De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gelijke Onderwijskansen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gelijke Onderwijskansen"— Transcript van de presentatie:

1 Gelijke Onderwijskansen
Aanpassingen decreet voor inschrijvingen voor schooljaar en daarna

2 doelstellingen realiseren van optimale leer – en ontwikkelingskansen voor alle leerlingen vermijden van uitsluiting, segregatie en discriminatie bevorderen van sociale cohesie

3 fundamentele rechten Kind: School: Recht op onderwijs
Eigen pedagogisch project Eigen schoolreglement

4 recht op inschrijving In school & vestigingsplaats naar keuze van ouders In samenspraak met leerling vanaf 12 j. Rekening houdend met onderwijsaanbod KO – LO Wie aan wettelijke voorwaarden voldoet/zal voldoen op moment van effectieve instap Leerlingen met attest BuO hebben principieel recht op inschrijving in gewoon BaO Inschrijving na kennisname van & instemming met pedagogisch project schoolreglement

5 inschrijvingen Ten vroegste op 1 september van voorgaand schooljaar (SJ-1) LOP kan latere begindatum afspreken b.v. met oog op voorrangsregelingen Voor : pas vanaf 09 januari 2006 Ook kinderen die nog 2j 6m moeten worden Indien 2j 6m voor einde schooljaar (SJ) zelfs indien pas na laatste instapdatum Geboren = 2j 6m op , kan ingeschreven worden vanaf

6 inschrijvingen Gelden voor hele schoolloopbaan in school
Mogelijke uitzondering: Als max. capaciteit KO > max. capaciteit LO, kan nieuwe inschrijving voor LO gevraagd w. voorwaarde: opnemen in schoolreglement

7 inschrijvingen Schoolbesturen met (vestigingen van)
autonome kleuterschool lagere school / basisschool in eenzelfde / aansluitend kadastraal perceel, kunnen inschrijving laten doorlopen Voorwaarde: opnemen in schoolreglement

8 weigeringen Wanneer op grond van materiële omstandigheden de capaciteit overschreden wordt Schoolbestuur bepaalt autonoom het niveau van toepassing In gewoon BaO: wegens onvoldoende draagkracht om tegemoet te komen aan de noden van een leerling met BuO-attest LLn. met attest type 8 kunnen NIET geweigerd worden in gewoon BaO.

9 draagkracht Basisprincipe: leerling met attest BuO die zich aanmeldt, moet worden ingeschreven in BaO “onder de opschortende voorwaarde van de vaststelling van onvoldoende draagkracht in de school om tegemoet te komen aan de noden op het vlak van onderwijs, therapie en verzorging van de betreffende leerling” = leerling kan worden geweigerd (of de inschrijving kan naderhand worden opgeschort) indien de draagkracht van de school onvoldoende blijkt Weigering / opschorting van inschrijving pas na overleg met de ouders en met het CLB dat de school begeleidt.

10 draagkracht In het beslissingproces rekening houden met:
verwachtingen van ouders t.a.v. kind en school, concrete ondersteuningsnoden op vlak van leergebieden, sociaal functioneren, communicatie, mobiliteit, regulier aanwezige draagvlak in de school inzake zorg “Concretiseer de mogelijkheden om tegemoet te komen aan de noden van de leerling” = concretiseer ook de beperkingen van de school... beschikbare ondersteunende maatregelen binnen én buiten het onderwijs. Bij de verschillende fasen in overleg- en beslissingsproces dienen de ouders intensief betrokken te worden.

11 draagkracht Verantwoordelijkheden De school: CLB Ouders
Verzamelt alle gegevens i.s.m. ouders en CLB Brengt eigen draagvlak in kaart Is spil in het proces en neemt eindbeslissing CLB Brengt de noden van het kind objectief in kaart Brengt pedagogisch-didactische implicaties in kaart Brengt mogelijke extra ondersteuning in kaart Geeft ouders toelichting over draagvlak van de school Ouders Leveren alle nuttige informatie Overleggen met school en CLB

12 weigeringen Wanneer op grond van materiële omstandigheden de capaciteit overschreden wordt Schoolbestuur bepaalt autonoom het niveau van toepassing In gewoon BaO: wegens onvoldoende draagkracht om tegemoet te komen aan de noden van een leerling met BuO-attest LLn. met attest type 8 kunnen NIET geweigerd worden in gewoon BaO.

13 capaciteit: niveaus Gewoon BaO Buitengewoon BaO School
Vestigingsplaats Niveau Kleuter Lager Leerjaar Leerlingengroep Buitengewoon BaO School Vestigingsplaats Niveau Kleuter Lager Type

14 Zelfs indien “vol”… kunnen toch nog ingeschreven worden:
Anderstalige nieuwkomers Kinderen geplaatst door BJZ of verblijvend in internaat aan school Kinderen in internaten aan BuBaO-school OETC-leerlingen = maatregel van corrigerende ongelijkheid

15 voorrangsregelingen Opéénvolgende inschrijvingsperiodes
voor “broers” en “zussen” (MOET) voor GOK-leerlingen (MAG) óf Niet-GOK-leerlingen (MAG indien…) overige leerlingen

16 voorrangsregelingen Opéénvolgende inschrijvingsperiodes
voor “broers” en “zussen” (MOET) voor GOK-leerlingen (MAG) óf Niet-GOK-leerlingen (MAG indien…) overige leerlingen in deze volgorde…

17 voorrangsregelingen Opeenvolgende inschrijvingsperiodes
voor “broers” en “zussen” (MOET) = elk kind van zelfde leefeenheid komt eerst max. 6 weken school bepaalt begin & einde afspraken binnen LOP

18 voorrangsregelingen Opeenvolgende inschrijvingsperiodes
voor “broers” en “zussen” (MOET) voor GOK-leerlingen (MAG) Op tweede plaats Max. 6 weken School bepaalt periode School bepaalt nagestreefd percentage & niveau Chronologisch afspraken binnen LOP

19 voorrangsregelingen Opeenvolgende inschrijvingsperiodes
voor “broers” en “zussen” (MOET) voor GOK-leerlingen (MAG) Niet-GOK-leerlingen, MAG … Indien 10 %-ptn meer GOK-lln. dan Gent gemiddeld Op tweede plaats Max. 6 weken School bepaalt periode School bepaalt nagestreefd percentage & niveau Chronologisch afspraken binnen LOP

20 voorrangsregelingen Samengevat:
Broers & zussen eerst, dan GOK/niet-GOK, dan reguliere leerlingen Binnen elke periode: chronologisch Voorrangsperiodes: maximaal 6 weken Voorrangsperiodes vallen nooit samen “Nagestreefd percentage bereikt tijdens voorrangsperiode” is geen grond voor weigering; alleen “vol” is weigeringsgrond

21 voorrangsregelingen Wat als vóór einde van voorrangsperiode nagestreefde % GOK-lln. reeds is bereikt? Niet inschrijven Ouders toelichting geven Ouders uitnodigen zich opnieuw aan te bieden bij aanvang reguliere inschrijvingsperiode Voorrangsperiode vervroegd afsluiten en dit duidelijk communiceren Ook vermelden dat men zich opnieuw kan aanbieden tijdens de reguliere inschrijvingsperiode GOK-leerling inschrijven in reguliere periode indien opnieuw aangemeld en max. capaciteit nog niet bereikt.

22 voorrangsregelingen Implicaties voor scholen:
Voorrang GOK/niet-GOK of niet? Omgevingsanalyse maken Doelgroep vinden Laagopgeleide ouders, vervangingsinkomen, TNN óf Niet-GOK-leerlingen Doelgroep aanspreken Doelgroep reden bieden om precies voor uw school te kiezen Positieve strategieën ontwikkelen procedure

23 GOK-leerlingen voldoen aan minstens één van de
(on)Gelijke Kansenindicatoren: Gezin leeft van vervangingsinkomen Moeder laag opgeleid: < SO Trekkende gezinnen Kinderen die niet in eigen gezin wonen Thuistaal niet-Nederlands voorrangsregelingen

24 relatieve aanwezigheid
% kinderen die aan minstens 1 van de indicatoren voldoen Berekend voor… werkingsgebied van het LOP [deel van het werkingsgebied] school vestigingsplaats Vastgesteld op 01 februari schooljaar-1 driejaarlijks door Departement Onderwijs [jaarlijks door LOP (tussentijds)]

25 relatieve aanwezigheid
% kinderen die aan minstens 1 van de indicatoren voldoen Berekend voor… werkingsgebied van het LOP [deel van het werkingsgebied] school vestigingsplaats Vastgesteld op 01 februari schooljaar-1 Voor : cijfers van Voor : cijfers van

26 relatieve aanwezigheid
% kinderen die aan minstens 1 van de indicatoren voldoen Berekend voor… werkingsgebied van het LOP [deel van het werkingsgebied] school vestigingsplaats Vastgesteld op 01 februari schooljaar-1 Voor : cijfers van Voor : cijfers van voorrangsregelingen

27 procedure Leg inschrijvingsregister aan Noteer chronologisch
alle gerealiseerde inschrijvingen alle geweigerde inschrijvingen Deel binnen vier kalenderdagen weigeringen schriftelijk mee aan de ouders de voorzitter van het LOP Geef toelichting aan ouders op hun verzoek tegen afgiftebewijs per fax /

28 procedure Weigeringsformulier vermeldt: Juridische grond
Feitelijke motivatie Beslissing max. capaciteit vraag tot inschrijving Vaststelling draagkracht specifieke noden kind Mogelijkheid tot bijkomende informatie bij LOP aanspreekpunt Mogelijkheid tot bemiddeling door LOP bemiddelingscel Mogelijkheid tot klacht bij CLR Modelformulieren ter beschikking tegen…

29 procedure Weigering wegens onvoldoende draagkracht is definitief
Weigering wegens “vol” kan omgezet worden in inschrijving als plaats vrijkomt Chronologie van geweigerde inschrijvingen vervalt na eerste 10 schooldagen van het schooljaar

30 opdrachten voor het LOP
Afspraken met oog op realiseren van optimale ontwikkelings-kansen voor alle leerlingen & vermijden van uitsluiting Afspraken over inschrijvingen Afspraken opvang & toeleiding ANK Afspraken over voorrangsregelingen Afspraken over inschrijvingsperiodes Afspraken over communicatie over inschrijvingsbeleid Ontwikkeling instrument om dubbele inschrijvingen te voorkomen Organisatie aanspreekpunt & bemiddeling Omgevingsanalyse Herberekenen relatieve aanwezigheid GOK-leerlingen

31 opdrachten voor het LOP
Afspraken met oog op realiseren van optimale ontwikkelings-kansen voor alle leerlingen & vermijden van uitsluiting, segregatie en discriminatie Werkgroep “Kansen” Communicatie over lopende initiatieven

32 opdrachten voor het LOP
Afspraken over inschrijvingen Afspraken opvang & toeleiding ANK Afspraken over voorrangsregelingen Afspraken over inschrijvingsperiodes Afspraken over communicatie over inschrijvingsbeleid Ontwikkeling instrument om dubbele inschrijvingen te voorkomen

33 opdrachten voor het LOP
Afspraken over inschrijvingen Afspraken opvang & toeleiding ANK Werkgroep “KOMPAS” Nieuw: ANK = uitzondering op max. capaciteit

34 opdrachten voor het LOP
Afspraken over inschrijvingen Afspraken opvang & toeleiding ANK Afspraken over voorrangsregelingen Autonomie scholen Onderlinge afspraken Inspireren / middelen aanreiken om: doelgroep te vinden doelgroep aan te spreken positieve strategieën te ontwikkelen

35 opdrachten voor het LOP
Afspraken over inschrijvingen Afspraken opvang & toeleiding ANK Afspraken over voorrangsregelingen Afspraken over inschrijvingsperiodes Gemeenschappelijke periodes? Bijvoorbeeld: voor : – = broers & zussen – = GOK/niet-GOK – … = regulier

36 opdrachten voor het LOP
Afspraken over inschrijvingen Afspraken opvang & toeleiding ANK Afspraken over voorrangsregelingen Afspraken over inschrijvingsperiodes Afspraken over communicatie over inschrijvingsbeleid Algemeen Naar specifieke doelgroepen Gemeenschappelijk? Gedifferentieerd?

37 opdrachten voor het LOP
Afspraken over inschrijvingen Afspraken opvang & toeleiding ANK Afspraken over voorrangsregelingen Afspraken over inschrijvingsperiodes Afspraken over communicatie over inschrijvingsbeleid Ontwikkeling instrument om dubbele inschrijvingen te voorkomen Behoefte?

38 opdrachten voor het LOP
Afspraken met oog op realiseren van optimale ontwikkelings-kansen voor alle leerlingen & vermijden van uitsluiting Afspraken over inschrijvingen Organisatie aanspreekpunt & bemiddeling Aanstelling aanspreekpunt Samenstelling bemiddelingscel Afspraken procedures Referenties op weigeringsformulier, folders, …

39 opdrachten voor het LOP
Afspraken met oog op realiseren van optimale ontwikkelings-kansen voor alle leerlingen & vermijden van uitsluiting Afspraken over inschrijvingen Organisatie aanspreekpunt & bemiddeling Omgevingsanalyse Participanten leveren gegevens aan Herberekening relatieve aanwezigheid GOK-leerlingen Nu over ALLE GOK-indicatoren Deelgebieden? Geen plannen nu.

40 implicaties voor scholen nu
Communicatie naar ouders: geen inschrijvingen vóór 09/01/06 Broers en zussen vanaf 09/01/06 Andere: later, nog te bepalen Nadenken over maximum capaciteit: Niveau: school, VP, KO – LO, lj., groep, type Formele beslissing door schoolbestuur (= verslag van vergadering of brief van vz.) Voorstel: afschrift aan voorzitter LOP

41 implicaties voor scholen nu
Nadenken over voorrangsregeling GOK/niet-GOK Doelgroep: wie & hoe bereiken? Nagestreefde percentage & niveau Positieve strategieën Overleg met andere scholen? Nadenken over reguliere draagkracht i.v.m. opvang leerlingen met attest BuO Lln. met attest type 8 kunnen niet geweigerd worden op grond van dat attest…

42 implicaties voor CLB Inventariseren over welke extra ondersteunende maatregelen binnen en buiten onderwijs scholen kunnen beschikken voor opvang van kinderen met BuO-attest zorgcoördinatoren

43 oproep Werkgroep “Inschrijving en bemiddeling”:
formuleren van voorstellen i.v.m. Afspraken omtrent inschrijving Samenstelling bemiddelingscel Procedure voor bemiddeling formele goedkeuring in AV nov.’05

44 oproep Meld ons uw suggesties Aan:
Voorrangsperiode: hoe doelgroep identificeren en bereiken Positieve strategieën Bepalen van eigen draagkracht Aan: Voorzitter: Leden van de werkgroep Uw mandataris in de Coördinatievergadering

45 uw vragen en suggesties


Download ppt "Gelijke Onderwijskansen"

Verwante presentaties


Ads door Google