1 Een Canon voor de Natuurkunde-Didactiek? Piet Lijnse.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Rekenproblemen en Dyscalculie
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Hogere denkvaardigheden
Kennisbasis voor de schoolvakken. NRC weekblad.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
10 jaar e-Learning binnen ING Nederland D.M.Langbroek i.s.m. Jean in het Panhuis.
Keuze scheikunde.
Lineair curriculum concentrisch.
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Nieuwe Natuurkunde Pilot en syllabus.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Docentontwerpteams en self-efficacy
Woordvolgorde met woorden van tijd
Consciously, we teach what we know;
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Kijk op leerlingen en leren
De basis van ADSL: het constructivisme
Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Beginnen met lesplannning
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Dide Breuer.
Carla van Boxtel 20 november 2008
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
OiO bijeenkomst 8 Bèta-groep.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De juiste route naar het juiste doel
Vakdidactiek 30 september 2013
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
E-learning in het onderwijs
Thinking like an economist
Participatory Action Research
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Toetsen in nieuwe scheikunde
Chapter 3 Who dares? Grammar Stepping Stones 3 havo
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

1 Een Canon voor de Natuurkunde-Didactiek? Piet Lijnse

“Straatbeeld of Schoolbeeld PLON Optimisme! Uit :’Zoeklicht op de Mechanica’, Woudschoten,1981

“Straatbeeld of Schoolbeeld PLON Optimisme!

4 Hoofdthema’s: 1.Curriculumontwikkeling: keuze van inhouden: het WAT! 2.Onderwijzen van begrippen en werkwijzen: het HOE!

5 Hoofdthema’s: 1.Curriculumontwikkeling: keuze van inhouden: het WAT! 2.Onderwijzen van begrippen en werkwijzen: het HOE! CANON?

6 NNV Commissie Fokker (1928) Inhoud: begrippen/wetten/theorieën Methode: uitgangspunt voor didactiek (waarneming, theorievorming, toetsing) Context: verschijnselen, toepassingen, historie

7 Drie perioden : : Structuur van de discipline en natuurkunde doen (CMLN) : Leerlinggerichtheid en doelverbreding (WEN, NABISK) : Vaardigheden en talent (NABISK, NINA)

: Structuur en doen …the curriculum of a subject should be determined by the most fundamental understanding that can be achieved of the underlying principles that give structure to that subject. (PSSC. 1960)

: Structuur en doen …the curriculum of a subject should be determined by the most fundamental understanding that can be achieved of the underlying principles that give structure to that subject. (PSSC. 1960) Waarom? 1.Transfer bevorderend 2.Intellectueel uitdagender 3.Beter beklijvend

10 Nodig omdat de bestaande curricula: 1.een halve eeuw achter liepen 2.overladen waren met en door details 3.geen structuur vertoonden, losse verzameling 4.door alle toepassingen de wetenschap niet tot zijn recht lieten komen : Structuur en doen

: Structuur en doen ‘the pupil as scientist!’ ‘Practical work is essential not just for learning material content, but for pupils to make their own personal contact with scientific work……… PSSC, Nuffield……

: Structuur en doen ‘the pupil as scientist!’ CMLN (1974): Updating: kern en keuze! Ontdekkend leren en practicum Inzicht in concepten

13 Naast inhoudelijke vernieuwing, altijd onderwijskundige vernieuwing Behaviorisme: passieve opvatting over leren gestructureerde informatieoverdracht gedragsdoelstellingen en toetsen ‘ : Structuur en doen

14 Naast inhoudelijke vernieuwing, altijd onderwijskundige vernieuwing Behaviorisme: passieve opvatting over leren gestructureerde informatieoverdracht gedragsdoelstellingen en toetsen ‘Hapklare brokken’: Geprogrammeerde instructie ‘mastery learning’ BHV-model van DBK : Structuur en doen

Leerlinggerichtheid en doelverbreding (WEN, NABISK) Volledige ontplooiing van de leerling

Leerlinggerichtheid en doelverbreding (WEN, NABISK) Volledige ontplooiing van de leerling WEN (1988): naar meer omgevingsnatuurkunde en natuurkunde in context en naast persoonlijke ontwikkeling ook voorbereiding op ‘bewust burgerschap’

Leerlinggerichtheid en doelverbreding (WEN, NABISK) Voorbereiding op bewust burgerschap Bewust consumentengedrag Weerbaarheid in een technische omgeving Kritische instelling t.a.v. maatschappelijke problemen met fysische/technische aspecten Inzicht in ww tussen wetenschap, techniek en samenleving

Leerlinggerichtheid en doelverbreding (WEN, NABISK) WEN (1988): naar meer omgevingsnatuurkunde en natuurkunde in context en naast persoonlijke ontwikkeling ook voorbereiding op ‘bewust burgerschap’ ook authentieker beeld van de natuurkunde

Leerlinggerichtheid en doelverbreding (WEN, NABISK) Scientific literacy ANW Te veel doelverbreding past niet in één curriculum

Leerlinggerichtheid en doelverbreding (WEN, NABISK) Differentiatie gericht op de zwakkere leerling Op leerresultaat (DBK) Op motivatie (PLON) Op niveau van cognitieve ontwikkeling (Piaget)

Leerlinggerichtheid en doelverbreding (WEN, NABISK) Piagetniveaus: Nuffield curricula bleken niet aangepast aan het niveau van de leerlingen Zelfs ervaren docenten/ontwikkelaars lieten zich door hun enthousiasme meeslepen

Leerlinggerichtheid en doelverbreding (WEN, NABISK) Piaget: constructivisme

Leerlinggerichtheid en doelverbreding (WEN, NABISK) Piaget: constructivisme Cognitve swing: Ausubel

Leerlinggerichtheid en doelverbreding (WEN, NABISK) Piaget: constructivisme Cognitve swing: Ausubel The most important factor in influencing learning is what the learner already knows. Ascertain this and teach him accordingly

Leerlinggerichtheid en doelverbreding (WEN, NABISK) Pre- en misconcepties Falen van discovery learning “What am I supposed to see, Sir?” (Popper!)

Leerlinggerichtheid en doelverbreding (WEN, NABISK) Pre- en misconcepties Falen van discovery learning Ogborn: “At least we are now clear that this is all nonsense”

Constructivistische onderwijsstrategieën Guided discovery (reinvention, bottom up) Conceptual change Cognitive conflict Interactie, taalvorming Reflectie, metacognitie Leerlinggerichtheid en doelverbreding (WEN, NABISK)

Vaardigheden en talent (NABISK. NINA) Vaardigheden zijn de inhoud van een gereedschapskist, die leerlingen in staat stelt niet alleen met nieuwe kennis op een verantwoorde wijze om te gaan, maar ook met complexe maatschappelijke en levensvraagstukken……. (Stuurgroep Tweede Fase)

Vaardigheden en talent (NABISK. NINA) Vaardigheden zijn de inhoud van een gereedschapskist……. (Stuurgroep Tweede Fase) Als antwoord op: “ze hebben het wel gehad, maar ze kunnen er niets mee”

Vaardigheden en talent (NABISK. NINA) Leren probleemoplossen, leren onderzoeken, leren ontwerpen, leren samenwerken, leren besluiten nemen, leren modelleren, leren informatie verwerken, leren leren Ten koste van (verouderende?) kennis

Vaardigheden en talent (NABISK. NINA) Tijd voor onderwijs (Dijsselbloem) Overheid: WAT Onderwijs: HOE Misvatting: Leren leren was toch doel?

Vaardigheden en talent (NABISK. NINA) NABISK (1995): Algemene vaardigheden Vakoverstijgende contexten

Vaardigheden en talent (NABISK. NINA) NABISK (1995): Algemene vaardigheden Vakoverstijgende contexten Maar hoe onderwijs je dat soort vaardigheden?

Vaardigheden en talent (NABISK. NINA) Tijdgeest: van solidariteit naar individualiteit

Vaardigheden en talent (NABISK. NINA) Tijdgeest: van solidariteit naar individualiteit Keuzevrijheid: leerling, docent, school Curriculum: flexibel, modulair spanning met leerbaarheid?

Vaardigheden en talent (NABISK. NINA) Tijdgeest: van solidariteit naar individualiteit Accent verschoven van de zwakkere leerling naar de talentvolle leerling

Vaardigheden en talent (NABISK. NINA) Tijdgeest: van solidariteit naar individualiteit Accent verschoven van de zwakkere leerling naar de talentvolle leerling KNAW (2003): “Het onderwijs moet alles op alles zetten om het aanwezige talent vroegtijdig op te sporen, te stimuleren en te motiveren.”

Vaardigheden en talent (NABISK. NINA) NINA (2006) Updating Flexibilisering CCB

39 Havo Domeinen Contexten‘NiNA’Modules Beeld en Ge- luidstechniek CommunicatieMuziek Verkeer en transport Vervoer- middelen Verkeer Ontwerpen met materialen High tech ConstructiesLichtbronnen Aarde en heelal Natuurversch.RuimtevaartWeers-veranderingen Menselijk lichaam SportRadioactiviteitIoniserendeStraling Meten en regelen Medische Tech ControlekamerElektronica

Vaardigheden en talent (NABISK. NINA) NINA (2006) Dus met die vernieuwing valt het wel mee!! Contextrijk: niet zozeer leereffecten, Maar inhoudelijk zinvoller (?)

CANON? 1. Praktijkkennis

CANON? 1. Praktijkkennis 2. Curriculumhistorie (waarom, wat, wanneer)

CANON? 1. Praktijkkennis 2. Curriculumhistorie (waarom, wat, wanneer) 3. Achtergronden schoolnatuurkunde (filosofie, conceptuele analyse, vakstructuur, ideeëngeschiedenis)

CANON? 1. Praktijkkennis 2. Curriculumhistorie (waarom, wat, wanneer) 3. Achtergronden schoolnatuurkunde (filosofie, conceptuele analyse, vakstructuur, ideeëngeschiedenis) 4. Denken van leerlingen (denkpatronen, pre- en misconcepten, interpretatieprobleem)

CANON? 1.Praktijkkennis 2. Curriculumhistorie (waarom, wat, wanneer) 3. Achtergronden schoolnatuurkunde (filosofie, conceptuele analyse, vakstructuur, ideeëngeschiedenis) 4. Denken van leerlingen (denkpatronen, pre- en misconcepten, interpretatieprobleem) 5. Onderwijsstrategieën en heuristieken (Met concrete voorbeelden en voor- en nadelen)