Stromingen in de psychologie Werkcollege 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marjolein Willemse Postvakje in oost Dinsdag, woensdag en donderdag.
Advertisements

CROSSLAB SENSORY SHOPPING
De “ leraar” als rolmodel
Door Rosalie Blok. 4 en 5 juni 2013 was het weer tijd voor de Jaarlijkse modeshow van de studenten van de opleiding Mode/maatkleding van ROC Tilburg.
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Thema 6 Gedrag Paragraaf 1 Gedrag
INSTRUCTIE 1: Verzamel zoveel mogelijk verschillende soorten gekleurd papier en pakpapier. Vergeet geen zwart en wit papier. Zorg dat ieder van jullie.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Basisstof 4: Hoe wordt gedrag bepaald?
o.a. bij deelname in het verkeer
Doel: rekening met elkaar houden
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Leren B. Reitsma & C.N. Tromp
MOTORISCH LEREN EN MOTORISCHE ONTWIKKELING
Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren
Behaviorisme Calista Roy
TOEGEPASTE BIOLOGIE Workshop 21: Zeker weten aangeleerd! De clickermethode gebruiken in de klas.
31 Breuken scheuren Acht repen scheuren. Repen verdelen.
Is vrijheid. een illusie. Bart Engelen. Nacht van de Filosofie
Van Abbemuseum.
Over het tentamen: Voor 3 ects: Voor 2 ects:
Gedragsrepertoire Denken over je denken
DE 4 KAARSEN.
Mijn verjaardag..
Conditionering Sander Slootman, Christian Mesman, Tom den Ouden.
Stromingen binnen de Psychologie
Kijk op leerlingen en leren
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Model-leren.
Modellen en Stromingen
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling van het jonge kind
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Groepsdynamica.
Modellen en Stromingen
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Proefstuderen Pedagogiek hr: Over opvoeden gesproken
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Stromingen in de psychologie Werkcollege 2
Stromingen in de psychologie
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Sheets: Kamer: ML
De cognitief gedragstherapeutische benadering
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
(Ped)agogiek Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Levenslooppsychologie Werkcollege 1 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Psychologie van het leren
Consumentengedrag Leren I
Opdracht 3.3.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Psychologie Conditioneren
Nog enkel begrippen..
Psychologieles 11 lesweek 1
Thema Gedrag.
Hoe maak ik een goede mindmap?
Aangeboren & Aangeleerd gedrag
Gedrag en Wetenschap Afleveringen 1 t/m 16.
Transcript van de presentatie:

Stromingen in de psychologie Werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu vrije@hr.nl med.hro.nl/vrije

Programma vandaag Oefenvragen Opdracht klassiek conditioneren Behaviorisme lootjes trekken

Hoe goed heb je opgelet tijdens het hoorcollege? Even oefenen Hoe goed heb je opgelet tijdens het hoorcollege?

Vraag 1 Wat is geen uitgangspunt van het behaviorisme? Elk mens wordt ‘blanco’ geboren (tabula rasa) Leerprocessen bij dieren en mensen verschillen niet principieel Het aangeleerde gedrag staat centraal Gedrag wat aangeleerd is kan niet meer afgeleerd worden

Vraag 2 Het niet meer horen van het tikken van de klok in je slaapkamer is een voorbeeld van het volgende leerproces: Klassiek conditioneren Operant conditioneren Habituatie Model-leren

Vraag 3 In het experiment van Pavlov is de geconditioneerde stimulus (CS): Het voedsel + de bel Het kwijlen Het voedsel De bel

Vraag 4 De witte muizen in het experiment van Watson (little Albert) zijn de: OCS OCR CS CR

Vraag 5 Contiguïteit houdt in dat: Er onderscheid wordt gemaakt tussen 2 verschillende stimuli Een stimulus aan bepaalde kenmerken moet voldoen om de geconditioneerde respons uit te lokken Twee stimuli gelijk of vlak na elkaar moeten plaatsvinden De verbinding tussen ongeconditioneerde e geconditioneerde stimulus verbroken is

Vraag 6 Wanneer de aangeleerde reactie zich uitbreidt naar stimuli die verwant zijn aan de geconditioneerde stimulus,noemen we dat: Generalisatie Discriminatie Extinctie Contiguïteit

Vraag 7 Bij een positieve straf leidt het gedrag tot: Iets prettigs voor de persoon Het verliezen van iets aangenaams Het vermijden van iets onaangenaams Iets onaangenaams voor de persoon

Vraag 8 Het begrip ‘modelling’ is bedacht door: Skinner Bandura Watson Pavlov

Vraag 9 Skinner hoort bij: Klassiek conditioneren Operant conditioneren Model-leren Habituatie

Vraag 10 Vul de volgende zinnen in: Ik zat laatst in de trein, toen er iemand binnenkwam met een grote bak stinkende patat speciaal (met uitjes). Ik kon er niet aan wennen en bleef het ruiken (………..). Hierdoor ging ik de trein vermijden, ik werd al misselijk als ik aan de trein dacht (…………………). Als ik niet met de trein ging maar met de auto, voelde ik me veel rustiger (………………, ………………….). Maar toen ik zag dat Johan Cruijff wél met de trein ging, ben ik ook weer gegaan en dat voelde heel stoer (………………) Zet op de goede plaats: Model leren, Negatieve beloning, Klassieke conditionering, Operante conditionering, geen Habituatie,

Opdracht Leg klassieke conditionering uit aan de hand van de reclame Voor de mannen: http://www.youtube.com/watch?v=I9tWZB7OUSU Voor de vrouwen: http://www.youtube.com/watch?v=fNmE06_wafw

Opdracht In groepjes van 5 Leg de behaviorisme lootjes ondersteboven op tafel Iedere student pakt er 3 Bij elk lootje verzin je een voorbeeld en schrijf je op een apart papiertje Deze papiertjes leg je vervolgens weer ondersteboven in het midden van de tafels Om de beurt pak je een lootje en raadt je welk begrip erbij hoort

Opdracht Vul de kenmerken van het behaviorisme in in het overzicht van alle stromingen

Opdracht Bekijk de aflevering van Schatjes Welke principes van het Behaviorisme herken je in dit fragment? http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1123969