Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Het formuleren van hoofd- en deelvragen
Time management in het onderwijs
Profielwerkstuk.
Profielwerkstuk maken
PO Aërosolen en vuile lucht
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
Workshop opstellen adviesrapport
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
 Het tentamen wordt afgenomen op maandag 29 okt., zalen Alpha en Gamma van Wees er op tijd!! Te laat komen is afwezig.  Telefoon uit, eten.
Chronologisch…. In de goede volgorde In een logische volgorde Op volgorde van datum Bijvoorbeeld: -> je wordt geboren -> je wordt volwassen -> je gaat.
Academische vaardigheden - C1.5
Leesvoorkeurenonderzoek
Ouderen + bejaardentehuizen =
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Tekststructuren Hoe en waarom?.
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Onderzoek doen een methodische aanpak
Vergaderen.
Werkstukken en rapporten
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Sectorwerkstuk Onderzoek en presentatie in het kader van het centraal eindexamen 4 mavo Achtergrond: jullie bouwen al een hele tijd aan je toekomst, dat.
Les 1. Boeven in beeld Haha ah. Doelen Na deze les: kunnen jullie uitleggen hoe, als we naar een filmpje kijken, onze indrukken wordt beïnvloed door kleur,
SOT REKENEN IN GROEP 1-2 Waar ben ik mee bezig?. WAT HEB IK GEDAAN: Interview leerkracht groep 1-2 Beginsituatie van de school geschetst Literatuuronderzoek.
Hoe vertel je een verhaal? sectorwerkstuk 4 mavo.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Spreekbeurt in groep 4.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
W ORKSHOP DESKUNDIGHEIDSBEVORDERING Onderzoek doen in de realiteit.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 1 Hoofd- en deelvragen
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Spreekbeurt in groep 4.
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Creatief schrijven.
Bronnen en onderzoeksvragen
Sectorwerkstuk Onderzoek en presentatie in het kader van het centraal eindexamen 4 mavo Achtergrond: jullie bouwen al een hele tijd aan je toekomst, dat.
Eerste bijeenkomst dinsdag 16 mei 2016
Fictie 2.1 tijd.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Onderwerp Het onderwerp van een tekst geeft in één of enkele woorden aan waar de tekst over gaat. Het onderwerp van een tekst is niet hetzelfde als de.
Interview voorbereiden
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Een werkstuk schrijven
Het maken van een PWS.
Titel van wetenschappelijk project
Teksten lezen/Schrijven
Onderzoek doen met de Grow –app NIBI
Transcript van de presentatie:

Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo

Onderwerp Kies een onderwerp dat Jullie interessant vinden Kun je er langer mee bezig zijn? Wil je er echt iets over weten? Past binnen de sectoren Wees creatief, zoeken naar een verband kan zorgen voor een interessant onderzoek!

Hoofdvraag Onderwerp in een woordweb Hoofdvraag beperken, kaderen, helder, haalbaar, je kunt altijd bijstellen Soorten vragen beschrijven: op welke manier… - beschrijf hoe iets ging/gaat verklaren: waarom… - verklaar een gebeurtenis of ontwikkeling analyseren: hoe komt het dat… - bespreek de processen en gevolgen mening: mag je… - mening met ondersteuning (achtergrond en argumenten) Hypothese verwachte uitkomst

Deelvragen Ondersteunen de hoofdvraag moeten nodig zijn voor het beantwoorden van de hoofdvraag, deelonderwerpen Logische volgorde ondersteunen het verhaal, (chrono)logische volgorde Niet te veel deelvragen 5 tot 7 deelvragen is meer dan genoeg

Conclusie Hypothese wat dachten jullie dat de uitkomst zou zijn? Werkelijke uitkomst wat heeft jullie onderzoek opgeleverd? Conclusie vat duidelijk samen wat jullie hebben ontdekt tijdens jullie onderzoek