SCHOOLJAAR 2014-2015 Jaarverslag MR 1. Jaarverslag MR schooljaar 2014-2015 Wat wilt u lezen? 2 Samenstelling MR Bijeenkomsten MR Relatie MR met MT/directeur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Advertisements

Verenigings meerjarenplan Agenda presentatie  Plan van aanpak  Taak commissies  Bevoegdheden commissies  Invloed leden  Jaarplan  Stellen.
De MR op Praktijkonderwijs Zeist
Medezeggenschap op de Julianaschool Wie zijn wij Waarvoor is er een MR Wat doen wij.
Jaarplan MR K.B.S schooljaar
Jaarplan MR ONS schooljaar Jaarplan MR ONS
SCHOOLJAAR Jaarverslag MR 1 Jaarverslag MR schooljaar
Medezeggenschapsraad
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
?.
MEDEZEGGENSCHAPSRAAD
MR ‘t Möllenveld.
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
W.M.S. Wet Medezeggenschap op Scholen.
Medezeggenschap Het bestuur en het Directieteam nemen beleidsbesluiten Ouders, leerlingen en personeelsleden denken mee en beslissen soms mee Dit is geregeld.
MR 10 minuten MR in een notendop Agenda Wat doet een MR Samenstelling van de MR Jaarverslag Planning
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Groepsverdeling Randvoorwaarden voor de groepsindeling: -de beschikbare formatie (leerkrachten / management, ib, etc) -de aantallen leerlingen.
MR De doelstellingen van de Medezeggenschapsraad (MR) zijn: Het behartigen van de belangen van kinderen, leerkrachten en ouders Stem geven aan het personeel.
De Medezeggenschapsraad
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
KALENDERJAAR 2012/13 DE MEDEZEGGENSCHAPSRAAD DENKT EN BESLIST MEE OVER SCHOOLZAKEN EN LEVERT DAARMEE EEN BIJDRAGE AAN DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS OP.
MEDEZEGGENSCHAPSRAAD SINT BAVOSCHOOL november 2010.
MR De Palster Mede vormgeven aan beleid op school Waar staan we voor! Als medezeggenschapsraad bestaande uit leerkrachten en ouders willen wij mede vormgeven.
Programma welkom presentatie OV stemmen van de leden
MR Vlinderbos jaarverslag 2009 – Wij zijn de MR! Oudergeleding: Carel Albertscontactpersoon Ouderraad Hans Waldercontactpersoon Directie Jeroen.
Medezeggenschapraad H. Henricusschool
MR De Medezeggenschapsraad (MR) bestaat uit gelijk aantal leerkrachten en ouders MR Van Damschool bestaat uit: Inge Blok Ria van der Meijden Wijnand van.
Jaarplan MR ONS schooljaar
De (T)OR en de bestuurder
Jaarverslag MR SCHOOLJAAR
MR Pius X Wateringen Orgaan voor medezeggenschap (inspraak). De MR vertegenwoordigt de belangen van leerlingen, ouders en leerkrachten. Primair doel: behartigen.
De MedezeggenschapsRaad Inspraak in beleid. Programma Doel MR Taken en verantwoordelijkheden Samenstelling Werkwijze Inspraak: wat betekent dat voor jou?
Wat kan je doen met jouw schoolraad?
Jaarverslag & Thema-avond ‘Ouderbetrokkenheid’
 Wat is medezeggenschap?  Taak en rol van de MR?  Belangrijkste onderwerpen / Jaarverslag 2013 – 2014  Samenstelling MR  Vragen? ONDERWERPEN.
Medezeggenschapsraad
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Ouderavond toekomst basisscholen Sluis/Schoondijke Welkom.
Medezeggenschapsraad Presentatie 29 Oktober 2015.
ONDERSTEUNINGSPLANRAAD (OPR). Wat is een OPR? “Het formele medezeggenschapsorgaan van een samenwerkingsverband passend onderwijs, waarin ouders en personeel.
Jaarplan MR ONS schooljaar
Wat is de (G)MR? Afvaardiging van ouders en personeel Inspraak en advies op de gang van zaken en beleid van de school Directeur is adviseur Vergaderingen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Informatieavond Flora 21 september 2015 Oudervereniging Medezeggenschapsraad.
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
Jaarplan MR SCHOOLJAAR Wat wilt u lezen? 2 AlgemeenVisie MRActiviteiten MR Structurele Onderwerpen Vaste Agendapunten Vergaderdata MR Rolverdeling.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Medezeggenschap op de Trumakkers Informatieavond groep 1 en 2 6 september 2011.
Jaarverslag MR 2012 / 2013 De MR heeft het afgelopen schooljaar 8 keer vergaderd. In deze vergadering heeft de medezeggenschapsraad ingestemd met / of.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
De MR en het schoolplan Bouwstenen voor de toekomst Utrecht, 22 januari 2015.
Medezeggenschapsraad Presentatie 25 Oktober 2016
Medezeggenschap bij De Eshoek
Medezeggenschap op de Dr.M.L. Kingschool
Prot. Chr. Basisschool “De Rietlanden”
De Medezeggenschapsraad spreekt….
Medezeggenschap Raad (MR) St. Joan, Soerendonk
Medezeggenschapsraad
Jaarverslag medezeggenschapsraad
MR RK Josefschool Mede vormgeven aan beleid op school
Wat kan je doen met jouw schoolraad?
Medezeggenschap? Ook voor u!
Medezeggenschap bij De Eshoek
Medezeggenschap? Ook voor u!
Jaarverslag 2017 – 2018 Medezeggenschapsraad Kbs De Howiblo
Waarom een ouderklankbordgroep?
Programma van de avond Opening Voorstellen Doelen en kaders ouderklankbord Delen van ervaringen diverse activiteiten Wat leeft er onder de ouders? Vervangersproblematiek.
Transcript van de presentatie:

SCHOOLJAAR Jaarverslag MR 1

Jaarverslag MR schooljaar Wat wilt u lezen? 2 Samenstelling MR Bijeenkomsten MR Relatie MR met MT/directeur GMR Transparantie van Beleid ONS Website Jaarplan ONS Behandelde Onderwerpen FormatieHekpraat Algemeen

Jaarverslag MR schooljaar Inleiding Voor u ligt het jaarverslag schooljaar van de Medezeggenschapsraad (MR) van de Oranje Nassau School (ONS). Het betreft de locaties ROMA, WAMO en DIVA. Alle drie de locaties waren geheel het schooljaar actief. Plaats en functie De ONS is verplicht een MR te hebben op grond van de Wet Medezeggenschap Scholen (WMS). De MR bestaat uit een afvaardiging van ouders en leerkrachten die – formeel – overleggen over het beleid van de ONS De MR bespreekt met de directie (het zogenaamd bevoegd gezag) alle zaken die de school aangaan en/of die de MR wil bespreken. Anders dan bijvoorbeeld de Ouderraad (OR) heeft de MR bepaalde bevoegdheden (het instemmings- of adviesrecht) m.b.t. tot bepaalde zaken. De directie moet dan ook over deze zaken eerst instemming of advies vragen aan de MR alvorens zij een definitief besluit neemt. Bevoegdheden MR Algemene bevoegdheden: het informatie-, initiatief,- overleg-, en het besprekingsrecht. Bijzondere bevoegdheden: het advies- en het instemmingsrecht 3

Jaarverslag MR schooljaar Samenstelling MR Samenstelling De MR van de O.N.S. bestaat uit 8 leden: 4 vertegenwoordigers van de ouders (oudergeleding) en 4 vertegenwoordigers van de leerkrachten (teamgeleding). In was de samenstelling als volgt: 4 Bas van Gils Jolanda Otte Erna van der Wal Rachel van Wijngaarden Wil Bakker Marijke Westmaas Helga Jonkers-van Maurik Jozien ten Hoeve- Vermet OudergeledingTeamgeleding WAMODIVAROMA Aan- en aftreden Een lid blijft in principe 4 jaar zitten. Dit jaar zijn er 2 nieuwe leden vanuit aangetreden: een uit de teamgeleding en een vanuit de ouders. De verkiezingen voor de ouder vonden plaats aan het einde van schooljaar Aan het einde van schooljaar heeft Wil Bakker de plaats in genomen van Marijke Westmaas (overgang naar WAMO) en is Erwin Spaan toegetreden namens locatie ROMA. Zomer 2018 Zomer 2017 Zomer 2016 Locatie Aftreden ROMADIVAWAMODIVA Zomer 2018 Zomer 2017 Januari 2018 Zomer 2018 Naam

Jaarverslag MR schooljaar Bijeenkomsten MR MR vergaderingen De MR heeft 7 keer vergaderd in het schooljaar In 5 van de 7 vergaderingen is het MT (de directeur en een teamleider) aangeschoven. MR-directie contact De voorzitter van de MR en de directeur bespreken de vergaderingen regelmatig voor. Overige zaken waar nodig zijn ad hoc bilateraal besproken. MR-OR-MT Overleg met MT, MR en OR heeft verschillende malen plaatsgevonden. Voorzitterschap ligt bij de vertegenwoordiger van de MR. Het plannen van de vergadering bij de een van de OR-voorzitters. De begroting van de OR is in dit overleg geagendeerd en akkoord bevonden. 5

Jaarverslag MR schooljaar Relatie MR met MT Relatie MR en het MT/de directeur De relatie van de MR met het MT en de directeur is goed en serieus te noemen. Overleg vindt op een open en eerlijke wijze plaats. Door ieders rol en verantwoordelijkheid helder met elkaar te delen en daar naar te handelen hebben we een aantal belangrijke vraagstukken op een goede manier kunnen behandelen. In 7 vergaderingen heeft de MR een veelheid aan onderwerpen behandeld. Normaal gesproken wordt er 6 keer per jaar vergaderd. Dit jaar heeft extra vergadering plaatsgevonden om uitgebreid aandacht te kunnen besteden aan de in het nieuwe schooljaar en de ONS-visie en het beleid ten aanzien van groepsindeling op korte en lange termijn. Andere zaken waaraan veel aandacht is besteed zijn bijv. de rapportages van de onderwijsinspectie en het ouderbetrokkenheidsonderzoek, de evaluatie van de managementstructuur, het schoolplan en de krimp van het aantal leerlingen in Culemborg en de gevolgen voor de ONS. 6

Jaarverslag MR schooljaar GMR Wat is de GMR? De Gemeenschappelijk Medezeggenschapsraad (GMR) is een overkoepelende MR waar de MR-en van alle scholen die onderdeel zijn van de Stichting Primair Onderwijs Betuwe (CPOB) vertegenwoordigd zijn. Zij kijken naar het belang van alle scholen, alle leerkrachten en alle kinderen. Afbakening met MR De GMR heeft eigen rechten. De zaken die voor alle scholen relevant zijn worden in principe door de GMR behandeld. De MR behandelt zaken die alleen voor de school zelf relevant zijn. Deelname aan GMR Erna van der Wal (oudergeleding) was afgevaardigde van de ONS in de GMR van het CPOB. Het jaarverslag van de GMR wordt gepubliceerd op de website van het CPOB. Omdat dit jaar veel veranderingen zijn doorgevoerd in de Onderwijs CAO, zijn de belangrijkste consequenties voor beslissingen die op schoolniveau genomen moeten worden in de MR besproken (veel wordt op GMR-niveau besproken). 7

Jaarverslag MR schooljaar Transparantie van beleid De MR streeft volledige transparantie na. Het informeren van alle betrokkenen en met name de ouders wordt door de MR als zeer belangrijk geacht. De MR ziet de website van de ONS als goed instrument om beleidsstukken bij ouders onder de aandacht te brengen. Enerzijds om transparant te zijn in ONS doen en laten. Anderzijds op een goede wijze ONS te profileren. De MR maakt zich sterk beleidsdocumenten, procedures en protocollen op een transparante manier te delen met de ouders. 8

Jaarverslag MR schooljaar ONS Website Website De MR heeft een aparte plek op de website. Zie De MR plaatst de volgende zaken op de website:  MR samenstelling  MR doelstelling  MR agenda en verkorte notulen van vergaderingen  MR jaarverslag  MR jaarplan 9

Jaarverslag MR schooljaar Schoolplan en jaarplan ONS SCHOOLPLAN EN JAARPLAN ONS Iedere vier jaar wordt een nieuw schoolplan opgesteld (mede gebaseerd op het CPOB strategisch beleidsplan). Dit schooljaar is door het MT/de directeur het schoolplan voor ingevuld. Daarop volgend is het jaarplan voor opgesteld, waarin de beleidsvoornemens uit het meerjarig schoolplan uitgewerkt in concrete activiteiten voor het komende schooljaar. De MR heeft volgens een vaste procedure, gewaarborgd dat het schoolplan en het jaarplan inhoudelijk gedragen worden door het team van leerkrachten voordat het nieuwe schooljaar begint en het document ter instemming wordt voorgelegd aan de MR. De MR ziet er met name op toe dat de doelen en activiteiten in het schoolplan en het jaarplan realistisch, concreet en toetsbaar zijn geformuleerd. De resultaten van het voorgaande schoolplan zijn besproken en geëvalueerd. De uitkomsten zijn meegenomen als input voor het jaarplan van Instemming Het schoolplan en het jaarplan zijn uitvoerig met MT/directie besproken. Omdat de plannen eind schooljaar nog niet definitief waren heeft MR in de eerste vergadering van ingestemd met het plan. 10

Jaarverslag MR schooljaar Behandelde onderwerpen Visie op groepsindeling ONS We hebben vorig schooljaar (gebruikmakend van ons initiatiefrecht) het MT gevraagd om in het najaar van 2014 een beleidsplan op te presenteren met een lange termijn visie op formatie, groepsindeling, verdeling over de 3 locaties en de te verwachten krimp in het aantal leerlingen: op grond waarvan worden er dan keuzes gemaakt, wat zijn de uitgangspunten? Goed verwachtingenmanagement en transparantie naar ouders zijn daarbij belangrijke aandachtspunten. Dit is eind 2014-begin 2015 uitvoering besproken in de MR. Krimp en huisvesting ONS De trends en verwachtingen geven aan dat in Nederland en ook in Culemborg sprake is van een krimp in het aantal leerlingen op de basisscholen. Dat treft ook de ONS. In 2014 is een ‘Werkgroep Krimp’ aan de slag gegaan met het in kaart brengen van de gevolgen van deze krimp en de mogelijkheden die er zijn voor de ONS om daar in de toekomst op een goede manier op in te spelen. De MR heeft een lid afgevaardigd voor deelname aan de werkgroep. De bevindingen en het voorstel van de werkgroep zijn besproken in de MR. De MR heeft het bestuur van de CPOB geadviseerd het advies van de werkgroep te volgen. 11

Jaarverslag MR schooljaar Behandelde onderwerpen Ouderbetrokkenheid Betrokkenheid van ouders is belangrijk voor de school, leerkrachten en kinderen. We besteden elk jaar aandacht aan de manier waarop de betrokkenheid vergroot kan worden (informatie-avond, hulpouderplanning, maandinfo, etc.). In is door een extern bureau onderzoek gedaan naar de ouderbetrokkenheid op de ONS. De conclusies van dit onderzoek zijn besproken in de MR. Inspectiebezoek De onderwijsinspectie heeft een bezoek gebracht aan de school. Het inspectierapport is behandeld in de MR. Klimaatbeheersing Brede School Zowel de temperatuur als het zuurstofgehalte bleken niet in orde te zijn in de Brede School. Eind 2013 zijn aanpassingen gedaan. De MR van de ONS heeft overleg met de MR-en van de andere scholen en SKPC over de situatie. De MR heeft contact opgenomen met de gemeente en voorgesteld opnieuw een meting uit te voeren, omdat we signalen krijgen van ouders dat de situatie nog niet goed is. De gemeente heeft hieraan geen gehoor gegeven. In schooljaar wordt door alle gebruikers van de Brede School een klachtenlogboek bijgehouden en wordt de temperatuur in alle lokalen gemeten. Op basis van informatie wordt besloten of/welke acties nodig zijn. 12

Jaarverslag MR schooljaar Formatie De formatie is de samenstelling van het aantal groepen op school en welke leerkrachten deze groepen gaan lesgeven. Het grootste gedeelte van het onderwijsbudget gaat op aan personele lasten. Dit wordt ook wel het formatieve deel van het budget genoemd. De formatie wordt op dit budget afgestemd, waarbij ook rekening gehouden wordt met het aantal kinderen en de mogelijkheid van de te vormen (combi)groepen. Rol MR De teamgeleding van de MR heeft het recht van instemming (goedkeuring) op de vorming van het aantal groepen, verdeeld over de drie locaties van de ONS. De oudergeleding heeft een adviserende rol. Instemming De MR heeft ingestemd met het Bestuursformatieplan. 13

Jaarverslag MR schooljaar Hekpraat Hekpraat is een officieel agendapunt op de MR vergadering Hekpraat betreft die onderwerpen die op het schoolplein of in de wandelgangen worden besproken (zowel positieve als negatieve berichten), maar die niet officieel bij de directie, leerkrachten of MR-leden worden aangegeven. Tijdens de MR vergadering wordt besproken of er naar aanleiding van deze hekpraat berichten actie ondernomen moet worden. Het is niet de bedoeling dat de vragen, opmerkingen en/of zorgen alleen met andere ouders bij het hek gedeeld worden. Neem contact op met leerkracht, directie en/of de MR en maak je zorgen, opmerkingen e.d. bespreekbaar ! 14