Welkom! Projectleiders en onderzoekers bij de ontwerpbijeenkomst van de pilot Protocol Afstuderen Domstad Utrecht, 23 juni 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Workshop 3 deel 1: Marketing
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Zorgleidraad Laatste Levensdagen op Geriatrie: Reflecties vanuit verpleegkundige praktijk.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Ontwerpprojecten In de praktijk
Begeleiding startende leraren
Informatiekunde ‘project Informatiewetenschappen’ 7 november F. de Vries Website Evaluatie.
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Workshop Onderzoeksontwerp
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Agendapunt CLOP contraproductiviteit stand van zaken
Betrouwbare praktijkexamens! 20 april Inburgeren en kwaliteit 20 april 2010 Marja Creemers Wie zitten er in de zaal? Wat verwacht je? 20 april.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Concept examenprogramma
Bachelor Medische Hulpverlening
Insights & Essentials Willem van Putten
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Een gezamenlijke uitdaging
Beoordelen is mensenwerk
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Welkom! Bijeenkomst buitenring Pilot Protocol Afstuderen
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Project Pedagoog in de wijk Bijeenkomst week 1.8 Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Inspiratiesessie deelname onderzoekspilot: Implementatie van het protocol Beoordelen is mensenwerk. Verbeteren en Verantwoorden van afstuderen in het HBO.
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Vlaamse NME-dag Natuur- en milieueducatie (NME) in Vlaanderen: een druppel op een hete planeet? Brussel, 20 oktober 2009.
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
Welkom! Projectleiders en onderzoekers bij de diagnose- bijeenkomst van de pilot Protocol Afstuderen Domstad Utrecht, 21 april 2015.
Informatiebijeenkomst Toelichting op criteria, voorwaarden, procedure en planning HFA 9 juli 2016.
Welkom! Aan alle projectleiders en onderzoekers van de zeven pilotopleidingen die deelnemen aan de kick- off en diagnose-bijeenkomst van de pilot Protocol.
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga april 2016.
Het effect van je werk: zichtbaar maken van de waarde van bibliotheken
Externe validering; de handschoen opgepakt
Hannah Wielenga februari 2017
Kick off Strategische Benchmark GGD 25 maart 2015
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Keuzethema: differentiatie
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
‘Goede start in het hbo: het LOB-cv’
Direct Uitwerken concept DEM
Domstad Utrecht, 13 oktober 2015
Blik op de toekomst.
Commissie voor vrijwilligerswerk
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Hoe houd je het afstudeer-programma van je opleiding future-proof?
Een lerend HVi netwerk Hoe doen we dat?
Functioneel beheer middag
Inspectiebezoek VAVO Alfa-college 24 en 25 november 2015
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Welkom! Projectleiders en onderzoekers bij de ontwerpbijeenkomst van de pilot Protocol Afstuderen Domstad Utrecht, 23 juni 2015

Programma Welkom en terugblik: hoe gaat het met jullie? Waar we nu staan Terugkoppeling teamportret Presentaties doelstellingen en redeneerketens en onderlinge feedback Voorbereiding voor 22 september Lunch Gelegenheid voor consultatie onderling en met Daan / Mirjam

Hoe gaat het met jullie? Welke vragen willen jullie bespreken?

Waar staan we nu? 1. DIAGNOSE 2. ONTWERP 3. IMPLEMENTATIE 4. EVALUATIE Aanreiken methodieken en handvaten voor teamleren en ontwerpen tijdens elke fase van het project. Aanreiken onderzoeksinstrumenten. Ontwikkeling van het teamleren Ontwikkeling van de ontwerpdeskundigheid (her)ontworpen afstudeer- programma Verhoogde ontwerpdes- kundigheid en vermogen als team te ontwerpen Observaties Praktijk- beschrijvingen Rapportage opdrachtgever Collectie good practices Publicaties Interviews (bedrijfsbezoek) 1 2 S0S0 S1S1 S2S2 S3S3 S4S4 Teamportret Electronische Zelfevaluatie T0T0 T1T2T3

Format praktijkbeschrijving 1. Contextbeschrijving 2. Diagnose 3. Verbeterplan, inclusief redeneerketen 4. Resultaatevaluatie 5. Procesevaluatie  Bijlagen

Zelfevaluatie instrument STand van zaken AfstudeerProgramma hbo 214 respondenten van 17 opleidingen

Gemiddelde scores STAP N=214

Beroeps- opdracht (en) leiden tot Prestatie (s) moet blijken uit leidt tot conclusie over Examina- toren beoordeeld door Beroeps- bekwaamheid Eindkwalificaties verwoord in Beoordelings- model(len) Prestatie- criteria en beoordelings- schalen geoperationaliseerd in helpen de Beslissings- procedure(s) bepalen scores Afstudeerprogramma - Facility Management - Bedrijfseconomie Kunsten - Social Work - Werktuigbouwkunde

Website Vereniging Hogescholen erwijs/1687-project-pilot-protocol- afstuderen

Teamportretten Drie matrixen: 1) Samenwerkingsstructuur 2) Taakafhankelijkheid 3) Samenwerkingsgedrag en perceptie op teamprestaties

Teamportret: algemene opmerkingen 1) Nog niet alle opleidingen hebben het teamportret ingeleverd. 2) De teamportretten zien er goed gestructureerd uit, mooi. 3) Het is niet altijd goed te zien of steeds dezelfde mensen waren bevraagd. Tip: Sommige teamportretten zijn anoniem ingevuld (worden geen namen genoemd). Hou goed bij wie je bevraagd hebt.

Teamportret: inhoud Aantal deelnemers per team: Functies / rollen van de deelnemers: - Opleidingsmanager- Afstudeerbegeleider - Teamleider- Afstudeercoördinator - SLB- coördinator- Examinator - Voorzitter ex.commissie- Lid van curriculumcommissie - Lid van de ex.commissie- Intervisiebegeleider / beoordelaar - Secretaris examancommissie- Lid van de toetscommissie - Docent - Langstudeercoördinator - Lid van de opleidingscommissie- Stagebegeleider / beoordelaar - Casestudiebegeleider / beoordelaar

Teamportret: Matrix 1,2, en 3 Matrix 1 (samenwerkingsstructuur) + Matrix 2 (taakafhankelijkheid): - Soms is er een duidelijke relatie tussen deze twee matrixen, maar soms ook niet. - Men is het meest afhankelijk van de coördinator van de afstudeerfase (met / zonder enkele teamleden). Matrix 3: Samenwerkingsgedrag en prestaties: - Aandachtspunten die genoemd worden zijn: aansturing, de activiteiten om de doelen te bereiken, perceptie op teamprestaties, routines - Sommige teamleden vallen extra op => geven lage scoren.

Teamportret: samenwerking Zijn er al inhoudelijke conclusies te trekken, zoals: - Wie werkt met veel teamleden samen, past dat bij zijn rol/functie? - Waar zie je deze samenwerking veel minder? Is dat gewenst? - Is er een samenhang te ontdekken tussen matrix 1 en 2? - Hoe wordt het samenwerkingsgedrag (in zijn geheel / per vraag) ervaren (matrix 3)? - Vallen er individuele docenten op? - Zijn de doelen van het project te halen met deze samenwerkingsstructuur? - Welke acties zouden er ondernomen moeten worden om de samenwerking te verbeteren?

Presentaties doelstellingen en redeneerketens en onderlinge feedback

Vooruitblik - Volgende bijeenkomst is 22 september van in Domstad Utrecht - Plaats de uitwerking van deel 3: Verbeterplan vóór 16 September in Dropbox. Besteed o.a. aandacht aan de indicatoren waarmee je de effecten gaat bepalen - Werkbezoeken allemaal gepland?

Mededelingen - 29 september 2015 Bijeenkomst ‘Buitenring’. Wie wil er ervaringen delen? - 24 november 2015 uitwisselbijeenkomst binnenring ‘implementatie’ - Werkbezoek op locatie allemaal ingepland? 16 feb - 1 maart - 15 maart - 29 maart -12 april september 2016 uitwisselbijeenkomst binnenring ‘evaluatie’ -.. november 2016 ‘slotmanifestatie’