Handboek Jobcoaching Ann De Cuyper, Veerle Eeckhout, Véronique Hauglustaine en Inge Vancauwenberghe
Waarom jobcoaching? Werknemer: via gerichte ervaring en met ondersteuning in de job is het mogelijk om zich in te werken Werkgever: extra ondersteuning bij het inwerken van een nieuwe werknemer http://www.dewerkmarkt.nl/zeven-vragen-en-antwoorden-over-inzet-jobcoaches-voor-begeleiding-werknemers-met-een-beperking/
Wat is jobcoaching? Doel: duurzame tewerkstelling van een nieuwe werknemer Doelgroep: werkzoekenden uit de kansengroepen Invalshoek: alle medewerkers leren omgaan met de verschillen van andere Hoe: via een proactief proces Wanneer: de eerste weken/maanden van de tewerkstelling http://www.aaltra.nl/jobcoaching_aaltra.html
Wat is jobcoaching De coach: een tijdelijke en externe expert De gecoachte: de werknemer, de werkgever, het bedrijf en de collega’s http://www.panta-rhei.nu/jobcoaching/
Jobcoach 1. Bewust zijn van eigen beeldvorming 2. Bewust zijn van zijn positie 3. Bewust zijn van zijn interventies
1. Beeldvorming Omgaan met ons referentiekader Makkelijk gaan stereotyperen Zowel bewust als onbewust gaan we vooroordelen maken Soms is het waardevol om een persoonlijk voorbeeld te geven http://www.girlscene.nl/profiel/753206/blog/19178
2. Positie Persoonlijke doelstelling: integratieproces Gedragsdriehoek: toont de drie pijlers die het gedrag van een groep of individu beïnvloeden.
Cultuur = de manier waarop mensen door elkaar gevormd zijn Zichtbare kenmerken Uit sluiting of tweederangs rol
Interactie = de manier waarop mensen met elkaar omgaan als gevolg van de cultuur die zij uitdragen Verbale of non-verbale communicatie De manier waarop er gecommuniceerd wordt: klagend, verdedigend,… Het gespreksonderwerp kan bij sommige cultuur anders liggen
Interdependentie = de manier waarop mensen afhankelijk zijn van elkaar Vier soorten afhankelijkheden of bindingen tussen mensen: Cognitieve bindingen Economische bindingen Politieke bindingen Affectieve bindingen
3. Interventies Zo open mogelijke communicatie Vertrouwelijke informatie doorgeven aan betrokken Al dan niet achterhouden van informatie De juiste basisattitudes beschikken http://www.provenpartners.nl/interventiehandboek