Groepsdynamica
Resultaten van Sociale interdependentie Meta analyse laat zien: Driedeling van resultaten van samenwerking: Doelgerichte activiteiten De kwaliteit van de relaties tussen de deelnemers De psychologische aanpassing van de deelnemers
Dus
1. Doelgerichte activiteiten Bereidheid om moeilijke taken op zich te nemen Intrinsieke motivatie Sterke betrokkenheid bij doel Hoge succesverwachtingen Sterke prestatiedrang Honger naar kennis Geheugen voor successen Kennisverwerking ligt op hoger niveau Creatief denken en groepswinst Overdracht van geleerde naar andere situaties Groepswinst of groepsverlies?
Brainstormen Convergerend denken Divergerend denken Convergerend denken: we hebben ideeën die tot een bepaalde categorie horen en blijven vanuit deze categorie denken Divergerend denken =denkbeelden uit meerdere categorieën Brainstormen Convergerend denken Divergerend denken Wat is nodig om divergerend te denken? Aandacht en inspireren
Eerst alleen, dan brainstorm
2. Kwaliteit van relaties Zorgzame intieme relaties zorgen voor geluksgevoelens Samenwerken leidt tot empathie. Ook met mensen van heterogene en uiteenlopende achtergronden
Sociale beoordelingstheorie Verlengde van de sociale interdependentie theorie Sociale beoordelingstheorie Proces van acceptatie Proces van afwijzing Positieve interdependentie (samenwerking) Competitie of individualisme Inzet voor gemeenschappelijk doel Geen of tegenwerkende interacties Goede communicatie Geen of inaccurate communicatie, Egocentrisme, negatieve houding ten aanzien van anderen Dynamisch en realistische beelden van elkaar Stereotypering, statische beelden Sterk gevoel van eigenwaarde Gering gevoel van eigenwaarde Succes en productiviteit Positieve verwachting over toekomstige resultaten Mislukking en verwachting dat volgende interactie negatief zal zijn
Groepscohesie In hoeverre groepsleden zich tot elkaar aangetrokken voelen noemt men groepscohesie Wij – zij gevoel Sterk effect in Kleine groepen ( bijv. Jullie klas ) blz. 50 groepscohesie is het cement tussen de groepsleden.
Oefening : Je eigen cohesie gedrag Vul de test ( blz 52 ) in met in je achterhoofd jouw klas. Bespreek met elkaar. Wat beïnvloed de groepscohesie nog meer? Hoeveel de leden op elkaar lijken en met elkaar overeenkomen Welke taken centraal staan binnen de groep De hoeveelheid tijd die de groep samen besteed Prestaties (vooral wederzijdse beïnvloeding) Leiderschap Wanneer er sprake is van rivaliteit en bedreiging blz. 53 dit onderste rijtje komt uit het andere boek, heeft veel overlap met dit boek.
Groepscohesie MEER SUCCES! Verzuim verloop neemt af, Betrokkenheid tot groepsdoel en bij elkaars taken neemt toe, Verantwoordelijkheidsgevoel en motivatie neemt toe, Bereidheid om moeilijke taken op zich te nemen groeit, Gevoelens van bevrediging neemt toe, Bereidheid om groep te verdedigen neemt toe. Bereidheid om naar elkaar te luisteren neemt toe. Productiviteit stijgt MEER SUCCES!
3. Psychologische aanpassing en sociale competentie Samenwerken resulteert in een betere geestelijke gezondheid dan concurreren of zelfstandig werken.
Positief t.o.v. samenwerking Zorgt voor betere sociale relaties, meer zelfvertrouwen, optimistische inslag, beter omgaan met tegenslagen
Individualistische houding Lijkt samen te hangen met delinquent gedrag, sociaal ongepast gedrag en zelfvervreemding
Bouwstenen effectieve samenwerking Positieve interdependentie Eenheid binnen de groep Individuele en groepsverantwoordelijkheden Directe en positieve contacten Adequaat gebruik van sociale vaardigheden Groepsreflectie
Bouwstenen effectieve samenwerking In hoeverre is er bij deze groep sprake van de effectieve bouwstenen? Doe dit voor beide groepen. Positieve interdependentie Eenheid binnen de groep Individuele- en groeps-verantwoordelijkheden Directe en positieve contacten Adequaat gebruik van sociale vaardigheden Groepsreflectie Je kan deze opdracht laten doen op fragment van expeditie robinson, ander fragment of op een eigen groep. http://www.youtube.com/watch?v=fbTdqm_WHoU&feature=youtube_gdata_player
Voor volgende week… Tot volgende week Voor de literatuur van volgende week: zie SHL Paragraaf 3.7 + artikelen n@tschool Roos van Leary Tot volgende week