Kwaliteit en beleid p.van.schajik@hro.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken in de waterketen Paradigma: Van inhoud naar schaalgrootte en vorm.
Advertisements

Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Ronde tafel 19 januari Missie o2 consult Missie »Onze missie bestaat erin om bij de planning en de uitvoering van projecten »die verband houden.
De case Zevenhuizen Regiobijeenkomst Stedendriehoek 11 november 2003
Methodisch begeleiden
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Maatschappelijk Aanbesteden
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Het Politiek Systeem 2 Beleid Politieke Cultuur
Georges Van Nevel 04 oktober 2008 Citymarketing & Communicatie.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Wat is een communicatieplan?
16 oktober 2008 PARTICIPATIE VAN KINDEREN EN JONGEREN Reflectiegroep Vlaams Jeugd- en Kinderrechtenbeleid.
REA en kleine gemeenten
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Participatie en een Klantenraad
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Tactics 16 november2010.
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
Met Stakeholders Gedeelde Visie
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Toekomst Financiële Functie
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
 Happy Valentine!!!! 
Kwaliteit en beleid
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kwaliteit en beleid week 5 bestuursstijlen
Organisatie & Personeel
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Kwaliteit en beleid Of hoe een leuk vak nog leuker gemaakt kan worden.
Kwaliteit en beleid Of hoe een leuk vak nog leuker gemaakt kan worden.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
DOELSTELLING Gericht op integrale aanpak voor ontwikkeling van sportbeleid door samenwerking tussen de gemeente, de georganiseerde sport en de plaatselijke.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Party-cipatie. Hoe participatie Omgevingswet nuttig én leuk wordt
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 5: Beleidsbeïnvloeding
WIJKCAFE LEEFBAARHEID EN VEILIGheID OKTOBER 2017
Rapportage van voortgang of status
Besturen en Communiceren
Uitkomst Quickscan Kampen
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit en beleid p.van.schajik@hro.nl

Plan van aanpak Dynamische omgeving, onderhevig aan verandering waarom dan plan? Plan zorgt ervoor dat mensen nadenken; Geeft aan welke kant men op wil en welke verwachgtingen er zijn t.a.v resultaat,proces ,rol participanten iteratief proces algoritme voor het verkrijgen van het gewenste resultaat, door het herhaald uitvoeren van een reeks bewerkingen

Dilemma’s Basis dilemma> wel of geen interactief beleid Wanneer betrokkenheid bestuur en politiek Veel of weinig participanten(blz.136) Participatie gericht op inbreng/ representatief Rol participant onafhankelijk/deelgenoot Intensiviteit Proces vs inhoud Test of echt Welke democratie blz. 73

11 Vuistregels;must do’s Een goede voorbereiding behoedt je voor valkuilen, visie en strategie bekend Voorwaarden, duidelijke afstemming participatie met bestuursstijl (blz.66)&6.3.3 Bestuurstijl passend bij beleid Interactief beleid is een middel zelden een doel PvA opstellen en zichtbaar maken

vuistregels 6. Elke doelstelling specifiek communicatie 6.3.2 7. Innoveer op basis van bestaande kennis en ervaring 8. Bewaar integriteit, wees slim met omgang 9. Communicatie overbrugt werelden 10. Herhaling is voortgang Beperkte capaciteit =bescheidenheid

casus Kinderdagverblijf Oorzaak probleem Ontwerp/Plan van aanpak blz. 179-180

Plan van aanpak definitie interactief beleid Interactief beleid betekent dat de overheid in een zo vroeg mogelijk stadium burgers, maatschappelijke organisaties, bedrijven en/of andere overheden bij het beleid betrekt om in een open wisselwerking en/of samenwerking met hen tot de voorbereiding, bepaling, uitvoering en/of evaluatie van beleid te komen. Interactieve beleidsvorming kan zich ook richten op interne beleidsprocessen. Interactief beleid verschilt dus in een aantal opzichten van andere beleidsvormen zoals bijvoorbeeld inspraak. Bij een interactieve aanpak: nemen de participanten in een vroeger stadium van het beleidsvormingstraject deel aan het proces; hebben de participanten meer invloedsmogelijkheden; ligt de nadruk op meerzijdige communicatie: er vindt een dialoog plaats met de participanten; vindt de deelname van de participanten plaats op basis van gelijkwaardigheid.

probleem / thema Geef in het kort weer wat de inhoud van het probleem is. Welke maatschappelijke of bestuurlijke problemen of vraagstukken zijn onderwerp van, of aanleiding voor het interactieve beleid? Actoren Wie zijn de belangrijkste in- en externe actoren? Geef kort weer hoe zij ten opzichte van de beleidssituatie staan. Aandachtspunt hierbij is de reikwijdte van het mandaat dat de participanten van hun achterban hebben. Het kan niet zo zijn dat de participant niet uit naam van zijn of haar gehele achterban spreekt.

doelstelling /motieven Als resultaat van het interactieve beleidsproces moet een beslissing worden genomen die begrepen en gedragen wordt door alle actoren. Er moet draagvlag worden gecreëerd en naar gezamenlijke uitgangspunten voor de toekomst worden gezocht. Dit verhoogt de kwaliteit van de oplossing en de kwaliteit van het beleidsvormingsproces. Daarnaast beïnvloedt een dergelijk beleidsproces het imago van de gemeente.  

Kernvoorwaarden: Aan welke omstandigheden moet een beleidssituatie voldoen om interactieve beleidsvorming een succes te laten zijn: van bestuur en participanten wordt een open opstelling verwacht naar elkaar, naar de inhoud en het proces van het interactieve beleid; vooraf moet voor alle participanten duidelijk zijn wat ieders rol is en welke verantwoordelijkheid zij dragen; zoals boven beschreven moet uiteraard het probleem zich lenen voor interactieve beleidsvorming: de financiële en personele middelen moeten beschikbaar zijn.

Mogelijke beleidsaanpak: Politiek-bestuurlijke inkadering: Bestuursstijl Dit eerste onderdeel binnen het plan van aanpak bestaat uit de strategische afweging van de plaats van het interactieve traject in het politieke en bestuurlijke proces en van de opstelling van politici en bestuurders t.o.v. dit traject.  

Blz. 113/114/115 Structurering van de inhoudelijke beleidsontwikkelingen Geef kort de structuur van het inhoudelijke beleid weer. Wat zijn je stappen in het beleidsproces? Geef nogmaals kort weer welk traject het beleid inhoudelijk gaat lopen. Structurering van interactie: de communicatiestrategie De communicatiestrategie is te zien als een vertaling van de politiek bestuurlijke uitgangspunten in een communicatieplan. In grote lijnen wordt aangeven met welk doel, met wie, op welke wijze wordt gecommuniceerd. Spelregels voor interactie  Voorafgaand aan de start is het verstandig om, afhankelijk van de situatie, enkele spelregels op te stellen.

Blz.126/127 Organisatie en management van de interactieve aanpak Hoe moet het proces worden geleid, georganiseerd en uitgevoerd? Wie wordt met de organisatie en het management belast? Wat is de eventuele taakverdeling en welke structuur wordt gekozen? Wordt er bijvoorbeeld een aparte projectorganisatie opgericht?

Flankerend beleid Dat zijn de maatregelen/afspraken die genomen/gemaakt worden indien niet aan de voorwaarden van interactief beleid wordt voldaan. Bijvoorbeeld: wat te doen als er geen geïnteresseerde participanten zijn, als onderhandelingen stuk lopen, als de interne communicatie niet goed geregeld is, of als het bestuur openheid niet in acht neemt?

Klassiek voorbeeld interactief beleid http://actieprogrammalokaalbestuur.nl/files/Files/stappenplan_heerhugowaard.doc