De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Pers, pr en tekst schrijven

Verwante presentaties


Presentatie over: "Pers, pr en tekst schrijven"— Transcript van de presentatie:

1 Pers, pr en tekst schrijven

2 Media pr Doel: gunstige publiciteit Instrumenten:
relaties onderhouden met journalisten persbericht persconferentie Gevaar van de pers: negativiteit

3 Persbericht Schriftelijke, nieuwswaardige mededeling van een organisatie aan de pers Bericht zelf is persklaar: kan zo de krant in of de site op Daaronder eventueel korte toelichting of achtergrondinformatie Aandacht trekken eenmaligheid: iets nieuws, iets baanbrekends continuïteit: past in berichtgeving over een issue

4 Tekst schrijven Schrijfstrategie Planfase ijkpersoon (= persona):
schrijffase revisiefase redactiefase Planfase doelstelling, doelgroep onderwerp afbakenen, vraagstelling, thema (copy-platform) informatiebehoefte in kaart brengen en informatie opzoeken ijkpersoon (= persona): niet bestaande doorsnee lezer voor wie je kunt schrijven

5 Schrijffase Nog niet te veel zorgen maken over fouten
Inhoudelijk kun je structuur aanbrengen met de 5 W’s Over wie gaat het? Wat is er gebeurd? Waar is het gebeurd? Wanneer is het gebeurd, en hoe? Waarom is het gebeurd?

6 Tekst structureren Kop, eventueel onderkop (subheading)
Opening: aandacht trekken, onderwerp duidelijk maken Opening kan in de vorm van een lead, met kleine samenvatting, zoals in de krant Alinea: reeks zinnen die met elkaar samenhangen 5 à 8 regels, daarna witregel Alineagroep: aantal alinea’s rond hetzelfde thema Per alineagroep een tussenkop Kader: terzijde, extra voorbeeld, of een klein verhaaltje dat het thema illustreert Illustraties breken de tekst en maken je tekst levendiger

7 Revisie- en redactiefase
Tekst een poos laten bezinken, dan kritisch bekijken klantgericht? goede schrijfstijl, en past die bij de doelgroep? Laat de tekst ook door anderen lezen en vraag feedback aanpassen, reviseren, aanpassen Redactie Bureauredacteur maakt de tekst klaar voor publicatie Na opmaak (lay-out) volgt een proef: controleren op fouten Pretest van een tekst: leesbaarheidsonderzoek

8 Persconferentie Nieuwswaarde moet hoog zijn
Er moet voldoende inhoud zijn om journalisten een poos te woord te staan Wat je moet organiseren het programma schatting aantal deelnemers tijdstip locatie kiezen en zo nodig reserveren ondersteuningsmateriaal, catering begroting uitnodigingen, routebeschrijving persmap samenstellen, promotiemateriaal verzorgen

9 Persconferentie Deelnemers: goed focussen, juiste doelgroep (alleen journalisten) Locatie: centraal, goed bereikbaar, parkeergelegenheid Catering nuttig, maar niet overdadig AV-hulpmiddelen: moet gesmeerd lopen, zorg voor voldoende licht in de zaal Tijdstip: tussen 10 en 11 in de morgen is ideaal Persmap: bundel met achtergrondinformatie over jouw bedrijf en over het onderwerp; kan op papier en digitaal Uitvoering: zaal testen intekenlijst vliegende keep follow-up (effect, evaluatie)


Download ppt "Pers, pr en tekst schrijven"

Verwante presentaties


Ads door Google