Organisatie- en Processtructuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3.10 Wat wordt verstaan onder een organisatiestructuur? Wat is het verschil met een organisatie schema? Organisatiestructuur: hoe de taken/afdelingen.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Gegevens/Informatie/Kennis
De fundamenten van de organisatiestructuur
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
STRATEGISCHE PLANNING
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Blz. 9 tot en met 28 Boekje Leidinggeven
Organisatie en beheer Week 2.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Facility management en inkoop
Logistiek management: begrippen en principes
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 6 Kwaliteitsbewaking
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
De fundamenten van de organisatiestructuur
Organisatiestructuur en
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
III Procesdenken in de praktijk
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
© de vries business consultancy, 2008
Doelen Soorten vormgeving.
Producten & Werkprocessen
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Visie & Strategie.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Vormgeven van de HRM-functie
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
H9 Sturen. Bewaking scope Door scope verandering is er kans dat er meer geleverd wordt dan afgesproken Meer leveren betekent meer kosten Meer leveren.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Processen.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Werkbeschrijvingen en bestekken. De werkomschrijving Alle werkzaamheden voor het aanleggen of onderhouden van groen of een tuin In volgorde waarin ze.
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Werkbeschrijvingen en bestekken
GMR Consent 14 februari 2011.
Personeel en organisatie
BEDRIJFSCULTUUR.
BEDRIJFSCULTUUR.
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Differentiatie en Specialisatie
Naam van presentator | Naam van bedrijf
Sociaal / ethisch ondernemen
Stap drie bij projecten
Loopbaanpaden Een verkenning.
Transcript van de presentatie:

Organisatie- en Processtructuur

Organisatie- en Processtructuur Inleiding in de basisbegrippen van organisatiestructuur en processtructuur

Wat is de essentie van Organisatiestructuur? Structuur beschrijft de vorm en werking van een organisatie. Daarbij gaat het alleen om de harde, formele regels. Alle zachte, ongeschreven regels, gewoontes, normen en waarden die de vorm en werking van de organisatie minstens evenveel bepalen, vallen onder cultuur. 3

Organisatie- en processtructuur Organisatie structuur en Proces structuur Twee denkrichtingen over structuur: Structuur wordt gelijkgesteld aan organisatiestructuur. Processen zijn het belangrijkste middel om de structuur te beschrijven: de processtructuur. Praktijk: Beide ‘structuren’ nodig zijn en elkaar aanvullen, mits op de juiste wijze en in samenhang ontworpen. 4

Substructuren van de Organisatiestructuur Drie substructuren van de organisatiestructuur De functie structuur. De personele structuur. De organieke structuur. 5

Kenmerken van de Processtructuur De belangrijkste elementen van de processtructuur:
 Resultaten; Activiteiten; Mensen; Middelen; Kaders. 6

De Organisatiestructuur nader belicht De functiestructuur (of het functiegebouw) beschrijft alle voorkomende functies binnen de organisatie. De personele structuur, beschrijft de personele bezetting van functies op de organisatie–eenheden. De organieke structuur tenslotte, beschrijft de vorm van organisatie eenheden binnen een organisatie. Deze structuur kennen we als ‘het organisatieschema’ of ‘de hark’ met daarin weergegeven de divisies, sectoren, afdelingen, teams enzovoorts. 7

De Functie, Personele en Organieke structuur 8

De Functiestructuur De functies zijn onderdeel van het functiegebouw en hebben een arbeidsrechtelijke status. Basis van aanname, arbeidsvoorwaarden en ontslag. Beschrijving van de plaats van een functie in de organisatie, inclusief arbeidsvoorwaarden. Beschrijving van de werkzaamheden (taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden). Basis voor de jaardoelstellingen voor de medewerker. De benodigde kennis en vaardigheden. Deze worden verder uitgewerkt in competentieprofielen. 

 9

De Functiestructuur 10

De Personele Structuur De verdeling van functie–aantallen en functieniveaus over afdelingen. Het capaciteitsvraagstuk moet voorop staan. Welke kwaliteit en kwantiteiten hebben we nodig om een zeker resultaat te kunnen bereiken? In praktijk worden de belangrijkste ‘ontwerpcriteria’ veelal gevormd door de bestaande situatie (wie moeten we plaatsen) en financiële randvoorwaarden (wat mag het kosten).

 11

De Personele Structuur Uitgangspunt: Indeling naar Functies Aan de basis van elke organieke structuur ligt de indeling naar organisatiefuncties (F-indeling). Voor de meeste productiebedrijven zijn dat inkoop, productontwerp, productie, logistieke dienstverlening en verkoop, aangevuld met ondersteunende functies personeel, financiën, ICT en facility. Voor een dienstverlenend bedrijf: intake, behandeling en nazorg, aangevuld met ondersteunende functies personeel, financiën, ICT en facility. 12

De Organieke Structuur Uitgangspunt: Indeling naar Functies Aan de basis van elke organieke structuur ligt de indeling naar organisatiefuncties (F–indeling). Voor een normaal productiebedrijf zijn dat inkoop, productie en verkoop, aangevuld met ondersteunende functies personeel, financiën, ICT en facility. 13

De Organieke Structuur Indelingscriteria naast F-indeling: G-, M- of P-indeling. De G-indeling naar geografische regio, zoals provincie of land. De M-indeling naar markt segment of klantengroep, zoals kleinverbruikers en grootverbruikers. De P-indeling naar product of productassortimenten, zoals F&B, logies, schoonmaak. 14

De Organieke Structuur 15

De Organieke Structuur Soorten organisatiestructuren Aan de basis van elke organieke structuur ligt zoals gezegd de indeling naar organisatiefuncties (F–indeling). Indien we van dit principe afwijken, en niet de F–indeling als uitgangspunt nemen, ontstaat een divisie organisatie. Onder de directie (raad van bestuur) en de staf vindt een indeling naar geografische–, product, of marktdivisies plaats. Wanneer we deze indeling wat algemener maken, ontstaat een business unit organisatie (figuur links onder). De divisies zijn in feite zelfstandige bedrijven met een eigen staf. Op concernniveau bevindt zich een directie (raad van bestuur) en een concernstaf met een beperkt aantal centrale taken als strategische planning & control, treasury en corporate image.  16

De Organieke Structuur 17

De Processtructuur nader belicht Processen zijn ketens van activiteiten. Deze activiteiten zijn logisch geordend en gericht op het bereiken van resultaten (output) voor een klant. Elk proces is opgebouwd uit 5 elementen: Resultaten; Activiteiten; Mensen; Middelen; Kaders. 18

De Processtructuur: Resultaten Een proces ontleent zijn bestaansrecht aan zijn output, het resultaat voor de klant: broden, ingekochte materialen, maar ook adviezen of andere diensten. Bij het ontwerp wordt van–achteren–naar–voren gewerkt: welke resultaten het proces oplevert en welke activiteiten zijn daarvoor nodig? Elke activiteit die geen waarde toevoegt, is overbodig en wordt geschrapt. Werken met processen betekent sturen op resultaten. Elk resultaat heeft doelstellingen of normen, en deze zijn meetbaar via prestatie–indicatoren (PI). Van elk geleverd resultaat wordt permanent vastgesteld of de beoogde kwaliteit gehaald wordt. 19

De Processtructuur: Activiteiten Elk proces is een keten van activiteiten. Dit zijn enkelvoudige procestappen, handelingen of bewerkingen, zoals deeg maken of een rapport beoordelen. De werkstroom in een proces bevat alleen relevante activiteiten, elke stap moet een duidelijke relatie hebben met het eindresultaat. De diepgang waarmee activiteiten uitgewerkt worden hangt af van het feit of activiteiten kritisch zijn. Hoe kritischer, hoe gedetailleerder, bijv. gezondheidsrisico’s (injecties, medicatie) of financiële risico’s (fraude) 20

De Processtructuur: Mensen Mensen verrichten een deel van de activiteiten binnen een proces. Zij zijn actoren met bepaalde rollen. De verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden is cruciaal voor een effectief en efficiënt procesverloop. Hiervoor wordt de RASCI-systematiek gebruikt (rollen worden verdeeld naar verantwoordelijkheid: responsible, accountable, supportive, consulted & informed). 21

De Processtructuur: Middelen Onder middelen verstaan we machines, informatievoorziening, documenten en overige faciliteiten (huisvesting, materieel) die binnen de processen zelfstandig activiteiten verrichten of door actoren gebruikt worden om activiteiten mee te verrichten. Een middel wordt niet direct verbruikt. Middelen zijn geen input. (Input wordt als grondstof omgezet in output). Het middel informatievoorziening heeft de laatste jaren een steeds belangrijker rol gekregen. 22

De Processtructuur: Kaders Het begrip kaders wordt gebruikt voor alle randvoorwaarden, vereisten (normen), plannen en triggers die van buiten binnenkomen en bij de besturing van het proces een rol spelen. Daarbij valt te denken aan kwaliteitscriteria of normen waaraan het eindresultaat moeten voldoen of aan kaders (geld) voor de inzet van mensen en middelen. 23

De Processtructuur: Resultaten Het begrip ‘resultaten’ wordt twee keer genoemd: één keer als output en één keer als input. Gedachte is dat de input ook een resultaat is, alleen van een voorliggend proces. In dat opzicht verschilt het resultaat ‘input’ niet van het resultaat ‘output’. Een klant kan een externe klant zijn, maar ook een interne klant. In het laatste geval is er sprake van interne processen die via een klantleverancier relatie aan elkaar geschakeld zijn. 24

De Processtructuur 25

Samenhang organisatie- & processtructuur 26

Ontwerpprincipes van de organisatie De volgende elementaire ontwerpregels zijn van belang: Alle personele functies zijn gekoppeld aan één of meer procesrollen. Alle organisatie functies worden afgedekt door één hoofdproces. De managementverantwoordelijkheden worden als volgt belegd: De algemene en hiërarchische verantwoordelijkheden conform de organisatiestructuur. De procesverantwoordelijkheden (via proceseigenaarschap) conform de processtructuur. 27