Hoe omgaan met terreurdreiging? Hoe omgaan met nazorg? Infomoment Huis van het GO! 24 november2015
Agenda Wat weten we? Jullie vragen en noden Ondersteuning en aanbod Communicatie/praktisch
Gevolgen terreurdreiging GO! in direct contact met kabinet onderwijs via hen ook met crisiscentrum Informatie wordt zo snel mogelijk verspreid via GO! pro & schooldirect Daarnaast contacten ivm veiligheid tussen scholen en lokale overheden -> ondersteuning scholengroepen/scholen/centra
Algemene houding GO! Geen paniek Waakzaamheid waar nodig Aandacht in de lessen voor actualiteit Meer dan ooit: Samen leren samenleven Actief burgerschap Geplande uitstappen, GWP’s e.d. kunnen gewoon doorgaan Behalve naar Brussel zolang dreigingsniveau 4 van kracht Serene communicatie naar ouders Geruststellen Blijven inzetten op samenleven.
Vragen? Noden? GO! heeft geregeld overleg met regionale en federale overheden Welke bezorgdheden/noden moeten worden meegenomen? GO! wil maximaal informatie ontsluiten via online kanalen Specifieke noden?
Ondersteunings- piramide Leerlingen Leerkrachten/medewerkers Directies Scholengroepen Ouders
Ondersteuning leerlingen Algemeen: Leerkrachten in de klas (teamverantwoordelijkheid): Gespreksleidraad Virtuele klas burgerschap Begeleiding door CLB Externe links Radicalisering en extremisme: Leerkracht deelt signalen met team (LLB, CLB, directie) Netwerk Regio-adviseur Materiaal: visie radicalisering, nascholing
Ondersteuning leerkrachten Algemeen: Directeur en middenkader: Personeelsvergadering (met CLB) Beleid uittekenen: Rollen uitklaren Afsprakenkader uittekenen Specifiek: Externe preventiedienst voor individuele begeleiding bv. Arista
Ondersteuning directies Algemeen: AD, Dico en Codi College van directeurs Organiseren van een expertisenetwerk tussen en over scholen heen. Beleidsinput Ondersteuning PBD (regioadviseur) & POC (voor CLB) Specifieke ondersteuning: Meldpunt Crisisondersteuning Externe preventiedienst voor individuele begeleiding bv. Arista
Ondersteuning AD, Dico, Codi Algemeen: Lerend netwerk GO!-pro … Specifiek: Ondersteuning PBD & POC Meldpunt:
Ondersteunings- piramide Concreet op schoolniveau
Professionalisering van leraren en scholen Richt een algemene personeelsvergadering in. Nodig de personeelsleden die niet meer naar school durven te komen met ‘warme aandrang’ uit. Schakel daarvoor eventueel bevriende leerkrachten in. Nodig ook het CLB uit. Benadruk het belang van de voorbeeldfunctie van leraren
Professionalisering van leraren en scholen Een passende houding: Rustig, beheerst, geen angst uitstralen (cfr. Rik Coolsaet: angst- wantrouwen-polarisering) Goed luisteren, angsten ernstig nemen en kunnen plaatsen Realistisch, relativeren zonder te minimaliseren Aandringen op concreet spreken: niet veralgemenen = hanteerbaar maken Je kunt professioneel zijn zonder expert te zijn = fundamentele boodschap Afspraken over omgaan met afwezigheden van angstige leerlingen: met CLB, LLB
Professionalisering van leraren en scholen Passende activiteiten: Discrete bewaking van toegangen tot de school Brainstorm met het team over verbindende activiteiten als team/met de leerlingen Professionalisering: visietekst ‘Radicalisering’, nascholing, lectuur, internet, intern delen Op zoek naar ‘sleutelfiguren’ om klasgesprekken te leiden (leraren LBV, PAV, geschiedenis …) eventueel met ondersteuning door PBD, CLB, LLB, externen Netwerking Visie en beleid uittekenen: aanspreekpunten Ondersteuning van ouders + verantwoordelijke rol
Nascholing ‘Radicalisme en extremisme De leraar als gids en baken Kennis van zaken: professionaliteit Bescheidenheid en zelfkritiek Je kunt leven met onzekerheid Niet polariseren ‘Affectieve kordaatheid’ Vertrouwen in de toekomst
Overzicht AHMED AZZOUZ Religieus extremisme: een tegendiscours woensdag 27/1/ SCHOOL ZONDER RACISME Workshop ‘Omgaan met racistische uitspraken dinsdag 26/1/ STIJN SIECKELINCK Radicale jongeren, radicale maatregelen? donderdag 21/1/ SCHOOL ZONDER RACISME / PLURAL / ATLAS Racisme bespreekbaar maken. Methodieken dinsdag 26/1/ PIETER STOCKMANS Syriëstrijders: de geopolitieke context vrijdag 22/1/ MONTASSER ALDE’EMEH Profielen van Syriëstrijders: kansen voor scholen vrijdag 22/1/
Preventie: Psycho-sociale ondersteuning intern noodplan site preventie: A7 intern noodplan te concretiseren door de scholen AristA: telefonische ondersteuning voor directies hoe bespreken en plaatsen van angst binnen het personeelsteam 02/ (vragen naar Nederlandstalige psycholoog)
Praktisch Inhoudelijke vragen? Pers/externe communicatie GSM GO! pro