Stad Kortrijk Omgevingsvergunning December 2014. Digitalisering – omgevingsloket Minder administratieve lasten Efficiëntie verhogen Globale beoordeling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

Het (Wabo)geheim van Helmond
Integrale handhaving en Wabo!
Workshop Digitale Aanvraag van een Stedenbouwkundige Vergunning
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Bom-Project Vlotte dienstverlening door procesefficiëntie: Mechelen gaat voor de digitale omgevingsvergunning Ranja Van Asbroeck – Strategie en ontwikkeling.
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Nieuw datamodel volwassenenonderwijs. Afdeling Volwassenenonderwijs2 Efficiëntere administratie volwassenenonderwijs Aansluiting volwassenenonderwijs.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
IMBIT, 18_04_2012.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Algemene inleiding Wabo
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
E-Team 2006 Vergunningverlening & Handhaving De keten gedigitaliseerd E-government innovatie Andere Overheid V&HV&H Mark Voogd, Ton Mol, Leo de Jong 6.
De nieuwe omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Discussie met de klant !! Professionalisering Vergunningverlening.
Recht en duurzaamheid Frans Tonnaer.
22 september 2014 Bouwrijp maken Alexanderkazerne RGD.
Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (WABO – Omgevingsvergunning)
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
GIS-coördinator in Westerlo
22/10/2014 Business Case ADIB : Naar een 100% klantgerichte organisatie.
Omgevingsvergunning December 2014
Rol en positie omgevingsambtenaar
OMGEVINGSVERGUNNING VERENIGT BOUW- EN MILIEUVERGUNNING INTEGRATIE MER VERSNELLING VAN INVESTERINGSPROJECTEN Philippe Muyters – Vlaams minister van Ruimtelijke.
Standpunt over de omgevingsvergunning Raad van Bestuur 4 februari 2015.
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken De Vlaamse minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport De Vlaamse minister.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Welkom op de verplichte bezoekdag Bandenbestek GAC/2013/1805.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
De omgevingsvergunning Platform regionale steden en gemeenten, 11 maart 2015, Waregem Xavier Buijs, hoofd dienst omgeving & stafmedewerker RO.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
Het vormgeven van een revitaliseringsproces Woerden, 10 juni 2010 Robert Jansen, Oranjewoud.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Project K : Rioleringswerken Wortel kolonie Voorstelling bewonersvergadering 4 september 2013.
Complexe Projecten “Naar een kwaliteitsvolle en snelle aanpak van projectgedreven processen”
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Invoering nieuwe Wet ruimtelijke ordening Advies voor de gemeenteraad van Steenwijkerland Juni 2008.
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
. © BNG Consultancy Services (BCS) 16 januari 2007, gemeente Oirschot De toekomst van het gemeentelijk woningbedrijf.
Dienst Wonen - Stad Gent
Organogram gemeente Bunnik
Omgevingsvergunning December 2014
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Elektronische kennisgeving van geboorte
Actualiseren EV-beleid
Actualiseren EV-beleid
Organogram gemeente Bunnik
REGLEMENT OCCASIONELE EVENEMENTEN
Congres Omgevingswet ‘leren van de pioniers’
Vergunningenmanagement
Samenwerkingswerksessie Vergunningverlening
ISociaal Programma gericht op stroomlijning van informatievoorziening van het sociaal domein om de inwoner sneller aan een passende oplossing te helpen.
Update Wmo Raad Twents ondersteuningsmodel woensdag 24 oktober 2018
Organogram gemeente Bunnik
Transcript van de presentatie:

Stad Kortrijk Omgevingsvergunning December 2014

Digitalisering – omgevingsloket Minder administratieve lasten Efficiëntie verhogen Globale beoordeling Kwaliteit vergunningverlening verhogen Vereenvoudiging procedures Kwalitatief betere vergunningen Omgevingsloket Uitwisselingsplatform Omgevingsvergunning 2015

Dienst “Gevaarlijke, Ongezonde of Hinderlijke gestichten” Dienst “Hinderlijke inrichtingen” Technische dienst - Stedenbouw 1993 Milieudienst Dienst Stedenbouw 2008 Loket voor Ondernemers 2012 Eén directie, één Team: “Bouwen – Milieu – Wonen” Dienstverlening Stad Kortrijk

Wetten, decreten en regels bepalen de opdeling van de dienstverlening: ARAB Vlarem Socio-economische machtigingen Wet op de stedenbouw DRO VCRO Omgevingsvergunning Organisatie is (was) gebaseerd op een administratieve logica

Technische diensten – Dienst Stedenbouw – Milieudienst – Dienst Wegen en Waterlopen – Groendienst – Patrimonium – Dienst huisvesting Thematische opdeling van de organisatie

Historiek werking en verwerking van dossiers Via fiches (20ste eeuw) Via XLS – bestand (sinds 2000) Via CIPAL (sinds 2004) Via GIS (vanaf 2013)

Fiches

XLS - bestand

CIPAL

GIS

Probleemstelling – Bij gemengde projecten zijn minstens twee procedures van toepassing – Procedures voor bouw- en milieuvergunningen duren te lang – De administratie(s) hebben geen zicht op de initiatieven van de aanvrager – Procedures worden op verschillende momenten gestart – Openbare onderzoeken zijn niet duidelijk – Tijd gaat verloren – Bij behandeling en adviesverlening wordt soms dubbel werk geleverd (op verschillende niveau’s) Wat vooraf ging… 2004 Een Uniek Loket,

GEMENGDE PROJECTEN zijn projecten waar voorafgaandelijk zowel een milieuvergunning als een bouwvergunning moet verkregen worden. Milieuvergunningsprocedure : gemiddeld 68 dagen behandelingstermijn Bouwvergunningsprocedure : gemiddeld 113 (nu 60 – 87) dagen behandelingstermijn

Huidige situatie (2004) of simultane behandeling Uniek Vergunningenloket Gewenste situatie

– Voortraject met aanvrager – Eén contactpersoon bij de stad (SPOC) – Vraag om de verschillende vergunningsaanvragen gelijktijdig in te dienen – Geïntegreerde bespreking binnen de verschillende diensten (Forum) – Organisatie van één inspraakmoment (openbaar onderzoek) – Engagement voor snelle beslissingen Voor Gemengde projecten één aanspreekpunt stroomlijnen van processen

Voortraject schept duidelijkheid Afspraken met bouwheer, initiatiefnemer binnen een werkgroep Vergunningstrajecten (procedures en timing) vooraf bespreken Informatie en communicatie met publiek Simultane indiening Simultaan openbaar onderzoek Eén beslissingsmoment (2 agendapunten) Kortere van termijnen Vaststellingen

Thematische benadering Hiërarchie - specialisatie Interne adviesverlening Toch soms lange procedures Dubbele openbare onderzoeken Twee nota’s CBS Verschillende beslissingsmomenten (niveau’s) Verschillende beroepsprocedures Vaststellingen 

K in Kortrijk – procedure 6 maanden – MER – Socio economische Machtiging – Bouwvergunning – Milieuvergunning – Eén openbaar onderzoek – Infovergadering (Schouwburg) – Eén beslissingsmoment AZ Groeninge Barco nv Wienerberger nv Enkele voorbeelden – Best Practices

Eén loket Eén aanvraag Eén openbaar onderzoek Eén adviesronde Eén vergunning door één bevoegd niveau Wat is wenselijk? Omgevingsvergunning 25

Sinds 2007 Forum als lijm tussen de “ruimte – directies” Niveau operationeel Niveau dossier Niveau beleid Sinds 2009 Loket voor Ondernemers Uniek aanspreekpunt voor ondernemers Bedrijfshuisvesting Vergunningen en toelatingen Steunmaatregelen Advies en correct doorverwijzen Reorganisatie in voorbereiding op…

Nieuw Organogram Stad Kortrijk 2012

2012 nieuw organogram – 1 directie Ruimtelijke en Economische Stadsontwikkeling 1 Team “Bouwen - Milieu - Wonen” 1 Team “Ruimtelijke Planning en Realisatie” 1 Team “Beheer en Openbaar domein” – In alle Teams een integrale aanpak van de thema’s milieu, stedenbouw, mobiliteit, natuur, water,… Nieuw Organogram Stad Kortrijk 2012

Team Bouwen Milieu & Wonen (BMW) Teamcoach BMW Ciska Vereecke Balie Vergunningen Premies & Subsidies -Bouwen -Wonen -Milieu -Inname Openbaar Domein -Andere (riolering, huisnrs, …) Backoffice Bouwen en Milieu: -GSA + Milieuambtenaar -Wettelijk kader -Omgevingsvergunning Controle & Handhaving Backoffice Wonen: -Wettelijk kader -Leegstand -Studentenkamers -Bouwblokrenovatie -FRGE -Subsidies en premies

Organisatie - organogram – 1 balie ipv 3 – 1 backoffice – 1 administratie – GSA’s en Milieuambtenaar samen gericht op – Klantgerichte dienstverlening – Ontvoogding – Omgevingsvergunning – Digitale bouwaanvraag – Geïntegreerde administratieve behandeling Team Bouwen Milieu Wonen

Verdere digitalisering van de Administratieve verwerking – Cipal Milieu en Stedenbouw: (Nestor) één platform – Vastgoedinfo Notarisinfo Geïntegreerde info – Bouw – Milieu – Vlarebo – Natuur – Webgis Team Bouwen Milieu Wonen

Milieu – Klasse 1 en 2: ongeveer 50 per jaar – Klasse 3: ongeveer 70 per jaar Trend: afname klasse 1 en 2, toename klasse 3 effect van declassering Stedenbouw – Bouwaanvragen : ongeveer 800 per jaar – Meldingen: ongeveer 70 per jaar Trend: algemeen afname van aanvragen effect melding en vrijstelling Waarvan Gemengde dossiers: – ongeveer 25 per jaar Aantal dossiers

1. Dossier met een gunstig verloop en geen bijkomende verwikkelingen – Ong. 80 % van de dossiers – Vereenvoudiging dringt zich op, kortere termijnen 2. Dossier waar bijkomende inzichten en input gewenst is. – Ongeveer 15 % van de dossiers – Voortraject, inspraak noodzakelijk. Evolueert meestal in een kwalitatiever dossier 3. Dossier is niet haalbaar (project niet wenselijk) – Ongeveer 5 % van de dossiers – Geen compromis mogelijk – Procedure wordt (soms) gebruikt als middel 3 soorten dossiers

OV vraagt een geïntegreerde benadering van het dossier én van de dienstverlening – Een betere dienstverlening – Expertises bouw en milieu samen Voortraject en inspraak wordt geformaliseerd Vooroverleg nog mogelijk – Een vollediger dossier Een simultane behandeling biedt meer duidelijkheid voor betrokkenen. Eén aanvraag en één beslissing (op één niveau) – Vereenvoudiging – Kortere termijnen Conclusies

Tijdstraject goed afspreken met aanvrager – De formele procedure is gebald, maar de voorbereiding is breder en ligt meer bij de aanvrager (alles in één dossier). Formaliseren van voortraject zorgt ook voor langere proceduretermijnen – Informeel of formaliseren van voortraject(en) Is aanvrager in staat om tijdig een kwalitatief dossier in te dienen met alle exploitatie- en bouwtechnische informatie? – Architect en Milieubureau op hetzelfde moment betrekken Ondersteuning gemeenten (overgangsperiode) – Organisatie, integratie,… Conclusies