Groepsdynamica.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Mediërend leren op bs. Theresia
intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Psychologie van de armoede
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
….een korte presentatie
Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer
Didactische werkvormen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hogescholen in Dialoog
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Onderwijspsychologie
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
De fundamenten van groepsgedrag
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
INTERVENTIES IN GROEPEN
Focus op motivatie en communicatie
Een theoretische verkenning
Competentiegericht leren vmbo
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Inzichten opgepikt van Streetwize De straatkinderen vormen de eerste klantengroep van de mobiele school Een straatkind is een kind dat de straat als leeromgeving.
Aanpak problematisch gedrag
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Reclame Masters | Ik en reclame!
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Dorien `t Hart Med: HarDo
Groepsdynamica.
Groepsdnamica Lesweek 8 – Les 7
Groepsdynamica.
Groepsdynamica Lesweek 5 - Les 4
Groepsdynamica wc 5
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Begeleiden en Coachen week 5
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Methodiek: Plancyclus
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Dorien `t Hart Med: HarDo Groepsdynamica.
Ouderraad 7 december.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
HOOFDSTUK VIII TEAMS IN ORGANISATIES 1. Hoe populair zijn teams? Wat is een team? Welke typen van teams bestaan er? − Adviserende teams − Zelfsturende.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
21 st CS en Talenten 15 maart 2016 Hiemstra & Bohlmeijer, 2013.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Veiligheidsprogramma’s toen…
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Groepsdynamica

Resultaten van Sociale interdependentie Meta analyse laat zien: Driedeling van resultaten van samenwerking: Doelgerichte activiteiten De kwaliteit van de relaties tussen de deelnemers De psychologische aanpassing van de deelnemers

Dus

1. Doelgerichte activiteiten Bereidheid om moeilijke taken op zich te nemen Intrinsieke motivatie Sterke betrokkenheid bij doel Hoge succesverwachtingen Sterke prestatiedrang Honger naar kennis Geheugen voor successen Kennisverwerking ligt op hoger niveau Creatief denken en groepswinst Overdracht van geleerde naar andere situaties Groepswinst of groepsverlies?

Brainstormen Convergerend denken Divergerend denken Convergerend denken: we hebben ideeën die tot een bepaalde categorie horen en blijven vanuit deze categorie denken Divergerend denken =denkbeelden uit meerdere categorieën Brainstormen Convergerend denken Divergerend denken Wat is nodig om divergerend te denken? Aandacht en inspireren

Eerst alleen, dan brainstorm

2. Kwaliteit van relaties Zorgzame intieme relaties zorgen voor geluksgevoelens Samenwerken leidt tot empathie. Ook met mensen van heterogene en uiteenlopende achtergronden

Sociale beoordelingstheorie Verlengde van de sociale interdependentie theorie Sociale beoordelingstheorie Proces van acceptatie Proces van afwijzing Positieve interdependentie (samenwerking) Competitie of individualisme Inzet voor gemeenschappelijk doel Geen of tegenwerkende interacties Goede communicatie Geen of inaccurate communicatie, Egocentrisme, negatieve houding ten aanzien van anderen Dynamisch en realistische beelden van elkaar Stereotypering, statische beelden Sterk gevoel van eigenwaarde Gering gevoel van eigenwaarde Succes en productiviteit Positieve verwachting over toekomstige resultaten Mislukking en verwachting dat volgende interactie negatief zal zijn

Groepscohesie In hoeverre groepsleden zich tot elkaar aangetrokken voelen noemt men groepscohesie Wij – zij gevoel Sterk effect in Kleine groepen ( bijv. Jullie klas ) blz. 50 groepscohesie is het cement tussen de groepsleden.

Oefening : Je eigen cohesie gedrag Vul de test ( blz 52 ) in met in je achterhoofd jouw klas. Bespreek met elkaar. Wat beïnvloed de groepscohesie nog meer? Hoeveel de leden op elkaar lijken en met elkaar overeenkomen Welke taken centraal staan binnen de groep De hoeveelheid tijd die de groep samen besteed Prestaties (vooral wederzijdse beïnvloeding) Leiderschap Wanneer er sprake is van rivaliteit en bedreiging blz. 53 dit onderste rijtje komt uit het andere boek, heeft veel overlap met dit boek.

Groepscohesie MEER SUCCES! Verzuim verloop neemt af, Betrokkenheid tot groepsdoel en bij elkaars taken neemt toe, Verantwoordelijkheidsgevoel en motivatie neemt toe, Bereidheid om moeilijke taken op zich te nemen groeit, Gevoelens van bevrediging neemt toe, Bereidheid om groep te verdedigen neemt toe. Bereidheid om naar elkaar te luisteren neemt toe. Productiviteit stijgt MEER SUCCES!

3. Psychologische aanpassing en sociale competentie Samenwerken resulteert in een betere geestelijke gezondheid dan concurreren of zelfstandig werken.

Positief t.o.v. samenwerking Zorgt voor betere sociale relaties, meer zelfvertrouwen, optimistische inslag, beter omgaan met tegenslagen

Individualistische houding Lijkt samen te hangen met delinquent gedrag, sociaal ongepast gedrag en zelfvervreemding

Bouwstenen effectieve samenwerking Positieve interdependentie Eenheid binnen de groep Individuele en groepsverantwoordelijkheden Directe en positieve contacten Adequaat gebruik van sociale vaardigheden Groepsreflectie

Bouwstenen effectieve samenwerking In hoeverre is er bij deze groep sprake van de effectieve bouwstenen? Doe dit voor beide groepen. Positieve interdependentie Eenheid binnen de groep Individuele- en groeps-verantwoordelijkheden Directe en positieve contacten Adequaat gebruik van sociale vaardigheden Groepsreflectie Je kan deze opdracht laten doen op fragment van expeditie robinson, ander fragment of op een eigen groep. http://www.youtube.com/watch?v=fbTdqm_WHoU&feature=youtube_gdata_player

Voor volgende week… Tot volgende week Voor de literatuur van volgende week: zie SHL Paragraaf 3.7 + artikelen n@tschool Roos van Leary Tot volgende week