14 oktober 2015 startbijeenkomst van intern begeleiders Zalencentrum De Raayberg in Bergen op Zoom.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
De (on)gezonde leerling?
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
De historie & de toekomst
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Gedragsproblemen
….een korte presentatie
HGW en gesprekken met leerlingen
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Didiclass - beginnen met
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Lesgeven en begeleiden
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Geletterdheid….. Wat is dat?
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
de ouderbetrokkenheid vergroten
Onderwijspsychologie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
Kinderen en hun sociale talenten
Handelingsgericht werken
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
INTRODUCTIE Hoog en laag IQ Thuis situatie Externe locatie(s) Intensief begeleidingstraject Kortdurend en langdurend Nazorg Coaching Voorlichting.
Ontwikkelingsperspectief
Zorgplicht in passend onderwijs
Communicatie met ouders
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Zorgen in de basisschool
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Methodiek: Plancyclus
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Talent in Ontwikkeling
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
BOM-model PV 25/03/2014.
Presentatie voor teams Oktober 2018
Doubleren.
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

14 oktober 2015 startbijeenkomst van intern begeleiders Zalencentrum De Raayberg in Bergen op Zoom

1672 Rampjaar

Keurhove is een school voor leerlingen uit geheel Zeeland die zich niet of onvoldoende kunnen ontwikkelen in het basisonderwijs of speciaal basisonderwijs. We bieden onderwijs aan leerlingen van 4 t/m 12 (13) waarbij de interactie met de omgeving in onbalans is (geraakt). De leerling en/of de omgeving ervaren afstemmingsproblemen.

Hoe Keurhove werkt aan “gedragsverbetering” op school Hoe Keurhove daarbij omgaan met de plannen en OPP’s

‘de mentale houding van de leerkracht’ van het hele team Mindset Hoofddoel van de school

Leerlingen voorbereiden op deelname aan de (toekomstige) maatschappij. Die talenten van kinderen (helpen) ontwikkelen, die goed leven en goed samenleven mogelijk maken. Doelstelling Keurhove: Ouders leerlingen (hier en nu) Hulpverlening (medisch model)

OorzaakRol leerkrachtRol leerling Eigen referentie kader ? Wat bij de lkr. opkomt Afhankelijk van de leerkracht Medische model Gebrek bij het kind Zorg / behandeling voor het kind ondersteunen Afhankelijk, ondergaat zorg, behandeling Sociaal modelOmgeving Externe hulp aansturen Afhankelijk, wacht af tot …. Ecologische model of Transactioneel kader wisselwerking tussen kind en omgeving. de interactie met de omgeving is in onbalans (geraakt) Schept voorwaarden voor ontwikkeling door de interactie met de omgeving (te ondersteunen) Actief, gaat aan de slag op zoek naar eigen oplossingen (afstemming) Kijk op kinderen overlap interactie / afstemming

Erbij horen Uitsluiten Time-out In het ‘westen' zijn we vooral bekend met een rechtsysteem dat misdadigers straft door ze te berechten en op te sluiten in de gevangenis. In andere delen van de wereld is dit niet altijd zo. Rechtsystemen zijn gebaseerd op verschillende sociale en culturele achtergronden. Grofweg kan een rechtsysteem gebaseerd zijn op een strafrechtelijk of herstelrechtelijk model. Het eerstgenoemde ziet de misdadiger als een probleem voor de samenleving en deelt straffen uit via een rechtbank, die deze misdadiger buiten de samenleving kan plaatsen. Het laatstgenoemde ziet een misdadiger als een probleem van de samenleving en zoekt in plaats van buitensluiting naar manieren om misdadigers te reïntegreren in de maatschappij. Alles in de groep (RT, IB, logoped ) > Co-teaching Psycho educatie, Jij bent speciaal (durven dromen) Jij hoeft niet / jij mag … privileges Prikkelarm / schotten / stressballen Groepsdoelen crea > SOVA

Gedrag is altijd in een contact, in een situatie. Gedrag is geen doel op zich, het dient een ander doel. Gedrag blijft in stand als het voordelen oplevert. Een DSM classificatie (diagnose) is niet de oorzaak of het gevolg van het gedrag. Gedrag Didactische successen (doelen) zijn bij ons doel én middel.

1. erbij horen2. interactie 3. didactische doelen middel en doel Relatie verwachting AutonomieCompetentie Ped. klimaat / lkr coach Achtervang kennen, kunnen, willen. Begrijpen Executieve functies, IQ Hoge (reële) verwachting Leerlingen voorbereiden op deelname aan de (toekomstige) maatschappij.

1. erbij horen2. interactie 3. didactische doelen middel en doel Relatie verwachting AutonomieCompetentie Ped. klimaat / lkr coach Achtervang kennen, kunnen, willen. Begrijpen Executieve functies, IQ Hoge (reële) verwachting Leerlingen voorbereiden op deelname aan de (toekomstige) maatschappij. Luc StevensAbraham H. Maslow

Lkr in kracht zetten Willen Kennen (van interactie vaardigheden en kindkenmerken) Kunnen Interactie begeleiding Achtervang belang - leerling - leerkracht - groep Did. doelen formulieren het WAT niet het HOE Begrijpen >> Ontwikkelings Perspectief Plan

OPP Verwachtingen ouders / verzorgers (en leerlingen) (in relatie met de mogelijkheden van de school en het schooldoel) Integratief beeld Didactische doelen Waar de interactie (afbouwend) ondersteund kan worden - sociaal - emotioneel - leren leren (werkhouding / taakaanpak) Wat <> Hoe

Altijd koppeling met did. doelen (in een concrete situatie )

Executieve functies Aanknopingspunten

CED leerlijnen SOVA en leren leren SCOL De Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL)

Schoolcultuur die tegemoet komt aan basisbehoeften Hoofddoel van de school is voor iedereen uitgangspunt Afstemming ouders <>school Didactische doelen gekoppeld aan uitstroombestemming (WAT) Integratief beeld Waar (haalbaar en praktisch) de interactie (afbouwend) ondersteund kan worden op de gebieden sociale, emotionele ontw. leren leren (HOE) hulp van OPP samenvatting

Volgende week komt er een nieuw kind op je school: Een meisje van 10 jaar. In het dossier staat dat ze dyslectisch is. Ze is een zwakke rekenaar en heeft ADHD. Haar moeder is overleden en haar vader kan niet goed voor haar zorgen. Ze wil niet naar school. Overigens ….. Ook is bekend dat ze zelfstandig is en veel ondernemeningszin heeft. En over het algemeen is ze vrolijk. Wat ga je doen??? Van dat meisje zijn videobeelden beschikbaar. Zo zijn er bijvoorbeeld opnamen dat ze met een vriendje en vriendinnetje over een vuilnisbelt loopt, waar ze allerlei spullen verzamelen. Samen maken ze een vliegtuig, dat ze echt in de lucht krijgen Maar maandag komt ze in jouw op school Tot slot een Casus.

Executieve functies