POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Introductie.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Associate degree en de praktijk met Hogescholen
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Landelijke Platformdag Gehandicapten
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Onderwijsmiddag Geesteswetenschappen. Een eerste aanzet tot een facultaire onderwijsvisie Wim van den Doel.
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
Opleiden in school 22 juni 2004
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Het opleidingsprofiel:
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Opleiden in des chool, netwerk De Kempel, januari 2004 OPLEIDEN IN DE SCHOOL bedreigingen kansen.
Eerstejaarsproblemen
Voortgangsgesprek LiO 2014
Richtlijnen voor de casustoets
vanuit een herstelgerichte visie!
LEERJAAR 1 SAW.  Wat wil ik gaan doen: A. Pedagogische werk > Kinderopvang (Niv 3 en 4) > Jeugdzorg (niv 4) B. Maatschappelijke zorg > Maatschappelijke.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Kenmerk: 24 juni Kenmerk: 24 juni Marian Kat-de Jong Kenmerk: 24 juni Spelling op bestelling Gebruik van Hogeschooltaal in de Helpdesk.
In de nesten werken Opleiden van leraren op de werkplek
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Rollen binnen het werkplekleren
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Kansen implementatie vakwedstrijden
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Daphne Keller 30 augustus 2017
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Ethiek in de branche social work
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Competentie gericht onderwijs
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Daphne Keller 29 augustus 2018
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
Wat na de Master in de Educatieve Studies?
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR WERKPLEKLEREN POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR

Een leraar moet: Eigen referentiekader verfijnen Voldoende reflecteren om tot betere resultaten te komen. ⇒ professionele ontwikkeling (Kelchtermans, 2001) Morele, emotionele en politieke aspecten + zorg voor de leerling (Kelchtermans, 2001, 2007, Nias, 1996)

Effectief werkplekleren = complex fenomeen

In ons systeem ⊕ sociale aspect van leren erkend OPLEIDING VOLGEN OM NADIEN IN HET WERKVELD TE STAPPEN (waar wij momenteel zitten) DOOR PRAKTIJK LEREN (NIET DOOR EERST EEN OPLEIDING TE VOLGEN) ⊕ sociale aspect van leren erkend ⊕ goede aansluiting tussen geleerde en werkplek ⊕ kans op transferproblemen wordt gereduceerd

Nadelen werkplekleren Risico op statisch gebruik van competenties Moeilijkheden bij het beoordelen van permanent of situatie gebonden opgaves ⇒ Moeilijkheid: zorgen voor interactie van theorie en praktijk

Kenmerken van de werkplek Beïnvloeden de graad van positief werkplekleren Heersende structuur Gunstige aard van activiteiten op werkplek Realistisch karakter van de werkplek = student moet adaptief kunnen studeren i.s.m. een goede houding van de begeleider

Andere factoren Voldoende tijd om een persoon op te leiden Gemeenschappelijk verwachtingspatroon Inzet van de student en beschikken over de volgende eisen (Ontstenk 1994) ‘willen leren’ ‘kunnen leren’ Proactieve houding

Specifieke agenda 3 actoren: De student met zijn/haar educatieve behoeften De mentor als sleutelfiguur vanuit de stageplaats De stagebegeleider vanuit het opleidingsinstituut

besluit

Werkplekleren Is heel divers Vereist veel opdrachten vanuit verschillende hoeken