Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar 2011-2012 college.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Het schrijven van een practicum verslag
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Geld verdienen met trends
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
User Centred Development UCD Werkcollege blok 1 week 5.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Betrokken van buiten - wordt gevolgd Presentatie raadsinformatieavond 4 december 2008.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
A Datum: Namen Titel: (kort en bondig) Onderzoeksvraag: Hypothese:
Natuurwetenschappelijk verslag
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Laatste Scriptieseminarie
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
O Zo! Onderzoeken doe je zo. creatie PowerPoint : Jan Gilté
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Projectgroep: Gender en onderwijs. Actieplan 2014 Organisatie van de jaarlijkse conferentie rond “Gender mainstreaming in education”  concrete en praktische.
De kwaliteit van loopbaangesprekken in de beroepsonderwijskolom De invloed van de kwaliteit van loopbaangesprekken op studiesucces en doorstroom in horecaopleidingen.
Werkstukken en rapporten
Wat zegt de COS over steekproeven en data-analyse?
20 mei Symposium Statistical Auditing Slide 1 Wat zegt de COS over steekproeven en data-analyse? Paul van Batenburg.
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Draaitabellen in Excel Rotterdam, 6 december 2011 drs. ing. M.M.A. Scheepers Instituut voor Management Opleidingen.
Hogeschool Rotterdam Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs.ing. M.M.A. Scheepers Website:
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Onderzoeksvaardigheden
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Methoden & Technieken van Onderzoek
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 10 Analyses en conclusies.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Het onderzoeksverslag
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Methodiek Observeren.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Transcript van de presentatie:

Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college 6

College 6: Hoofdstuk 10: Conclusie & discussie

 Evalueren van onderzoeksresultaten: Wordt de onderzoeksvraag beantwoord? Welke conclusies kan ik trekken op basis van mijn resultaten? Is het onderzoek betrouwbaar en valide? Welke aanbevelingen kan ik doen?  Naar de opdrachtgever  Onderzoektechnisch (voor bijv. vervolgonderzoek) Zijn er methodologische en inhoudelijke leermomenten? Zijn er discussiepunten?

Bij het trekken van conclusies verbind je de onderzoeksresultaten met de probleemstelling en geef je antwoord op de centrale vraagstelling van het onderzoek! Je interpreteert dus de resultaten aan de hand van de probleemstelling

 Het doel van de conclusies is om een goed en (liefst bondig) antwoord te formuleren op de centrale vraagstelling  Vermijd hierbij het gebruik van numerieke resultaten, die heb je al laten zien! De conclusie bestaat uit zinnen, geen cijfers!  In de conclusies ga je de resultaten interpreteren, of een mogelijke verklaring geven voor het gevonden resultaat.

 Nádat je conclusies getrokken hebt, kun je (n.a.v. de doelstelling) aanbevelingen doen naar de opdrachtgever: Adviezen ter verandering of verbetering van een situatie bij de opdrachtgever  In de discussie: Bespreek de conclusies in het licht van de probleemstelling Eventueel je eigen mening over de conclusies Wat betekenen de resultaten:  voor de opdrachtgever?  Voor de praktijkdoelen  Voor de kennisdoelen van het onderzoek Evaluatie onderzoeksproces (veldwerk, respons, etc.)

 Kwaliteit van het onderzoek: Tijdens operationalisatie rekening houden met de validititeit van de instrumenten Tijdens samenstelling van de steekproef de rekening houden met de generaliseerbaarheid Tijdens de analyses de betrouwbaarheid van de gegevens toetsen en de validiteit van de instrumenten

In de evaluatiefase kom je nógmaals op deze kwaliteitsaspecten terug:  Methodologische verantwoording: Zijn de onderzoeksresultaten betrouwbaar? Zijn de conclusies te generaliseren naar de populatie? (externe validiteit van de steekproef) Heb je écht gemeten wat je meten wilde? Hoe sociaal wenselijk waren de antwoorden? Wat is de interne validiteit van de resultaten?

Behalve naar de methodologische kwaliteit moet je ook naar de bruikbaarheid van de resultaten kijken!  Ook al zijn de resultaten niet generaliseerbaar naar een bredere groep, ze kunnen wél vaak als “indicatief” gezien worden  Instrumentele bruikbaarheid

Aanbevelingen voor de organisatie:  Let erop dat aanbevelingen zijn af te leiden uit de onderzoeksresultaten! Organisaties hebben soms een 2-ledig doel met het onderzoek… Je krijgt te maken met “een verborgen agenda” van de opdrachtgever”  Zorg dat je baas blijft over de onderzoeksresultaten en laat je bij het doen van aanbevelingen niet onder druk zetten!

Aanbevelingen voor toekomstig (vervolg) onderzoek: Nieuwe vragen ontstaan uit je resultaten In de opzet zaten fouten (systematisch of toevallig) en je doet aanbevelingen voor verbetering  In de wetensschap geldt dat onderzoek als “goed” wordt bestempeld als het meer vragen oproept dan het beantwoordt!!

Onderzoek doen is leuk!! Piano stairs