disproportioneel? Inschrijving wordt onmiddellijk ontbonden. Ouders kunnen aanvragen voor een IAC-traject. (indien dit proportioneel is)

*Intakegesprek: basis van het traject. Inhoud: 1. Specifieke info voor de ouders 2. Specifieke noden van het kind 3. Communicatie en mobiliteit 4. Verzorging en therapie 5. Functioneren en sociaal gedrag 6. Verwachtingen i.v.m. evolutie kind 7. Engagementsverklaring ouders

a. Remediëren (door gerichte hulp problemen of tekorten wegwerken) Afweging redelijkheid aanpassingen Kernvraag: Is de toepassing van gepaste maatregelen proportioneel voor onze school? a. Remediëren (door gerichte hulp problemen of tekorten wegwerken)  individuele leerhulp aanbieden b. Differentiëren (omgaan met verschillend niveau van de leerlingen)  variatie in aanpak tussen leerlingen en leerstof

c. Compenseren (middelen toelaten die het leren gemakkelijker maken) Afweging redelijkheid aanpassingen c. Compenseren (middelen toelaten die het leren gemakkelijker maken)  bv laptop met dyslexiesoftware, rekenmachine, spellingcorrector, … d. Dispenseren (een leerling van onderdelen van het leerprogramma vrijstellen en vervangen door gelijkwaardige doelen en activiteiten)  bv. dictee: woorden wel schrijven, zinnen laten overschrijven

Aanpassingen moeten voldoen aan de voorwaarden: Doeltreffend Afweging redelijkheid aanpassingen Aanpassingen moeten voldoen aan de voorwaarden: Doeltreffend Evenwaardige participatie mogelijk maken Zelfstandigheid beogen Veiligheid waarborgen

6 beoordelingsindicatoren van redelijkheid van aanpassingen: Afweging redelijkheid aanpassingen 6 beoordelingsindicatoren van redelijkheid van aanpassingen: Financiële impact: Kan de school de nodige aanpassingen financieel dragen? bv. installatie lift, aankoop software, … Organisatorische impact: School moet voldoende inspanningen leveren, ouders kunnen tegenvoorstellen doen. bv. klassen verhuizen naar benedenverdieping, extra juf in de klas, therapie tijdens lesuren, …

Verbetering levenskwaliteit: Afweging redelijkheid aanpassingen Frequentie en duur: Kan de aanpassing vaker en in de volgende jaren ingezet worden? bv. dyslexiesoftware, ergonautentafel, … Verbetering levenskwaliteit: Beter 2 functionele aanpassingen die werken, dan 10 halve maatregelen. Omgeving en andere gebruikers: Heeft de aanpassing een postieve impact op de andere klasgenoten? bv. kunnen aangepaste rekenblaadjes ook door andere leerlingen worden gebruikt?

Ontbreken van gelijkwaardige alternatieven: Afweging redelijkheid aanpassingen Ontbreken van gelijkwaardige alternatieven: Bestaat er maar 1 oplossing? Bestaan er meerdere oplossingen? Welke kiezen we?