Werken met groepen jonge kinderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 6 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Advertisements

Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
LEAN Leiderschap en Cultuur
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Al doende leren training docenten
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Opvoeding en pedagogiek
Werken in de keten. Wat is werken in de keten SHL opdrachten.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogische theorieën
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Pemprl.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
schpa.  Projectmatig werken  Opzet module  Opdrachten  Projectgroepen vormen  Wat verder nog ter sprake komt.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Wjk.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Week 5.  Plenair oefenen  Laatste uur zelfstandig werken.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Prikkelverwerking bij kinderen
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Zorgvragers met probleemgedrag
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Kwaliteitszorg Les 4.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Welkom instructeurs!.
Begeleiden Les 8.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Observeren en rapporteren
E health, Domotica en E-learning
gesprekstechnieken Les 2
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
ADL Les 1.
Methodisch handelen Week 3. Methodisch handelen Week 3.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Actieleren.
ADL Les 1.
Kritiek geven en krijgen
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Werken met groepen jonge kinderen Bijeenkomst 2

Vorige bijeenkomst: * Uitleg module / SHL * Uitleg theorie over groepssamenstelling * Belang van stabiliteit * Horizontale en verticale groepen * Bespreking praktijkopdrachten: visie * Afsluiten

Deze bijeenkomst: * Inhoud module herhaling * Opdracht positieve groepsdynamica * Uitleg sociogram * Groepssamenstelling en sociogram * Proces tijdens deze module * Bespreken van praktijkopdrachten * Afsluiten

Inhoud module: Samenvatting les 1: Stabiliteit en een veilige emotionele omgeving zorgt ervoor dat kinderen zich kunnen ontwikkelen. Jullie gaan je tijdens de module richten op het creëren van de juiste groepsdynamica d.m.v. stabiliteit te hanteren. Dit is jullie primaire doel oftewel het procesdoel. Daarnaast hebben jullie een subdoel waar jullie aan gaan werken en dat is het stimuleren van de ontwikkeling: subdoel oftewel productdoel. Om dit echt te kunnen meten moet je langere tijd uittrekken dan mogelijk is voor deze module. Kortom: de nadruk ligt bij deze module meer op het creëren van een juiste groepsdynamica.

Opdracht: Ga samen met een groep van vier personen een aantal aspecten die van belang zijn voor een positieve groepsdynamica beschrijven op een flap papier. Zorg ervoor dat jullie allemaal de aspecten begrijpen van elkaar zodat je het kan toelichten aan de rest van de klas. Plenair flappen bespreken.

Uitleg Sociogram: Sociogram is een interventie om te meten van wat er gebeurt in de groep. Hoe gedragen de kinderen zich? Welke groepsdynamica heerst er in een groep? * Voelen ze zich vrij in een groep om te reageren? * Voelen ze zich veilig? * Welke kinderen voelen zich niet veilig? * Nog meer vragen die je zou kunnen stellen om een sociogram te analyseren? Dennis Kelly PM’er Bas

Groepssamenstelling en sociogram: Groepssamenstelling baseren op: Uitkomsten sociogram grote groep/ Analyse sociogram. Als je de uitkomsten van het sociogram hebt geanalyseerd kun je ook meenemen in de keuze van groepssamenstelling: Achtergronden individuele kinderen. Ontwikkelingsachterstand of vooruitloop op ontwikkelingsgebied.

Proces tijdens deze module: 4D’s / PDCA cyclus * Sociogram grote groep voormeting Data- Duiden / Plan * Groepssamenstelling Data- Duiden / Plan * Sociogram kleine groep voormeting / Plan * Plan van aanpak opstellen Doel / Plan * Uitvoeren in de praktijk Doen / Do * Sociogram kleine groep nameting / Check * Sociogram grote groep nameting/ evaluatie / Check * Bijstellen van plan van aanpak / Act

Bespreken praktijkopdrachten: * Uitvoeren in de praktijk van de sociogram grote groep voormeting (opdr. 2). * Maak een groepssamenstelling in overleg met collega’s ( opdr. 3). * Maak alvast een opzet van plan van aanpak (opdr. 4), gebruik bijlage. Verwerk in je plan van aanpak/ hou rekening in je plan van aanpak met de visie die je werkplek heeft v.w.b. het werken met kleine groepen (de opdr. die jullie voor vandaag uitgewerkt moeten hebben).

Afsluiten Vragen?