POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR WERKPLEKLEREN POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Een leraar moet: Eigen referentiekader verfijnen Voldoende reflecteren om tot betere resultaten te komen. ⇒ professionele ontwikkeling (Kelchtermans, 2001) Morele, emotionele en politieke aspecten + zorg voor de leerling (Kelchtermans, 2001, 2007, Nias, 1996)
Effectief werkplekleren = complex fenomeen
In ons systeem ⊕ sociale aspect van leren erkend OPLEIDING VOLGEN OM NADIEN IN HET WERKVELD TE STAPPEN (waar wij momenteel zitten) DOOR PRAKTIJK LEREN (NIET DOOR EERST EEN OPLEIDING TE VOLGEN) ⊕ sociale aspect van leren erkend ⊕ goede aansluiting tussen geleerde en werkplek ⊕ kans op transferproblemen wordt gereduceerd
Nadelen werkplekleren Risico op statisch gebruik van competenties Moeilijkheden bij het beoordelen van permanent of situatie gebonden opgaves ⇒ Moeilijkheid: zorgen voor interactie van theorie en praktijk
Kenmerken van de werkplek Beïnvloeden de graad van positief werkplekleren Heersende structuur Gunstige aard van activiteiten op werkplek Realistisch karakter van de werkplek = student moet adaptief kunnen studeren i.s.m. een goede houding van de begeleider
Andere factoren Voldoende tijd om een persoon op te leiden Gemeenschappelijk verwachtingspatroon Inzet van de student en beschikken over de volgende eisen (Ontstenk 1994) ‘willen leren’ ‘kunnen leren’ Proactieve houding
Specifieke agenda 3 actoren: De student met zijn/haar educatieve behoeften De mentor als sleutelfiguur vanuit de stageplaats De stagebegeleider vanuit het opleidingsinstituut
besluit
Werkplekleren Is heel divers Vereist veel opdrachten vanuit verschillende hoeken