(Ped)agogiek Hoorcollege 7

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Hoe kunnen we elkaar versterken?
Implementatie van de UNCO-MOB
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Evalueren is een verzamelnaam van:
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Interventie en implementatie
Maatschappelijk Aanbesteden
Doelstellingen Formuleren
Samen met ouders aan het werk!
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Wenselijke preventie in het Onderwijs
Begeleidingsplannen GGZ
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Hoe bereid je lessen voor?
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Opvoeden.
Opvoeding en pedagogiek
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
(Ped)agogiek Werkcollege 4
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
opvoeden en pedagogiek
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa.
Waar gaat het vandaag over?
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
(Ped)agogiek Hoorcollege 8
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Inleiding in de (ped)agogiek Hoorcollege 4
Inleiding in de pedagogiek Hoorcollege 6
(Ped)agogiek Hoorcollege 2
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
(Ped)agogiek Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
Zelfmanagement Longpunt
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Evaluatie Cursus.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Multidisciplinaire richtlijn psychosociale hulp bij rampen en crises Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story Michel Dückers PSH conferentie,
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Agogische theorieën SPH leerjaar 1, kwartaal 1. Taakgebied en beroep.  “Zorgvuldig omgaan met onzekerheden”; afstemmen*.  Hulpverlening tegen de tijd.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Pedagogiek als beroep.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Zelfredzaamheid en zelfmanagement
Het zorgcontinuüm.
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Evaluatieonderzoek.
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

(Ped)agogiek Hoorcollege 7 Jennifer de Vries-Aydogdu Vrije@hr.nl med.hro.nl/vrije

Programma vandaag Terugblik vorige week Hoorcollege over hoofdstuk 5 Brinkman Artikel v/d Doef

Oorsprong van gedragsproblemen Terugblik Oorsprong van gedragsproblemen Stoornis  Belemmering Externaliserend  Internaliserend Geslacht Comorbiditeit Primaire preventie (problemen voorkomen) Secundaire preventie (bestaande problemen opsporen) Tertiaire preventie (bestaande problemen opheffen of verminderen) 3 3

Terugblik Hoof en de Vries: de inzet van zichzelf als persoon De pedagogische relatie is het instrument

Weet je nog…? Agogiek is de leer van eenzijdige, systematische, doelgerichte, beroepsmatige beïnvloeding die gericht is op het bereiken van een meer wenselijk geachte psychosociale situatie van volwassenen die zich van deze beïnvloeding bewust zijn en die deze situatie ook nastreven

Het agogisch proces 1 contact en contract 2 motivatie 3 analyse van de uitgangssituatie 4 doelen stellen 5 strategiebepaling 6 uitvoering 7 consolidatie 8 evaluatie

Fase 1: Contact en contract ‘Contact’ kan meer persoonlijk of afstandelijk zijn Duidelijkheid nodig over wederzijdse verwachtingen mogelijkheden en beperkingen van agoog eisen aan de cliënt verantwoordelijkheid voor het veranderingsproces werkwijze Afspraken in ‘contract’

Fase 2: Motivatie Cliënt wordt zich (meer) bewust van wens tot verandering Cliënt ziet dat verandering mogelijk is Cliënt realiseert zich dat hij het zelf moet doen

Fase 3: Analyse van de uitgangssituatie Aandachtspunten onder andere: Eigen probleemomschrijving van cliënt Wat wil cliënt? waaruit bestaat de onvrede etc. Hoe zit het probleem precies in elkaar? Wat is er al geprobeerd? Inventarisatie van veranderingskrachten en weerstanden Rol van de omgeving Om wíens probleem gaat het eigenlijk?

Fase 4: Doelen stellen 1 Een duidelijke doelbepaling: Richt het handelen Geeft zin aan het handelen Maakt de cliënt duidelijk waartegen hij ja of nee zegt Maakt het proces controleerbaar Vergemakkelijkt overdracht aan anderen Maakt evaluatie mogelijk

Fase 4: Doelen stellen 2 Cliënt en agoog moet doelen onderschrijven Agoog moet minstens bereid zijn de doelen na te streven Derden kunnen doelen willen (mee)bepalen Nauwe relatie met analyse van uitgangssituatie Doelen uitwerken in subdoelen

Fase 4: Doelen stellen 3 Richtlijnen voor de formulering van doelen: Specifiek In termen van zichtbaar gedrag Haalbaar Toestandswoorden i.p.v. proceswoorden De situatie van de cliënt betreffend Positieve formuleringen

Fase 5: Strategiebepaling Plan om doel te bereiken Planning van het gebruik van de middelen Gebaseerd op veranderingstheoretische inzichten Samenhang tussen uitgangssituatie en doelstelling

Fase 6: Uitvoering = Kernfase Implementatie fase Tactieken inzetten

Fase 7: Consolidatie generalisatie en stabilisatie Consolidatie: duurzaam maken Generalisatie: veralgemenen Stabilisatie bewerkstelligen door o.a.: Cliënt voorbereiden Geleidelijkheid van verandering ‘Betrokkenheid’ cliënt bevorderen Opdrachten in het ‘gewone leven’ Follow-up‑afspraken Opdrachten ‘voor later’

Fase 8: Evaluatie Eind- en tussenevaluaties Proces- en productevaluatie Evalueren dient meerdere doelen

Orthopedagogische hulpverlening v/d Doef Orthopedagogische hulpverlening

De ‘normale’ opvoeding Afhankelijkheid en zelfstandigheid Passiviteit en activiteit Gelijkwaardigheid? Invloed van kinderen onderling?

VD Doef: de orthopedagogische ervaring De ervaring dat hulpverlening bij opvoedings- en ontwikkelingsproblemen mogelijk is onder gebruikmaking van de opvoeding zoals deze in het gewone dagelijks leven gerealiseerd kan worden Doel: herstel van het gewone leven

Kok (in Vd Doef) Strategieën voor hulpverlening: 1e graads: orthopedagogisch = verbeteren opvoeding 2e graads: therapeutische interventies Betrekken van 1e opvoedingsmilieu = gezin, 2e opvoedingsmilieu = school, 3e opvoedingsmilieu = vrije tijd

Einde