Democratie en rechtsstaat Bij windenergie gaat het om meer dan windenergie!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Agenda workshop De vrijetijdssector en gebiedsontwikkeling
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Onderhandelingsresultaat Sociaal Plan Volker Wessels
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro)
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Eigen
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
‘kwaliteit & snelheid’
Gaat U 1 juni stemmen? Bedenk U eerst eens goed!
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Bedenkingen bij en suggesties voor een integraal en onderbouwd overlastbeleid. Naar een tekst uit Panopticon Van: Cops D., Put J. en Pleysier S.
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Systeem van het recht Rechtsbron Interpretatie Objectief recht
Normstelling bestuursrecht
PARLEMENTAIRE DEMOCRATIE VANAF ONTZUILING EN VERDERE DEMOCRATISERING - 1 E DEEL Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland.
CO 2 -opslag in Barendrecht perceptie, feiten, dilemma’s Anne-Marie van het Erve.
EFFECTIEVE MEDEZEGGEN- SCHAP Vereniging voor Pensioenrecht 6 juni 2006 Mr. R.J.G. Veugelers.
1/9 2/9 INHOUD Wat is een referendum precies? Wie zijn de kandidaten? Wat zijn de voordelen van zo’n burgemeestersreferendum? En wat de nadelen? Conclusie.
AUTORITEIT&TEAM Macht en gezag Hantering van de autoriteitscrisis Congres Groepen Ede 8 april 2011 Willem de Haas © Willem de Haas.
Ontwikkeling van Windenergie in Nederland Michiel Dorresteijn.
Politieke besluitvorming De toekomst van de Nederlandse politiek
Decentralisatie en lokaal keuzes maken Linze Schaap.
ZomerRaad 21 juli 2014 Ruimte voor beeld 21,6 x 8,7 cm.
Materieel Strafrecht Hfdst 8 blz
De (T)OR en de bestuurder
Wet werk en zekerheid stand van zaken Lezing masteropleiding Leiden 10 september 2015.
Wet markt en overheid Studiedag CAB 10 april 2013 Mr. P.A.E.M. Hogenhuis Linkedin:
Rechtsstaat 4Havo Paragraaf 2 Wie kan de macht van de overheid controleren?
Hoofdstuk 3: Parlementaire democratie
Bestuurlijke handhaving en aansprakelijkheid Prof.mr. G.T.J.M. Jurgens 18 april 2012.
Staatssteun voor bvo's: ontwikkelingen en procedures Robert-Jan van Lotringen Coördinatiepunt Staatssteun Decentrale Overheden Utrecht, 3 oktober 2012.
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
Interbestuurlijk toezicht: wat betekent dit voor uw gemeente? Presentatie voor raadscommissie Bestuur en Middelen gemeente Dordrecht 29 oktober 2013.
Raadspresentatie Ruimtelijke Ordening een korte inleiding op het beleidsterrein.
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Ruimtelijke Ordening in Dordrecht Presentatie in de adviescommissie fysieke leefomgeving van de gemeenteraad op 20 mei 2014.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Nukubu / Nimby De rol van de lastige burger en de lokale democratie Een verhaal van uit de basis.
De Gemeentelijke – en de Brandweerorganisatie Nu : -Gemeentelijk georganiseerd -Beroeps = gemeentepersoneel = toezicht gewest Vrijwillig = suï generis.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
Inleiding Meerwind 20 april 2016 Een visie zonder plan is een droom.
Symposium lobbycratie: via doordrukmacht en regeldruk naar een uitgeholde lokale autonomie? Lokale autonomie en de burger Pepijn van Houwelingen.
Hoofdlijnen Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Informatiemarkt 6 oktober 2011.
Windenergie, lokale autonomie en Omgevingswet Prof. mr. A.G.A. Nijmeijer 24 juni 2016.
Het conflicthanteringspalet Van informele aanpak tot mediation. Wat, wanneer, door wie en hoe? Conferentie De responsieve rechtsstaat, 22 september 2016.
Staatsinrichting van Nederland (deel 2)
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Burgers, de media en pressiegroepen”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de gemeente en de provincie
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
H2 Op wie ga jij stemmen?.
Examen ma2 N.a.v. het SE P7.
Van beleid tot regelgeving
Lode Walgrave Emeritiforum, 30 november 2017
Stimuleringsprogramma stedelijke kavelruil
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Structuurvisie ‘Windenergie op land’
Snelheid, overzicht en transparantie
17 september 2018 Duurzame energie
Transcript van de presentatie:

Democratie en rechtsstaat Bij windenergie gaat het om meer dan windenergie!

Waar maakt die man zich druk over? 1. Over zin en onzin van windenergie MW in 2020 Persoonlijk: te duur voor wat het oplevert, niet toekomstvast NLVOW: democratisch besloten - dat accepteren als fait accompli 2. Vooral: over de aanpak van (vooral) het Rijk Hierna: op gespannen voet met democratische waarden Hierna: aantasting van kernelementen rechtsstaat 3. Bovenal over noodzaak van (radicaal) andere aanpak Windenergie nagel aan de doodkist van verduurzaming En dat voor iets dat (hoogstwaarschijnlijk) niets/weinig oplevert

Windenergie, het Rijk en democratie Kern: machtsgreep door het Rijk - met legale middelen Ten eerste: via Crisis- en Herstelwet van 2010 Windprojecten onder werking wet op basis dubieuze motivering Wijziging bevoegdheidsverdeling Elektriciteitswet: Rijk almachtig Ten tweede: via Rijkscoördinatieregeling Zinvolle regeling in democratie met getrapte bestuurslagen Vraag is wel: gebruik voor windenergie terecht of niet? Nooit eerlijk en overtuigend verhaal over nut en noodzaak Nooit democratisch besluit over inzetten RCR voor windenergie

Impact CHW en RCR op democratie Gemeenten Slechts bevoegd gezag voor project < 5 MW Afgewezen ontwikkelaar in “beroep” bij provincie Provincie moet inpassingsplan maken (tenzij …..) Gemeente mag gedurende 10 jaar niet afwijken Niet bevoegd tot vaststellen lokale geluidsnormen Rijk knijpt rest-bevoegdheid tot maatwerkvoorschriften af Gemeenten loopjongen/-meisje van Rijk en/of provincie

Impact CHW en RCR op democratie Provincies Slechts bevoegd gezag voor projecten > 5 MW en < 100 MW Gebonden aan afspraken IPO-akkoord over xx MWs in 2020 Provincie moet inpassingsplannen maken (tenzij …..) Als provincie in gebreke blijft: Rijk neemt over met RCR Provincies hulpkrachten van het Rijk Overall beeld Democratische bestuurslagen dichtst bij bevolking buitenspel Tweede Kamer te ver weg voor lokale problemen

Windenergie, het Rijk en de rechtsstaat Kern: repressie van burgers, lokaal bestuur en rechters CHW en RCR als (legale) instrumenten Aantal CHW bepalingen over naar nieuwe Omgevingswet Invoering beoogd in 2018 Wet zelf door Tweede Kamer Vanaf nu discussie over AMvB´s en andere uitvoeringsbesluiten

Impact CHW en RCR op de rechtsstaat Burgers Inpassingsplan en vergunningen/vrijstellingen in één pakket Dus geen zienswijzen per onderdeel, maar voor het geheel Geen zienswijze indienen = later geen mogelijkheid van beroep Bij later beroep geen wezenlijk nieuwe argumenten Bij RCR of PCR: geen mogelijkheid van bezwaar bij bestuursorgaan Bij RCR of PCR: geen beroep op rechter in twee instanties Daarnaast Bij Raad van State: nooit enig concreet resultaat Dit door (onnodig) restrictieve interpretatie van mandaat

Impact CHW en RCR op de rechtsstaat Lokaal bestuur Loopjongen (gemeentes) of hulpkracht (provincies) van het Rijk Daarnaast rechtsstatelijk: geen beroep tegen hoger bestuursorgaan Rechters Rechter in eerste aanleg buitenspel Strakkere termijnen en kaders Meer ruimte om te passeren Meer ruimte herstel formele fouten

EN DAT ALLEMAAL VOOR EEN ZAAK WAARVAN NUT EN NOODZAAK NIMMER OVERTUIGEND IS AANGETOOND DAAR KAN IK MIJ DUS DRUK OVER MAKEN

Wat doe je er aan? In principe keuze uit twee opties: Actie voeren of Onderhandelen Actie voeren: 140 (?) lokale actiegroepen In verzet tegen plannen voor windparken Kracht: geen compromissen - “all or nothing” Risico: lege handen als het toch doorgaat. Onderhandelen: NLVOW In verzet tegen in de steek laten van omwonenden Kracht: binnenhalen van concrete resultaten Risico: afglijden naar mede-ontwikkelaar

Wat doe je er aan? Allebei nodig - vakbeweging: cao afsluiten èn actie voeren Wat doet NLVOW? Steun actiegroepen - informatie en kennis, op afroep Steun gemeentes - informatie, kennis, soms ter plekke Steun (groepen van) omwonenden - bewonersoverleg (nu: 6 x) Lobby Den Haag - andere aanpak, geluidsnormen, compensatie Publicaties - gedragscode, binnenkort boek over windenergie in NL Juridische acties - schande-gevallen - OESO: Eneco, RWE, Vattenfal Juridische acties - Aarhus klacht tegen de Staat in Genève en in Brussel (En dat met een paar vrijwilligers en geen cent te makken)

Wat wil je er nog meer aan doen? Volgend jaar belangrijk jaar Evaluatie Energieakkoord Nationale energieverkenning (december rapport; 2016 discussie) Kernvragen windenergie Wat gaat Rijk doen als 6000 MW in 2020 niet gehaald wordt? Wat wil Rijk met windenergie na 2020 (14%) en voor 2023 (16%)? Gaat Rijk door op oude voet of kiest Rijk voor andere aanpak? Inzet NLVOW Proces: stem geven aan rechten en belangen omwonenden/platteland Inhoud 1: Decentraliseer doel en niet middel Inhoud 2: Windenergie: op zee of in buitenland

Wat doe je eraan? Casus klacht Aarhus Verdrag van Aarhus van 1998 Onder vlag VN Europese Economische Commissie voor Europa in Genève Uniek: ook burgers kunnen klacht indienen bij de Commissie van Toezicht (“Compliance Committee”) Gaat over milieu en heeft drie pijlers Toegang van burgers tot milieu informatie Toegang van burgers tot besluitvorming over milieu-zaken Toegang van burgers tot de rechter bij milieu-geschillen

Klacht Aarhus: toegang tot milieu-informatie Klacht stelt en onderbouwt: Dat Staat burgers eenzijdig en soms onjuist informeert Dat Staat niet alle noodzakelijke informatie verstrekt Dat Staat burgers niet op passende wijze bijstaat Precedent: eerdere uitspraak Nationale Ombudsman

Klacht Aarhus: toegang tot besluitvorming Klacht stelt en onderbouwt: Dat Staat burgers niet tijdig betrekt als alle opties nog open zijn Dat - integendeel - Staat pas inspraak geeft als alles is beklonken Dat beleid in besloten gremia - “by invitation only” - wordt ontwikkeld Dat dit ook geldt voor besluiten over concrete windenergieprojecten Dat inspraak nooit heeft geleid tot enige echte aanpassing van plannen

Klacht Aarhus: toegang tot de rechter Klacht stelt en onderbouwt: Dat windenergiezaken nooit materieel voordeel voor klagers opleverden Dat de Raad van State zich al te lijdelijk opstelt t.a.v. de feiten Dat de Raad van State te terughoudend is bij het toetsen van besluiten Dat de Raad van State burgers als zwakkere partij nooit handje helpt Precedent: EHRM uitspraak in vreemdelingen zaken Bij Raad van State: “virtually no chance of succes”

Tenslotte … In Nederland ongetwijfeld grotere en belangrijkere zaken aan de orde, maar.. Windenergie gaat in wezen gebukt onder hetzelfde regime als bij Gronings aardgas: besloten club, niet open voor kritiek, elkaar de bal toespelen Windenergie gaat om meer dan windenergie - het gaat ook om democratie en rechtsstaat en een wijze van besturen - top down, burger als tegenstander Rijk gaat daarin ver - schade democratie en rechtsstaat gezien als “collateral damage” voor hoger doel? Waarvan nut en noodzaak nooit bewezen zijn!

En dus: AUX ARMES CITOYENS, FORMEZ VOS BATAILLLONS. MARCHONS!