Werk zoeken en werk vinden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
E.V.V.O. (Rustig in je eigen tempo doorklikken).
Advertisements

Loverboys alles over loverboys.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
“Hoe kom ik aan klanten?”
“Een reis naar Licht”.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Discipelschap.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
OM EVEN OVER NA TE DENKEN.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Mijn stage bij de horeca “La Paz” Naam: *Dannie mol Klas: *5a Jaar: *2004 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
Tips voor een vlotte start!
Indien je vóór mij zou sterven,
Naam: Linda Griffioen. Klas: 5D Jaar: 5e
WONDERVOL LEVEN Muziek: Lara Fabian.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Naam:Melvin Lansink Klas: B4 Jaar: 4 de jaar’s
bloemendal Naam: Monique Balster Klas: 5B Jaar: 2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Mijn stage bij Naam: Klas: Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je stage loopt.
Mijn stage bij AH Naam: Tufan tankir Klas: 4B Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Mijn stage bij het flierefluit Naam: chantal kobus Klas: 4a Jaar: 2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Naam: tammy schreuder Klas:4a Jaar:2010/2011
Mijn stage bij : Het Grotenhuis Naam: Fieke Bloemers Klas: 4b Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Naam: *Nathalie van W Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je.
Mijn stage bij hoveniersbedrijf jutten Naam: Kevin de vogel Klas: 4a Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar.
Mijn stage bij : C1000 Hans Kok
Godsdienst 1 1.
Antwoord voor jezelf op de volgende vragen met NOOIT, WEINIG of REGELMATIG 1Hoe vaak nodig jij anderen uit voor een bakje koffie? 2Hoe vaak laat jij.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
V.E.G.O.
Uw gemeente & mensen met een beperking
Welke keuze maak jij voor jezelf?
De oudere stagiaire.

Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Wat is een netwerk? Een vaste groep gemeenteleden die elkaar helpt om Jezus te volgen in hun dagelijks leven. Netwerken.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Ken je kracht…Deel je kracht…
Aanvaarding en tolerantie
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Mijn stage plek is solis, afdeling Gr.Voorster. Naam: Pinar I Klas: 5a Jaar: 17 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar.
BedrijfVacatureOmschrijving werkzaamheden Werktijden Welzijnsorganisatie te Amstelveen PostbezorgerOphalen en verspreiden van post. In overleg Verschillende.
Rouw & Verlies Les 3.
Het Geluk.
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Wie zijn wij? Graag willen wij ons eerst aan u voorstellen. Wij zijn Brando en Lianne met Samuel, Ruth, Salomé, Yaela en Jaimie van Oosten, Arjan, Marissa.
Methodiek: Plancyclus
D IENST O NDERSTEUNINGS P LAN PROVINCIE A NTWERPEN.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Transcript van de presentatie:

Werk zoeken en werk vinden

Werk zoeken - internet (google, sociale media, websites, gouden gids) - persoonlijk netwerk - netwerk cliënt - rondrijden

Potentiële werkgevers benaderen - telefonisch contact - mail of brief - persoonlijk bezoek

Telefonisch contact - stel jezelf en je dienst kort voor - gebruik geen vakjargon - vertel waarom je cliënt graag daar wil werken - focus op een win-win situatie - benadruk dat jij het hele proces zal ondersteunen en opvolgen - hou rekening met de bedrijfscultuur en eigenheden verbonden aan de sector waarin je solliciteert

Een goede voorbereiding= meer kans op succes Voorbeeld van een (goed) telefoongesprek 1. Korte voorstelling van jezelf en je dienst: Goedemorgen, ik ben … en ik werk als jobcoach voor MAGDA Leuven. Onze dienst doet trajectbegeleiding van mensen met een arbeidshandicap. Wij helpen mensen voor wie het niveau van betaalde arbeid te hoog is. Onze mensen willen echter wel werken en zijn daarnaast op zoek naar sociaal contact en naar manieren om zichzelf te ontplooien. 2. Korte voorstelling van je cliënt en waarom hij daar wil werken. Focus op win-win situatie. Momenteel ben ik op zoek naar onbezoldigd werk voor een cliënt van mij, een jongeman die bij jou in de buurt woont. Hij wil zijn dagen zinvol vullen en ik had aan jullie bedrijf/organisatie gedacht. Waarom? Hij wil heel graag met dieren werken. Hij zou mogelijke taken kunnen doen zoals stallen proper maken, dieren eten geven, enzovoorts. 3. Benadruk dat jou taak er in bestaat het hele proces te ondersteunen: stel de potentiële werkgever gerust Ik vind het belangrijk dat u weet dat ik er zal zijn om al de taken aan te leren en ook om in een latere fase blijvend ondersteuning te bieden bij eventuele probleempjes of vragen. Zou u het zien zitten om eens kennis te maken zodat we samen kunnen nadenken hoe …kan passen binnen uw organisatie/bedrijf?

Mogelijke twijfels of argumenten van de werkgever om niet met ons in zee te gaan: Ik heb nu geen tijd. Het is een heel drukke periode. Toon begrip: dat begrijp ik, mijn excuses voor het storen. Wanneer past het jou beter dat ik terug bel of langs kom? Ik zou niet weten wat hij bij ons kan doen Help een beetje, toon dat je weet waar het bedrijf mee bezig is: ik had eventueel een aantal taken in gedachten zoals…ik zal er zijn om elke mogelijke taak stap voor stap aan te leren. Ik begrijp dat jullie het waarschijnlijk heel druk hebben en dat we die investering niet van u kunnen vragen. We zijn uit op een win-win situatie, dat wil zeggen dat het de bedoeling is dat u een helpende hand krijgt. Wij werken niet met vrijwilligers of stagiairs Probeer meer informatie te ontfutselen met de magische vraag: hoe bedoelt u?

Mogelijke twijfels of argumenten van de werkgever om niet met ons in zee te gaan: Ik wil wel maar ik denk dat mijn personeel geen tijd heeft Idem. Hoe bedoelt u? Of: dat begrijp ik. Iedereen is altijd druk bezig. Daarom zijn wij er ook, zodat uw personeel niet overbelast wordt. Wij leren de taken aan en volgen het nauw op. We proberen er echt een win-win situatie van te maken. 5. Ik wil echt wel met jullie in zee gaan want ik vind het een heel tof initiatief maar ik vrees dat wij zijn te klein zijn. Ik kan echt geen taken bedenken die ik hem of haar kan laten doen. Laat deze kans niet aan je voorbij gaan. Vraag of hij/zij bedrijven kent in de buurt waar er misschien wel mogelijkheden zijn

Voorbeeld van een aanvraag via mail/brief Van: ……… Verzonden: woensdag 25 november 2015 13:37 Aan: ………. Onderwerp: begeleid werken - aanvraag Beste Naar aanleiding van een vraag van één van mijn cliënten stuur ik je deze email. Mijn naam is Sofie en ik werk als jobcoach voor de dienst Begeleid Werken. Onze dienst staat in voor het  op een individuele en trajectmatige manier begeleiden van volwassen personen die zinvol werk willen verrichten maar voor wie betaald werk niet haalbaar is. De doelstelling van Begeleid werken is enerzijds sociale en maatschappelijke integratie en anderzijds individuele ontplooiing. Mijn cliënte, NAAM…. , is een jonge vrouw uit de regio. Tot een jaar of twee geleden liep zij school te Hasselt. Het laatste jaar deed zij stage bij het CLB te Hasselt waar zij licht administratieve taken verrichtte. De mensen van deze afdeling waren zeer tevreden over haar. Op dit moment werkt NAAM 2 halve dagen per week in een school, waar zij voorbereidend werk voor de juf doet. NAAM is op zoek naar extra werk. Dit zou om een halve dag per week gaan. Omdat NAAM goede ervaringen heeft opgedaan bij het CLB van Hasselt kom ik nu bij jullie terecht. NAAM werkt zeer punctueel en kan jullie perfect bijstaan bij het ondersteunen van het administratie. Daarom richt ik mij tot jullie met de vraag of jullie openstaan voor een kennismakingsgesprek waarin ik onze dienst kan voorstellen en eventueel samen met u kan bekijken of er plaats is bij jullie voor NAAM. Belangrijk om te weten is dat ik de steeds nodige ondersteuning zal bieden bij het aanleren van taken of bij eventuele bijsturingen. Een samenwerking kan op ieder moment en door elke partij worden stopgezet. Hopend op een positief antwoord,   Met vriendelijke groeten                                 

Persoonlijke kennismaking werkgever - draag gepaste kledij (vraag je af wat dresscode is binnen het bedrijf dat je benadert) - geef een stevige handdruk - hou je folder/brochure bij de hand en geef meer informatie over onze manier van werken - toon interesse in het bedrijf - geef informatie over de cliënt. Wat kan hij? Wat kan hij niet? Geef relevante informatie maar - focus toch vooral op wat je wel denkt dat hij kan. - vertaal vakjargon zoveel mogelijk naar gewone mensentaal - wees eerlijk - stel bij twijfel een proefperiode voor, vraag op welke momenten hulp wenselijk is. Geef het bedrijf de mogelijkheid om hierin mee te beslissen. - Hou het niet te lang. Een kennismakingsgesprek hoeft echt geen anderhalf uur te duren - Geef op het einde je visitekaartje af

Horeca (hotel, restaurant, café) Verschillende sectoren en hun kenmerken Horeca (hotel, restaurant, café) Kenmerken: Gericht op winst Onvoorspelbaar Middag en avond heel druk Wisselend personeel De zaal is voor veel van onze mensen niet haalbaar (voorbeeld Nicolas) Mogelijke taken: Voorbereidend werk (groenten kuisen en snijden, tafels dekken, servetten plooien, aanvullen,..) Tafels afruimen, tafels bedienen, drinken uitschenken, poetsen

Verschillende sectoren en hun kenmerken Handel en commerciële diensten (winkels, supermarkten, tuincentra,…) Kenmerken: Gericht op winst Mogelijke taken: Aanvullen, producten uitpakken, producten prijzen en goed zetten, vrachtwagen mee uitladen, meerijden met vrachtwagen, hulp bij administratie, poetsen, klanten verder helpen, afval sorteren,……..

Verschillende sectoren en hun kenmerken Zorg (gezondheid, gehandicapten, ouderen, kinderen) en maatschappelijke dienstverlening Kenmerken: Niet gericht op winst Tijdsdruk (verplegers, verzorgenden en logistiek) en onregelmatige werkuren Veel vrijwilligers en stagiairs Mogelijke taken: Maaltijdbegeleiding, wandelen met bejaarden, tafels dekken en afruimen, eten uitdelen, animatie, ondersteuning administratie, hulp cafetaria, bedeling drinken en eten, hulp keuken, bewoners halen en brengen, helpen bij verzorging, bedden dekken, afwassen en poetsen,……

Verschillende sectoren en hun kenmerken Onderwijs en vorming (scholen, CLB, opleidingscentra,..) Kenmerken: Schoolvakanties Grote klassen Onderbezetting personeel Afwisselend werk mogelijk, zowel interactief en verzorgend als logistiek en administratief Mogelijke taken: Ondersteuning bij administratie, opruimen, afwassen, verzorgend werk, poetsen, potloden slijpen, juf helpen met voorbereidingen, tafels afruimen, klas opruimen, fruit schillen,

Verschillende sectoren en hun kenmerken Openbare dienstverlening (gemeente, politie, bibliotheken, OCMW, bpost,…) Kenmerken: niet gericht op winst veel vrijwilligers weinig tijdsdruk Mogelijke taken: Ondersteuning bij administratie, groendienst (gemeentehuizen, politie, OCMW,…) Boeken wegzetten op alfabet, boeken goed zetten, boeken kaften, labelen, knippen, …. (bibliotheken)

Verschillende sectoren en hun kenmerken Fauna en flora (tuin- en landbouw en dier) Kenmerken Veel buitenwerk Seizoensgebonden werk Geen proper werk, je moet je vuil willen maken Fysiek werk Mogelijke taken Onkruid wieden, oogsten, planten, stallen en hokken uitmesten, dieren eten geven, …….

Overige sectoren en hun kenmerken Bouw en industrie Sociale economie (kringloopwinkels, sorteercentra…) Vrije tijd en recreatie (sportclubs, kampen, reizen…) Kunst cultuur en entertainment

Veel succes in jullie zoektocht naar de gedroomde werkplek! Tot slot Een goede voorbereiding is belangrijk om gericht een goede match te vinden Er is voor (bijna) iedereen wat te vinden op de arbeidsmarkt, een slechte match kan vaak voorkomen worden wanneer je een goed beeld hebt van je cliënt zijn mogelijkheden/wensen Soms is samen de weg beginnen te wandelen noodzakelijk om hier achter te komen en komt je cliënt gaandeweg op de juiste plaats terecht Het leven is dynamisch en continu in verandering. Dat geldt ook voor het werk. Wat vandaag goed loopt kan morgen helemaal omslaan. Heb je een goede relatie met de werkpost, zal men sneller bereid om actief mee te zoeken naar oplossingen bij problemen of zullen ze je meestal snel genoeg contacteren om erger te voorkomen. Een maandelijks contact/bezoek wordt daarom warm aanbevolen ! En weet: Er bestaan geen mislukkingen, maar wel ervaringen. Veel succes in jullie zoektocht naar de gedroomde werkplek!