Hoe omgaan met terreurdreiging? Hoe omgaan met nazorg? Infomoment Huis van het GO! 24 november2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Advertisements

passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Deel 2 van de presentatie
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
GMR 26 april 2010 Passend Onderwijs. InleidingInleiding DebatDebat InformatieInformatie -Passend Onderwijs: waar gaat het over? -Stand van zaken binnen.
MBO passend onderwijs
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Een initiatief van.
MS Landen Tiensestraat Landen 1. Begeleiders  Directie  Leerkracht voor begeleiding van leerstoornissen  Begeleider huiswerkklas  Leerlingbegeleider.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
Op school en in de scholengemeenschap
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
BEZORGD OM ZORG?! Zorgdagen Basisonderwijs -- voorbeelden van goede praktijk -- Dirk Gombeir & Ruben Vanderlinde Gent, 10 maart 2004 netwerk Nascholing.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Welkom ik maak me sterk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Informatiebijeenkomst Research Project commissie
Passend onderwijs.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Netwerkbijeenkomst Passend Onderwijs en SBO+
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
Informatieavond september 2016
Het zorgcontinuüm.
Maak kennis met het CLB.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Progressief universalisme
Ouderinformatie avond
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
CLB Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?
Team radicalisering in de kering Stad Gent
Vermaatschappelijking van zorg
het katholiek basisonderwijs
Zorgdagen Basisonderwijs Dirk Gombeir & Ruben Vanderlinde
Naar een stad waarin iedereen meedoet
ONDER WIJS CENTRUM GENT
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Los van het vaste aanbod. samen optrekken met de hulpverlening
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

Hoe omgaan met terreurdreiging? Hoe omgaan met nazorg? Infomoment Huis van het GO! 24 november2015

Agenda  Wat weten we?  Jullie vragen en noden  Ondersteuning en aanbod  Communicatie/praktisch

Gevolgen terreurdreiging  GO! in direct contact met kabinet onderwijs  via hen ook met crisiscentrum  Informatie wordt zo snel mogelijk verspreid via GO! pro & schooldirect  Daarnaast contacten ivm veiligheid tussen scholen en lokale overheden  -> ondersteuning scholengroepen/scholen/centra

Algemene houding GO!  Geen paniek  Waakzaamheid waar nodig  Aandacht in de lessen voor actualiteit  Meer dan ooit: Samen leren samenleven  Actief burgerschap  Geplande uitstappen, GWP’s e.d. kunnen gewoon doorgaan  Behalve naar Brussel zolang dreigingsniveau 4 van kracht  Serene communicatie naar ouders  Geruststellen  Blijven inzetten op samenleven.

Vragen? Noden?  GO! heeft geregeld overleg met regionale en federale overheden  Welke bezorgdheden/noden moeten worden meegenomen?  GO! wil maximaal informatie ontsluiten via online kanalen  Specifieke noden?

Ondersteunings- piramide  Leerlingen  Leerkrachten/medewerkers  Directies  Scholengroepen  Ouders

Ondersteuning leerlingen Algemeen:  Leerkrachten in de klas (teamverantwoordelijkheid):  Gespreksleidraad  Virtuele klas burgerschap  Begeleiding door CLB  Externe links  Radicalisering en extremisme:  Leerkracht deelt signalen met team (LLB, CLB, directie)  Netwerk  Regio-adviseur  Materiaal: visie radicalisering, nascholing

Ondersteuning leerkrachten Algemeen:  Directeur en middenkader:  Personeelsvergadering (met CLB)  Beleid uittekenen:  Rollen uitklaren  Afsprakenkader uittekenen Specifiek:  Externe preventiedienst voor individuele begeleiding bv. Arista

Ondersteuning directies Algemeen:  AD, Dico en Codi  College van directeurs  Organiseren van een expertisenetwerk tussen en over scholen heen.  Beleidsinput  Ondersteuning PBD (regioadviseur) & POC (voor CLB)  Specifieke ondersteuning:  Meldpunt  Crisisondersteuning  Externe preventiedienst voor individuele begeleiding bv. Arista

Ondersteuning AD, Dico, Codi Algemeen:  Lerend netwerk  GO!-pro  … Specifiek:  Ondersteuning PBD & POC  Meldpunt: 

Ondersteunings- piramide  Concreet op schoolniveau

Professionalisering van leraren en scholen  Richt een algemene personeelsvergadering in.  Nodig de personeelsleden die niet meer naar school durven te komen met ‘warme aandrang’ uit. Schakel daarvoor eventueel bevriende leerkrachten in.  Nodig ook het CLB uit.  Benadruk het belang van de voorbeeldfunctie van leraren

Professionalisering van leraren en scholen Een passende houding:  Rustig, beheerst, geen angst uitstralen (cfr. Rik Coolsaet: angst- wantrouwen-polarisering)  Goed luisteren, angsten ernstig nemen en kunnen plaatsen  Realistisch, relativeren zonder te minimaliseren  Aandringen op concreet spreken: niet veralgemenen = hanteerbaar maken  Je kunt professioneel zijn zonder expert te zijn = fundamentele boodschap  Afspraken over omgaan met afwezigheden van angstige leerlingen: met CLB, LLB

Professionalisering van leraren en scholen Passende activiteiten:  Discrete bewaking van toegangen tot de school  Brainstorm met het team over verbindende activiteiten als team/met de leerlingen  Professionalisering: visietekst ‘Radicalisering’, nascholing, lectuur, internet, intern delen  Op zoek naar ‘sleutelfiguren’ om klasgesprekken te leiden (leraren LBV, PAV, geschiedenis …) eventueel met ondersteuning door PBD, CLB, LLB, externen  Netwerking  Visie en beleid uittekenen: aanspreekpunten  Ondersteuning van ouders + verantwoordelijke rol

Nascholing ‘Radicalisme en extremisme  De leraar als gids en baken  Kennis van zaken: professionaliteit  Bescheidenheid en zelfkritiek  Je kunt leven met onzekerheid  Niet polariseren  ‘Affectieve kordaatheid’  Vertrouwen in de toekomst

Overzicht AHMED AZZOUZ Religieus extremisme: een tegendiscours woensdag 27/1/ SCHOOL ZONDER RACISME Workshop ‘Omgaan met racistische uitspraken dinsdag 26/1/ STIJN SIECKELINCK Radicale jongeren, radicale maatregelen? donderdag 21/1/ SCHOOL ZONDER RACISME / PLURAL / ATLAS Racisme bespreekbaar maken. Methodieken dinsdag 26/1/ PIETER STOCKMANS Syriëstrijders: de geopolitieke context vrijdag 22/1/ MONTASSER ALDE’EMEH Profielen van Syriëstrijders: kansen voor scholen vrijdag 22/1/

Preventie: Psycho-sociale ondersteuning  intern noodplan  site preventie: A7 intern noodplan  te concretiseren door de scholen  AristA:  telefonische ondersteuning voor directies  hoe bespreken en plaatsen van angst binnen het personeelsteam  02/ (vragen naar Nederlandstalige psycholoog)

Praktisch  Inhoudelijke vragen?    Pers/externe communicatie   GSM   GO! pro