Conceptnota DKO Toelichting directeurs DKO GO! 21 september 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Advertisements

Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Kunstenbad/ de Kunstpiloten  Observatiestage muziekeducatief project.
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
OVSG, de gemeente maakt school
Voorontwerp van decreet houdende diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van leerlingen in het basis- en secundair onderwijs en betreffende de.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Participatie op school & Vlaamse Onderwijsraad Participatie Beleidsprioriteit Historiek 1988Gemeenschapsonderwijs 1991Participatieraden gesubsidieerd onderwijs.
Een lange weg naar erkende kwalificaties
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Stand van zaken draagvlak dko Klankbordgroep 28 juni 2013.
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs. Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Zomer 2010 : aankondiging loopbaandebat Problematiek :
Vernieuwing verzorging
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Steeds krachtiger bestuur in:
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Kunstonderwijs op maat
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Toelichting biologie in GWW
Sectoroverleg – 16 oktober 2015
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
DKO pedagogische ontwikkelingen
Onderwijsdoelen in het dko
Model academiereglement deeltijds kunstonderwijs
Algemene ledenvergadering
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Vlabinvest: Wonen en Zorg
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Functiebeschrijvingen DKO
Transcript van de presentatie:

Conceptnota DKO Toelichting directeurs DKO GO! 21 september 2015

Opzet van de vergadering De overheid maakt verder werk van een geactualiseerd kader cf. nieuw decreet voor het deeltijds kunstonderwijs! Conceptnota DKO - Vlareg 17 juli 2015 Opzet vandaag: aftoetsen nota & verzamelen bijkomende input voor adviesformulering op de Permanente Technische Commissie Niet- leerplichtonderwijs; advies i.f.v. standpuntbepaling Raad GO!; input voor bespreking binnen de Vlaamse Onderwijsraad In een kort verleden gebeurde dit binnen de contouren van de ad hoc Adviescommissie Deeltijds kunstonderwijs; sinds 1/09 gebeurt dit binnen de contouren van de PTC en het STAP (het STrategisch Advies Platform)

Agenda & timetable Agenda ‐ 9.30u - 10 uurKoffie ‐ 10u u Conceptnota DKO - toelichting hoofdlijnen m.i.v. aandachtspunten GO! ‐ 10.30u u Ronde tafel - bespreking & debat ‐ 11.30u uKorte break ‐ 11.45u uVoorstel opleidingenstructuur VerDi - toelichting ‐ 12.15u - 13 uurRonde tafel - bespreking & debat

Hervorming Deeltijds kunstonderwijs Proces tot nog toe! Voorbereiding gedurende de twee afgelopen legislaturen: rapport Verdieping/Verbreding (2008), conceptnota Kunst verandert! (2011), Discussietekst oktober 2012 Kernelementen aangekondigde hervorming cf. rode draad: competentiegericht/competentieontwikkelend onderwijs vervat in nieuwe einddoelen, afstemming op de VKS, transparantie in bereikte leerresultaten (cf. doelgericht), nieuwe opleidingenstructuur & aangepast curriculum (cf. leerlinggericht en actueel), … Hervorming & niveaudecreet noodzakelijk: verouderde juridische kaders, keurslijf minimumleerplannen, soms onaangepaste leertrajecten weinig rekening houdend met leervragen, rechtpositie leerlingen niet ok, … Aanvankelijk weinig tot geen draagvlak; maar proactieve rol pilootprojecten & belang studieprofiel (2012) en ontwikkelde basiscompetenties 1 e en 2 e graad (2013)

Hervorming Deeltijds kunstonderwijs Speerpunten driedubbele ambitie Vereenvoudiging van de regelgeving overregulering versus lacunes vermindering planlast cf. operatie Tarra vertrouwen geven aan de schoolbesturen inhoudelijk moderniseren v/h DKO (cross-over, Media, nieuwe evaluatiemethodieken, flexibele leermomenten, …) Stevige verankering in onderwijs impliceert vrijheid van onderwijs impliceert een duidelijk kader op het vlak van financiering & financieringsvoorwaarden impliceert een duidelijke programmatieprocedure kenmerk: nieuwe einddoelen met respect voor AP en geactualiseerde opleidingenstructuur kenmerk: studiebewijzen met civiel effect Verbinding met de kunsten en het kleuter- en leerplichtonderwijs wisselwerking tussen amateurkunsten en DKO via einddoelen (beroepskwalificaties) ondersteunen leerkrachten kleuter en leerplichtonderwijs

Hervorming Deeltijds kunstonderwijs 10 krachtlijnen geëxpliciteerd 1.Een sober en helder niveaudecreet realiseren 2.De einddoelen actualiseren en concretiseren 3.De opleidingsstructuur actualiseren 4.De onderwijsvrijheid respecteren door de programmatiestop op te heffen en te vervangen door een doelmatige programmatieregelgeving 5.De huidige budgettaire ruimte optimaler benutten 6.Samenwerking met kleuter- en leerplichtonderwijs stimuleren 7.Samenwerking met de lokale culturele actoren, amateurkunsten, kunsteducatieve organisaties en kunstinstellingen stimuleren 8.Planlast aanpakken: verminderen van de bewijslast voor leerlingen en academies 9.Planlast aanpakken: de geldstromen tussen Vlaamse Overheid en academies vereenvoudigen en reduceren 10.Anticiperen op personeelsgevolgen

Hervorming Deeltijds kunstonderwijs Wat niet! Voorlopig komt (enkel) het huidige opleidingsaanbod in de geactualiseerde opleidingsstructuur Geen ruimte voor: een domeinoverschrijdende opleiding voor 6- en 7- jarigen (cf. nieuwe eerste graad type Kunstenbad) een muziek- en dramaopleiding voor 6- en 7-jarigen een specifieke doorstroomopleiding voor leerlingen die zich voorbereiden op Hoger kunstonderwijs En verder … Geen extra beleidskader Kader = budgettair nihil

Hervorming Deeltijds kunstonderwijs Speerpunten & krachtlijnen: wat valt op? Eerste lezing mooie principes & uitgangspunten terzelfdertijd eerder vaag en oppervlakkig operationalisering gezien budgettair kader? Serieuze kanttekening GO! bij begrip ‘vrijheid van onderwijs’! ≠ vrije keuze + problematische formulering op pagina 12! (‘subsidiëring’) bevestiging belang van derde financiering via Steden en gemeenten; zet het vrije initiatief om DKO te organiseren de facto onder druk zie ook GO! Memorandum  Het GO! wil politieke en beleidsmatige erkenning voor zijn grondwettelijke opdracht. De overheid moet het GO! hiertoe de nodige middelen (uren, werkingsmiddelen, infrastructuur, leerlingenvervoer, wetgeving,…) en vrijheid (nieuwe oprichtingen, overnames, samenwerkingsverbanden,…) geven.  Gesloten enveloppe werkingsmiddelen GO! DKO

Hervorming Deeltijds kunstonderwijs Krachtlijn 2: de einddoelen actualiseren Nieuwe doelen laten het DKO aansluiten bij de actuele evolutie in de kunsten en de gewijzigde maatschappelijke verwachtingen: artistiek vakmanschap, onderzoekende houding, durf tot innovatie en experiment DKO = kwalificerend onderwijs waarin leerlingen via doelgerichte leertrajecten een afgerond geheel van maatschappelijke relevante artistieke competenties bereiken Studieprofiel van 2012 met 6 kerncompetenties vormen de basis bij het ontwikkelen van de basiscompetenties voor de eerste, tweede en derde graad Voor de opleidingen op het einde van het leertraject zullen de einddoelen bepaald worden door beroepskwalificaties De nieuwe einddoelen = hefboom voor leerplanmakers m.h.o.o. leerplannen; referentiekader voor inspectie Aandachtspunten GO! verankering in onderwijs moet 2e kans-traject mogelijk maken door combinatie DKO-opleiding en opleiding algemene aanvullende vorming in VWO cf. bijkomende tweedekansleerweg DKO kan artistieke competenties die buiten onderwijs verworven zijn, beoordelen en certificeren (cf. geïntegreerd EVC-beleid)

Hervorming Deeltijds kunstonderwijs Krachtlijn 2: de einddoelen actualiseren De onderwijskwalificaties die het DKO aanbelangen: een of meer BK van niveau 4 VKS een BK van niveau 5 VKS Impact beroepssectoren op inhoud opleidingen + rol AKOV/AHOVOKS? Eenmaal BK beschikbaar moeten de activiteiten, onderliggende vaardigheden en kennis zoals geformuleerd in de beroepskwalificatie letterlijk overgenomen worden cf. basiscompetenties (cf. werkwijze AKOV/AHOVOKS) Niets schrappen, niets toevoegen, niets herformuleren - werkbaarheid? Meenemen in brede debat actualisering einddoelen: kerndoelen, studierichtingsprofiel, integratie diverse doelenkaders zoals EBK.

Hervorming Deeltijds kunstonderwijs Krachtlijn 3: de opleidingsstructuur actualiseren Opleidingenstructuur waarbij kan ingespeeld worden op maatschappelijke evoluties zoals cross-over en interdisciplinariteit, flexibele leermomenten, mediakunst, ed. De competentiegerichte ontwikkeling die in de einddoelen vervat zit vinden we inhoudelijk terug in de opbouw van de leertrajecten Geïntegreerde regelgeving BK en MWD Vijf domeinen: beeld, dans, drama, mediakunst (?) en muziek Vier graden: 1 t.e.m. 4 (studiebewijs op einde graad = certificaat) Opleidingen bevinden zich in één welbepaalde graad Opleidingen die inhoudelijk aansluiten vormen een leertraject (studiebewijs op einde leertraject = beroepskwalificatie) Opdeling domeinen 3 e en de 4 e graad in opleidingen; binnen die opleidingen zijn er keuzemogelijkheden cf. huidige opties Instroom mogelijk o.b.v. competenties GO! is steeds gewonnen geweest voor brede domeinoverschrijdende graad vanaf 6 jaar → situering oriëntering binnen BaO = logische keuze

Hervorming Deeltijds kunstonderwijs Krachtlijn 4: programmatieregelgeving Huidige programmatiestop, weliswaar met afwijkingen, strookt niet met vrijheid van onderwijs → juridisch en inhoudelijk niet houdbaar! Nieuwe programmatieregelgeving aangekondigd! Enerzijds: schoolbesturen krijgen veel beleidsruimte Anderzijds: strikte regelgeving Hoe matcht dit? Bijkomende criteria of verscherpte programmatie- en rationalisatienormen? Financiële enveloppe waarbij je de enveloppe volledig vrij aanwendt? Garanties basisaanbod? Concreet: Vlareg + Vlor-advies (naast Agodi & inspectie) overeenkomstig huidige praktijk? Regionale adviesfora of overlegplatformen? ↳ GO! wenst geen bijkomend bestuursniveau in de vorm van een rechtspersoon, die de facto de inrichtende macht-bevoegdheden van het GO! inperkt. Voor het GO! doet dit afbreuk aan zijn pedagogisch project dat expliciet niet beperkt wordt tot het leerplichtonderwijs Op korte termijn: in afwachting van in voege gaan niveaudecreet zou de programmatiestop nog strikter geïnterpreteerd worden. Mogelijks nog slecht een enkele basis voor het toekennen van afwijkingen: in geval van studiecontinuïteit voor kinderen en jongeren! → diffuse berichtgeving; wachten op formele communicatie van de overheid!

Hervorming Deeltijds kunstonderwijs Krachtlijn 4: programmatieregelgeving Impliciete boodschap: er zal veel kunnen, als de besturen het zelf betalen. Dit kan in een subsidiëringsscenario, maar niet voor gefinancierd onderwijs! Vinden we ook terug op pagina 8: “Schoolbesturen die de opleidingen met eigen middelen willen (blijven) organiseren, kunnen dat uiteraard blijven doen” → zet initiatiefrecht onder druk in het bijzonder in het kader van een mogelijke toekomstige brede domeinoverschrijdende 1 e graad!

Hervorming Deeltijds kunstonderwijs Krachtlijn 6: Samenwerking met kleuter en leerplicht Structureel verankeren partnerschap tussen academies en hun naburige scholen → draagwijdte? Oriëntering uit toekomstige brede domeinoverschrijdende graad gesitueerd in het basisonderwijs (muzische vorming) = mogelijke rol voor DKO via professionaliseringsinitiatieven voor leerkrachten voor leerplichtschool GO! ziet de samenwerking in eerste instantie binnen een scholengroep. Structurele samenwerking kan hefboom vormen voor bredere integratie. Belang van financiering o.b.v. leerlingenkenmerken (of incentives voor academies die doelgroepen bereiken)

Hervorming Deeltijds kunstonderwijs Wat valt verder op? De nota bevat geen enkele verwijzing naar de ‘Kunstacademie’ ↳ aandachtspunt GO!: geen verplichte evolutie tot Kunstacademie Vaagheid m.b.t. het landschap, ook wat krachtlijn 7 betreft cf. samenwerking met de lokale culturele actoren, amateurkunsten, kunsteducatieve organisaties en kunstinstellingen stimuleren Wat met het geïntegreerd muziekonderwijs? Wat met de receptieve opleidingen? Boodschap! De hoogte van de inschrijvingsgelden blijft dezelfde tijdens de legislatuur m.a.w. geen bijkomende verhoging van het inschrijvingsgeld

Hervorming Deeltijds kunstonderwijs Timing vervolgstappen Conceptnota wordt voor advies voorgelegd aan de Vlor; Vlor advies voorzien tegen eind oktober December 2016: voorontwerp van decreet klaar Januari t.e.m. april 2017: IKW’s April 2017: principiële goedkeuring Vlareg Schooljaar : onderhandelingen Sectorcomité X, Raad van State, behandeling Vlaams parlement Inwerkingtreding: 1 september 2018