Bio in de media. Tips en handige links voor een vlotte perswerking. Update 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Alcohol 16- geen goed begin
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Marketing voor ZZP-ers
“Hoe kom ik aan klanten?”
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
Mijn gegevens op het web!?
Social media gebruiken om een baan te vinden
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Tim Versluijs Leerdoelen.
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW Waarom streekproducten op de kaart zetten? Jo Van Caenegem 22 oktober 2007 Sint-Genesius-Rode.
Pers & Publiciteit Sjaak Koolen Waalwijk, 12 mei 2009.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Over het opbouwen en onderhouden van een duurzame relatie met de pers
Iedereen coach naar Jef Clement.
Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden
Koe & Ondernemer in Balans Jørn Kjær Madsen “Grote stappen veel resultaat”
Zonnekeur Installateur Solar days 2014, Wageningen Gerard van Amerongen Stichting DEPK 1.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Aan de slag met de BETERapp
CanDo Coaching.
Personeelsessie LOKO.
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Online marketing Expert (in een week)
Onze doelen en visie in beeld
Gopress in Limburg: abonnement op – Gopress Kiosk: 22 bib – Gopress Krantenarchief: 29 bib.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
WOW: enqueteren bij Jumbo
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
#kennisdelen | #samenwerken | #durftevragen
Webteksten en SEO Wat hebben zij met elkaar te maken?
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Voedsel geproduceerd met respect voor mens en milieu. Zonder gedoe. Iedereen wil lekker eten op z’n bord.
Bio in de media. Tips en handige links voor een vlotte perswerking. Update 2015.
Doelen van deze presentatie:
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Werkgroep Communicatie/BioPassie Willemien van den Broek, WB.. Stylist Food Henk Gerben, consument Evelyn Muller, Estafette/Odin Daniëlle Schols, projectmanager.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Leesvaardig Examentraining.
Titel van de presentatie. Dagbladen 7 landelijk, oplage 2 miljoen, naast Metro, Spits, Dag en de Pers. Steeds lager aantal regionale titels, ruim.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Centraal Examen Nederlands
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Contentplan sociale media #GR18 Voorbeeld
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
over verbouw en nieuwbouw
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Case: Nieuwe website Anne Heining (M&C
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Labels Hoe kan ik eenvoudig duurzame producten aankopen?
De WAKOSTA?! – APP De wegwijzer in jouw budget.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Marketing in sociale media
Pers, pr en tekst schrijven
Transcript van de presentatie:

Bio in de media. Tips en handige links voor een vlotte perswerking. Update 2015

1.Welke rol speelt BioForum? 2.Heeft jouw verhaal nieuwswaarde? 3.Welke journalisten/media kiezen voor jouw verhaal? A.Regionale media B.Vakbladen landbouw en voeding C.Lifestyle & 4.Hoe schrijf je een sterk persbericht? 5.Hoe de media ‘live’ te woord staan? 6.Enkele voorbeelden uit de biosector INHOUD

1. Welke rol speelt BioForum?

Je wilt een project met nieuwswaarde in de media te brengen Bio komt negatief in de media en je krijgt vragen van klanten Een journalist contacteert jou voor een interview A. BioForum geeft advies

-Voor en achter de schermen zorgt BioForum ervoor dat de biosector op een positieve manier in de publieke belangstelling komt. We positioneren bio als een pionier op het vlak van duurzame landbouw en voeding. - Concreet benaderen we journalisten proactief met portretten en ‘good practices’ van biobedrijven. We sturen opiniestukken en persberichten uit en voeden het maatschappelijk debat via Twitter Tijdens de campagnegolven die doorgaan vanaf 2016 brengen we meerwaarde en productiemethoden van de verschillende productgroepen extra in -De media hebben een voorliefde voor controversiële, soms zelfs negatieve berichten. ‘Goed nieuws’ is voor hen niet per definitie interessant, slecht nieuws is dat veel sneller. Op een positieve manier in het nieuws komen zonder je daarbij tegen anderen af te zetten (gangbare sector bijvoorbeeld) is niet altijd eenvoudig. B. BioForum zet bio positief in de schijnwerpers

Is bio gezonder? Is bio duurzamer? Kan bio de wereld voeden? Waarom is bio duurder? Economische succesverhalen en een eerlijke prijs voor de boeren. Agro- ecologie in de praktijk. Over pesticiden in groenten en fruit en antibiotica in het vlees. Cijfers over biologische productie/consumpt ie. Is bio gecontroleerd? Hoe verloopt controle? Hoe herken je bio? C. BioForum geeft antwoord op persvragen. Meest gestelde vragen.

-Het gebeurt dat bio in de media op een ongenuanceerde manier aan bod komt of dat er zelfs onwaarheden worden gepubliceerd. Als bio in de media uitgebreid aan bod komt dan publiceert BioForum een reactie of standpunt in onze nieuwsrubriek of sturen we een persbericht uit. Voor meer info en -BioForum neemt ook regelmatig contact op met journalisten om hen te informeren. Soms vragen we een rechtzetting bij een artikel. Een voorbeeld: -BioForum reageert proactief op artikels over bio en gezondheid en bezorgt de journalist in kwestie ook recente en relevante studies. Er wordt bijvoorbeeld geschreven dat bio per definitie niet gezonder is zonder te nuanceren dat er wel dergelijk studies zijn die gezondheidsvoordelen pro bio aantonen. Dat de consumptie van bio je beschermt tegen inname van pesticidenresidu’s ligt bovendien onomstotelijk vast. D. BioForum reageert op foute berichtgeving

-Wanneer er een probleem is met biovoeding dat het imago van de biosector schaadt, zoals bijvoorbeeld negatieve persartikels bij fraudegevallen, dan treedt de cel crisiscommunicatie in werking. -We publiceren een standpunt op de website -Daarnaast ondernemen we verschillende acties om artikels en reportages gepubliceerd te krijgen die het standpunt van BioForum overnemen: -Een persbericht uitsturen -Indirect communiceren met de pers via berichtgeving op onze website -Snel en accuraat reageren op vragen van pers E. BioForum doet aan crisiscommunicatie

2. Heeft jouw verhaal nieuwswaarde?

Wat heeft nieuwswaarde? Valt het te visualiseren (foto, logo)? Kan het publiek van het medium zich er mee identificeren? Hooggeplaatste mensen betrokken? Maatschappelijk relevant? Afwijkend van het gangbare? Actueel?

PrimeursSterke verhalen: emoties, getuigenissenBeelden Snelle bruikbare info – Zeker voor regionale media Welk nieuws zoekt de journalist?

Aanleidingen om contact te nemen met journalisten uit je netwerk CAMPAGN E OVER BIO MOMENTUM OP JOUW BEDRIJF LANCERI NG VAN EEN NIEUW PRODUCT FEITEN EN CIJFERS INNOVATIE S POSITIEF NIEUWS UIT DE BIOSECT OR

Tips: 1.Als je een sterk verhaal hebt, zal je geen tientallen verschillende journalisten moeten opbellen om je verhaal gepubliceerd te krijgen. 2. Omgekeerd geldt ook: als je een aantal media hebt opgebeld en ze willen jouw verhaal niet opnemen, dan is jouw verhaal niet sterk genoeg, komt het niet op het juiste moment... Pauzeer. Verander je insteek. Vraag de journalisten om uitleg en leer daaruit. Tientallen extra journalisten opbellen in de hoop gepubliceerd te geraken zal heus niet lonen.

Vraag ons advies: Afhankelijk van het draagvlak dat jouw project in de sector heeft kan BioForum jouw project ondersteunen: Aankondiging in de online agenda van BioForum Publiceren van een nieuwsbericht op Contacteren van een journalist Uitsturen van een persbericht Mee ondersteunen van een persmoment

3. Welke journalisten/media passen bij jouw verhaal?

opening winkel, opendeurdag van boer tot bord generatiewissel, jubileum… A) REGIONALE MEDIA Innovatie op vlak van duurzaamheid, energie, dierenwelzijn… Een samenwerking in de keten B) VAKBLADEN Nieuw product exclusieve wedstrijd voor lezers feel good verhalen over korte keten... C) LIFESTYLE Inspelen op actualiteit Samenwerking BV... Innovaties, economisch succes D) RADIO & TV Kies de juiste media bij het verhaal dat je wilt brengen

Google ‘perslijst’ en de naam van jouw gemeente dan vind je zeker interessante contactgegevens. Probeer een goede relatie uit te bouwen met deze regionale journalisten. Het grootste persagentschap is Belga en zij hebben een uitgebreide regionale afdeling. Stuur perstekst en een persbeeld in via De populaire kranten ‘Het Nieuwsblad’, ‘Het Laatste Nieuws’, ‘Gazet van Antwerpen’ en ‘Het Belang van Limburg’ hebben een sterke regionale redactie. De ‘kwaliteitskranten’ richten zich minder op regionieuws. Standaard werkt daarvoor samen met ‘Het Nieuwsblad’. TIP: Journalisten van Het Nieuwsblad bereik je via het adres Op kan je je gemeente selecteren en via het formulier nieuws insturen en foto’s uploaden. A.Regionale media

A. Regionale media? In zowat elke regio bestaan verschillende gratis bladen. De Streekkrant/De Weekkrant is een huis-aan-huis krant met 3,5 miljoen lezers. Ook Rondom Magazine heeft een indrukwekkend aantal lokale edities. Raadpleeg op hun website in welke editie je aan bod kan komen. Woon je in of bij een grote Vlaamse stad? Check de stadsmagazines! Bv: Goesting Magazine, Brussel Deze Week, Uit-magazines voor cultuur en toerisme (Uit in Oostende, Uit in Hasselt...) Een overzicht van de regionale Radio per gemeente vind je via de Vlaamse Regulator Media Overzicht lokale radio omroeporganisatiesOverzicht lokale radio omroeporganisaties De belangrijkste regionale televisiezenders vind je op volgende slides en een overzicht per provincie is beschikbaar via website Regionale TV Media (RTVM)

Aanleiding van dit artikel is een generatiewissel. Marjolein neemt de koffiebranderij Koffie Kàn over van haar ouders. Het regionale magazine Rondom Magazine vindt dit een prima insteek voor een interview. VOORBEELD 1

Een originele samenwerking tussen Gageleer (biologisch brouwer) en Joris Willems (bioboer die biologische gerst levert voor het bier) wordt door de krant Het Belang van Limburg fel gesmaakt. VOORBEELD 2

Biologisch melkveehouder Nils Mouton kiest resoluut voor het beperken van antibiotica en is 98% zelfvoorzienend in voer. Naar aanleiding van de Bioweek bood BioForum het verhaal aan bij enkele vakbladen ‘landbouw’. Een reportage verschijnt in het Nederlands vakblad Zuivelzicht B. Vakbladen landbouw & voeding?

B.. Vakbladen landbouw & voeding? Tip: Vakbladen houden van exclusiviteit. Denk goed na over welk vakblad geschikt is! Stel voor je een journalist contacteert een pagina (maximaal 1 A4) op met relevante feiten en cijfers over je bedrijf waarin je in enkele paragraafjes uitlegt wat vernieuwend is op jouw bedrijf. Naar de landbouwsector Boer & Tuinder – wekelijks nieuws Landbouwleven – toonaangevend weekblad Plattelands TV - actuaprogramma Boerenstebuiten Vilt - online landbouwnieuws op Voor elk segment zijn er gerichte vakbladen: Management & Techniek, Zuivelzicht, Veeteelt Vlees, Fruitteeltnieuws... …

B.. Vakbladen landbouw & voeding? Specifiek voor de biologische landbouw Bio Actief (Vlaanderen), Itinéraires Bio (Wallonië) Ekoland (Nederland), BioFood (Bionext Nederland) Bio-Info (Frankrijk) … Naar professionals uit de voedingsindustrie Brood en Banket (Belgische brood- en banketbakker, chocolatier, confiseur en ijsbereiders) Chocolaterie (chocolaterie en confiserie) Delicatesse (slagers, traiteurs en delicatessenzaken) Food & MEAT (slagers) Food Industry (producenten en verwerkende industrie) Food Process (voedingsverwerkende industrie) Food Services, Horeca Revue, Catering (grootkeukens en catering) Retail magazine (retail en distributiesector) …

Tip: Check de redactionele kalender van magazines en kranten! Selecteer één à twee magazines of kranten en neem persoonlijk contact op. Voorbeelden Lifestyle - culinair Ambiance – culinair maandblad De Morgen Magazine – bijlage bij de krant De Morgen De Standaard Magazine – bijlage bij de krant De Standaard Feeling – culinaire rubriek Libelle Lekker – maandblad Nest magazine – culinair magazine Nina Magazine (Het Laatste Nieuws) Sabato – bijlage bij de krant De Tijd Weekend Knack – culinaire rubriek … C. Lifestyle

Voorbeelden lifestyle - gezondheid Body Talk - magazine bij Knack Gezondheid.be Goed Gevoel Journalist voor het thema gezondheid bij verschillende kranten Plus Magazine – maandblad Test Aankoop/ Test Gezondheid Vitaya – maandblad Zoom Gezondheid … C. Lifestyle

C. Voorbeeld

Enkele tips: Radio- en tv kan je maar één keer beluisteren. De info die je wil vertellen mag dus niet onduidelijk zijn en moeten de kijker of luisteraar tegelijk boeien en bij de zaak houden. Martine Tanghe (nieuwslezer VRT-journaal): “Als ik mijn teksten aan het schrijven ben, dan denk ik aan mijn grootmoeder, aan mijn meme. Gaat zij dit van de eerste keer begrepen hebben? Dat is mijn toetssteen.” Regionale en nationale televisiezenders: Regionale en nationale radiozenders: C. Radio & TV

Maandbladen, weekbladen, vakbladen… minstens 1 à 2 maand op voorhand Regionale kranten, weekendbijlagen & huis-aan- huisbladen met 2- wekelijkse verschijning minstens 1 maand op voorhand Redacties van kranten, zowel regionaal als nationaal 1 maand op voorhand= uitnodiging 1 week op voorhand bellen Radio & TV nationaal en regionaal 1 week op voorhand = kalender 1 dag op voorhand = bellen Hou rekening met deadlines

4. Hoe schrijf je een sterk persbericht?

Zet boven aan de pagina: PERSBERICHT De kop vat in enkele woorden het nieuws samen: “Wie doet wat en met welk resultaat?” Datum om aan te geven wanneer het nieuws geldt KOP Geeft antwoord op de vraag: is dit nieuws Zes W’s: Wie, wat, waar, wanneer, waarom en op welke manier VETGEDRUKTE SAMENVATTING Alinea’s van 5 à 7 regels met telkens info uit de lead die meer uitgewerkt is. Heldere tussentitels VOLLEDIGE PERSBERICHT Link naar interessante studies + link download persfoto Schrijf onderaan wie gebeld kan worden voor nadere informatie, ook na de kantooruren. CONTACTINFO & DOWNLOAD VAN PERSBEELD Opbouw van een persbericht

Voorbeeld persbericht: PERSBERICHT Grootste biologisch eierpakstation van Vlaanderen opent zijn deuren op Openbedrijvendag. Antwerpen, 5 oktober 2014 Op de eerste zondag van oktober zetten honderden Vlaamse bedrijven traditioneel hun deuren open voor het grote publiek. Ook wie geïnteresseerd is in duurzame landbouw en voeding, vindt zijn gading tijdens Open Bedrijvendag. Bij Bolderhof, het grootste biologische eierpakstation van Vlaanderen word je door zaakvoerder Griet Maes verwelkomd op het pakstation waar je ontdekt welke weg een kakelvers ei van bij de kip aflegt om uiteindelijk op jouw bord te belanden. Het bedrijf stelt een nieuwe inpaklijn voor die een hoge productiviteit combineert met betere werkomstandigheden. Ook levert het bedrijf inspanningen om biologisch kippenvoer te verrijken met sociaal verantwoorde en boskapvrij geproduceerde soja. Bolderhof is een Biogarantie-gecertificeerd biobedrijf: biobedrijven met Biogarantie leveren extra inspanningen om hun bedrijfsvoering te verduurzamen.

Als grootste biologisch eierpakstation van Vlaanderen past Bolderhof in dit plaatje. Het bedrijf voldoet niet enkel aan de strenge controle op de Europese regels voor bio, het voert daarbovenop ook het Belgische kwaliteitslabel Biogarantie®. Biobedrijven met dat label laten zich bijkomend controleren en voldoen aan extra eisen voor ecologische, sociale en economische duurzaamheid. “Ik wil met mijn bedrijf een motor zijn voor de verduurzaming van andere bedrijven uit de (biologische) landbouwsector,” aldus Griet Maes. “Dit vertaalt zich onder meer in een eerlijke prijs voor de biologische kippenboer en het bewust omspringen met water, energie, biodiversiteit, transport, verpakking en afval.” INNOVATIEVE INPAKLIJN EN ZERO WASTE De nieuwe inpaklijn kan tot eieren per uur verwerken. Dat is xxx meer eieren dan vroeger. Dat betekent ook dat de machine minder lang moet draaien en ze dus minder energie verbruikt. En het personeel ervaart minder werkdruk. De energie komt vooral uit zonnepanelen aangevuld met groene stroom. “De nieuwe inpaklijn is een hele verademing. Voor mij betekent Biogarantie®: altijd een stapje voor zijn, duurzaam innoveren. Niet zozeer het groeien, wel het steeds beter worden, het innoveren en het streven naar kwaliteit, dat is mijn drijfveer." aldus Griet Maes. Het pakstation produceert weinig afval en verbruikt enkel water om de machines te reinigen. De eieren worden getransporteerd in herbruikbare containers. “De huidige eierdoosjes zijn gemaakt uit gerecycleerd karton, maar ik bekijk voortdurend nieuwe mogelijkheden zoals bijvoorbeeld doosjes gemaakt uit gras.” Voor al jouw vragen, inhoudelijk of voor een interview, gelieve mij te contacteren. Met vriendelijke groeten, Jouw contactgegevens

5. Hoe de media ‘live’ te woord staan?

Een interview? Wat wil ik vertellen. Bepaal zelf je boodschap. Behandel journalisten als vakmensen, betuttel niet en lieg NOOIT! Hou er anderzijds voldoende rekening mee dat een journalist vaak geen expert is op vlak van cijfers en technische informatie en probeer dus zo helder mogelijk jouw info door te geven. Bel terug als je dat beloofd heeft. Ook al heb je niets toe te voegen. Na een interview heb je het recht om een artikel na te lezen. Stuur het bij twijfel ook door naar BioForum. Heb een voorgesprek met de journalist als de situatie dat toelaat. Schrijf de naam van de journalist op en het medium dat hij vertegenwoordigt en bel later terug. Zo heb je voorbereidingstijd. Gebruik klare taal, geen eufemismen, blijf feitelijk. Zie af van het beantwoorden van een vraag, als je onvoldoende kennis hebt op dat gebied. “Die vraag kan ik zelf niet beantwoorden, maar ik zal u hierover terugbellen met materiaal of u in contact brengen met xx.”

Tip: de regel. Slechte publiciteit ombuigen in goede Beperk het directe antwoord tot 15 seconden Maak een bruggetje van 10 seconden: Laat me daaraan toevoegen dat, voor ik het vergeet wil ik de lezer/luisteraar vertellen dat. Eindig met positieve conclusie

Veel gestelde vragen Perspagina van BioForum: s s Meer weten?