Levensbeschouwelijk leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Hoe operationaliseer je dit vanuit de ontwikkelingspsychologie?
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL
De dansreceptieve ontwikkeling
Persoonlijkheidspsychologie Persoonlijkheidsontwikkeling
Opvoeden in de puberteit
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Lemmensinstituut Leuven academiejaar
Jean Piaget Programma’s hebben een grote effectiviteit als die in het basisonderwijs rekening houden met de ontwikkelingsfasen van Piaget (hattie, 2010)
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Onderwijs en democatisch burgerschap
eerste psychoanalytische patiënt zien en begeleiden.
Het Equipprogramma en gewetensontwikkeling
Voorstelling 6de leerjaar
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Morele ontwikkeling en opvoeding
Leven en werken uit de KSL Oude en nieuwe solidariteit in de open samenleving Prof dr. Fred van Iersel Universiteit van Tilburg.
Samenwerken Werken in Teams.
Stromingen binnen de Psychologie
De basis van ADSL: het constructivisme
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Godsdienstpedagogiek ICBO. Het doel Doel van onderwijs: ontwikkeling  Tussen aanpassing en zelfontplooiing  In de goede richting: groei Doel van levensbeschouwelijk.
Ook6/7.
Ontwikkelingspsychologie
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Kind in ontwikkeling deel A
Ontwikkeling en de basisschool
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Kind in ontwikkeling deel A
Ontwikkeling en de basisschool
Kind in ontwikkeling deel A
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Levenslooppsychologie Hoorcollege 8
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Oefententamen Twee groepen Iedereen geeft antwoord; A, B, C of D
Levenslooppsychologie Hoorcollege 5
 GEEN EINDPRESENTIE! (eindopdracht actualiteiten)  Week 6: College Kleutertijd en schoolleeftijd  Week 7: presentatie expertgroepen en verwerkopdracht.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
+ Oefententamen Vraag 1: Plasticiteit is: A: Een specifieke tijd in de ontwikkeling waarin een bepaalde gebeurtenis de grootste gevolgen heeft B: De mate.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
 Ontspan, doe je ogen dicht en denk aan die ene klas waar je les aan geeft.  Je staat voor de klas, je kijkt rond, je kijkt de leerlingen een voor een.
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
De God van de Schriften.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Uitwerking begrippen burgerschap. Sociaal.
JEUGDzorg - voor wie?.
ontwikkelingspsychologie
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Ontwikkelingspsychologie
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Levensbeschouwelijk leren

Levensbeschouwelijke ontwikkeling Wat is ontwikkeling? Gevormd worden Aanpassing Worden wie je al bent (zelfontplooiing) Ontwikkeling veronderstelt groei: waardeoordeel Drie dimensies: Sociaal-emotioneel Ontwikkeling van het “zelf” Moreel Verantwoordelijkheid Spiritueel

Vragen over ontwikkeling Aangeleerd of aangeboren? Nature of nurture Actief of passief? Wat is het doel? Doorgaande lijn of discontinuïteit

Stromingen in de psychologie Leertheorie Behaviorisme Biologisch verklaringsmodel Gehechtheidstheorie Imitatiegedrag Cognitief ontwikkelingsmodel Sociaal constructivisme

7 basale vermogens Waarnemen Vragen Voorstellen Vertellen Dialogiseren Waarderen Handelen

7 levensbeschouwelijke competenties Ontvankelijkheid Inlevingsvermogen Participatie Voorstellingsvermogen Uitdrukkingsvaardigheid Zelfvertrouwen Beoordelingsvermogen Verwondering Verbondenheid Vertrouwen Verbeelding Ordenen Communicatie Omgaan met traditie

Dialoog Dialoog met: Voorwaarden: Jezelf De ander De traditie Andere tradities Voorwaarden: Veiligheid Vrijheid Respect

Omgaan met tradities 3 opvattingen: 3 vormen van onderwijs: Exclusiviteit Inclusiviteit Pluraliteit 3 vormen van onderwijs: Teach in religion Teach about religion Teach from religion

Ontwikkelingsfasen Ontwikkeling is geen continu proces Voor latere ontwikkelingsstadia zijn de vorige stadia een voorwaarde Het geheel is meer dan de som der delen Leren is inpassen in een al gevormd kader Soms moet dat hele begripskader omgevormd worden: nieuwe fase

Jean Piaget stadia van cognitieve ontwikkeling Sensori-motorisch Preoperationeel Egocentrisme Animisme Finalisme Artificialisme Concreet operationeel Formeel operationeel

Erik Eriksson 8 stadia van sociaal-emotionele ontwikkeling, vorming van identiteit Bij elk stadium een Conflict, tegenstelling Ontwikkelingstaak (ontwikkelen van een ego-kwaliteit) Gevaar van stagnatie

Erik Eriksson: schema Jaar Conflict 1 Vertrouwen – wantrouwen Veiligheid 2,3 Autonomie – afhankelijkheid Willen 4,5 Initiatief – passiviteit Mogen 6-12 Constructiviteit – inferioriteit Kunnen 12-19 Identiteit – rolverwarring 19-35 Intimiteit – isolement 35-55 Generativiteit – stagnatie 55- Ego-integriteit – wanhoop

Lawrence Kohlberg: morele ontwikkeling Preconventioneel (tot 12 jaar) Gehoorzaamheid en straf Eigenbelang Conventioneel (12-18) Conformisme Sociale orde, autoriteit Postconventioneel (18+) Sociaal contract Universele waarden

James Fowler: Stages of Faith “Geloof (faith) - meer dan religie of gelovig zijn (belief) - is de meest fundamentele categorie in het menselijke streven naar een verhouding tot het transcendente” “Faith”: holistische oriëntatie, betreft de verbondenheid met het universele De religieuze ontwikkelingsstadia vind je overal min of meer gelijk, ongeacht de religieuze context

James Fowler 0-3 Ongedifferentieerd 3-7 Intuitief-projectief 7-12 Mythisch-letterlijk 12-35 Synthetisch-conventioneel Geindividualiseerd-reflectief Geintegreerd Universaliserend 

Kieran Egan Mythische fase 4/5- 9/10 Romantische fase 8/9-14/15 Filosofische fase 14/15-19/20 Ironische fase 19/20-

Piaget Erikson Kohlberg Fowler Egan 1 Sensori- motorisch Oraal-sensorisch vertrouwen - wantrouwen Preconventioneel straf, gehoorzaamheid eigenbelang Ongedifferentieerd   2 3 Pre-operationeel Anaal - urethaal – musculair autonomie - twijfel en schaamte Intuitief-projectief 4 5 Locomotorisch initiatief – schuld Mythische fase 6 7 8 9 Concreet Operationeel Latentie vlijt - minderwaardigheid Mythisch-letterlijk 10 11 12 Romantische fase 13 14 Formeel operationeel Adolescentie identiteit - rolverwarring Conventioneel conformiteit autoriteit Synthetisch-conventioneell 15 18 Filosofische fase 19 35 Vroege volwassenheid intimiteit - isolatie Postconventioneel sociale contracten universele principes 55 Middenvolwassenheid generativiteit - stagnatie Geindividualiseerd-reflectief  Ironische fase 55+ Late volwassenheid integriteit - wanhoop Geintegreerd Universaliserend