Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Wat moeten we verder doen?
Delf examen B1.
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Hogere denkvaardigheden
Informatieavond groep 4/5
RALFI en begrijpend lezen
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Leraren AD4 verzorging-voeding
Definitie Mediawijsheid
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
SCHRIFTELIJK STUDIEMATERIAAL INLEIDING Annemie Borremans, maart 2005.
Het belang van leesvaardigheid bij het maken van examens wordt in deze PowerPoint getoond aan de hand van een analyse van het aantal pagina’s per examen.
Al doende leren training docenten
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Instrument ter diagnose en remedie van taalproblemen in het mbo
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Lezen: doe het goed voor
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Kritisch denken ‘vertaald’
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Bijeenkomst vakcoördinatoren
Vaco’s
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Het loopbaangesprek.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Bronnen en onderzoeksvragen
De juiste route naar het juiste doel
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Een RECENSIE schrijven
Product van TU Delft, SEC
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Product van TU Delft, SEC
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst vakcoördinatoren

2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school

3 Programma Leesvaardigheid Peilingen Leesdidactiek Lessuggesties Informatie uitwisselen Vragen en ervaringen samenbrengen Nieuws uit het vakgebied

4 Peilingen Informatieve teksten Beschrijvend niveau Mediawijsheid – omgaan met media Woordstrategieën (context en tekstintern) Activerende en persuasieve teksten Info ordenen, evalueren en samenbrengen Mediawijsheid – kritische zin Actieve woordstrategieën

5 Instroom HO Weinig problemen met gerichte vragen Moeite met structurerende vragen Moeite met boventekstuele vragen (oordeel op basis van bronnen, opinies confronteren) Grote moeite met bijeenbrengen van info uit meer dan twee teksten

6 PISA Bevestiging moeite met beoordelend lezen 15-jarigen lezen niet graag Groot en groeiend verschil op basis van socio- economische status

7 Krachtige leesdidactiek

8 Krachtige leesdidactiek – teksten Authentieke teksten Ruim aanbod (soort, doel en frequentie) Link met wereld / levensechte situatie Uitdagend: net boven huidige leesniveau

9 Krachtige leesdidactiek – activiteit Middel om doel te bereiken Vraag of opdracht voor het lezen (ook literair) Concreet leesdoel vooropstellen Interactie m et andere leerlingen Probleemoplossing Positief effect tutoring Keuze aanbieden

10 Krachtige leesdidactiek – leerling Kilometers maken helpt Stillezen Expliciet reflecteren op proces en techniek Koppeling aan schrijven ActiviteitEffect Reageren op tekstScore 0.77 Samenvatting maken (met of zonder stappenplan) Score 0.52 Notities maken bij tekst (met of zonder instructie) Score 0.47 Vragen beantwoorden (leraar of zelf bedacht) Score 0.27

11 Voorwaarde Basisprogramma is doorlopen Klank-letterkoppeling Vloeiend lezen Woordenschatontwikkeling Inzetten van tekstbegripstrategieën

12 Lessuggesties

13 1. Sorteertaak 20 betekenisvolle woorden/termen/namen Leerlingen categoriseren in duo Minimaal 3 woorden / categorie Maximaal 6 categorieën Verband in de tekst Structurerend niveau Diepe relaties leggen

14 2. Hoe sms’t een Chinees? – verloop 1 Lees de tekst twee keer aandachtig. Begrijp je de vraag en het antwoord? Maak eventueel een (visueel) schema 2 Zoek online bewijzen. Komt het antwoord overeen? Vond je de bron betrouwbaar? 3 Verzamel je bronnen in een document.

15 2. Hoe sms’t een Chinees? – verloop 4 Maak een opname (60’ tot 120’)opname Geef de vraag die je koos. Formuleer het antwoord in je eigen woorden. Vond je verschillen tussen bronnen? Geef bedenkingen bij het boekje (positief/negatief) Sluit af met een vraag waarop jij het antwoord wil weten.

16 3. Cases schema Reactie op - uitspraak van één persoon - voorgesteld project - reportage INSTRUCTIE EVALUATIE

17 Bronmateriaal Quest Geschiedenis magazine Psychologie

19 Deelgroepen Informatie uitwisselen Aantal lesuren / teksten besteed aan lezen Opdrachten Integratie (vaardigheden, kennis, literatuur) Omgaan met één tekst of combinatie Terugkoppeling aan inleiding Ervaringen uitwisselen Good practices Problemen en suggesties

20 Goede lezers Kunnen omgaan met verschillende tekstsoorten op verschillende niveaus Lezen vanuit een doel Lezen actief Gebruiken voorkennis Bevragen tekst, mening auteur en zichzelf Reflecteren voor, tijdens en na het lezen

21 Nascholingen Omgaan met ex-OKAN-leerlingen – 3 februari Paperless evalueren – 9 maart Taalbeschouwing derde graad 5 januari (13 u – 16 u) 3 mei (9 – 12 u)

22 Wat nog? Bijeenkomst vakcoördinatoren Di 19 april Leuven/Aarschot Do 21 april Brussel/Mechelen Netwerkdag Nederlands in Se-n-Se Maandberichten