Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Adolescentenstrafrecht
Advertisements

Het adolescentenstrafrecht
Marijke de Jong Clusterhoofd veiligheid
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Voorspellen van recidive onder jeugdige delinquenten
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Bureau Jeugdzorg Jeugdreclassering.
de ze me je te de wat moet ik doen ik stop de ze me je te de wat moet ik doen ik stop.
CanDo Coaching.
SAmenwerken aan VEiligheid
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Handelingsplannen.
Ontwikkeling gedragsinterventie middelengebruik jeugdige delinquenten IVO: Elske Wits, Soenita Ganpat, Tim Schoenmakers, Anke Snoek Tactus: Judith Boonstra.
SOCIAL WORK naam:. Martine Bink . m. d. nl med:. med
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl www
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
Onderzoeksvaardigheden
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Lezen: doe het goed voor
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Wjk.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Wat is de specifieke expertise van de jeugdreclasseerder? En wat heeft de gemeente daaraan? Jacqueline Bosker Hogeschool Utrecht, lectoraat Werken in Justitieel.
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Desistance & druggebruikende delinquenten Charlotte Colman IRCP Universiteit Gent Antwerpen, 8 november 2011.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
PROBLEMATISCHE JEUGDGROEPEN. INLEIDING  Verschillende typen plegers  Diverse criminaliteitspatronen  Jeugdcriminaliteit vooral in groepsverband  Ernstigere.
Thema 2 Periode 1 KOP
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Innovatie in de Jeugdreclassering
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 1.
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
Regio Nijmegen Presentatie Decentralisatie AWBZ & Jeugdzorg en het gedwongen kader 4 november 2013.
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2 deel 1 1.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 6. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.
Strafrechtketen Dit is Cesare L. Cesare L. is 68 jaar oud.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2
Verdampende jeugdcriminaliteit
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Waarom straffen we”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 5, 2016 ‘Needs’ en responsivity
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Basistekst : Talentontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. bink@hr. nl med Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m.d.bink@hr.nl med.hro.nl/binmd

Vandaag Nabespreken verwerkingsopdracht 3 Landelijk Instrumentarium Jeugdstrafrechtketen Desistance Competentiemodel Verwerkingsopdracht 5 uitleggen

Verwerkingsopdracht 3 Zoek actuele artikelen in de krant of in vakbladen over jeugdcriminaliteit en maak een verslag a.d.h.v. criteria uit de SHL

Verwerkingsopdracht 4 Voor het maken van verwerkingsopdracht 4 heb je twee opties: 1. Schrijf je in voor de Focusdag Jeugd http://gemeenterotterdam.imrc.nl/Rotterdam/focusdag2014.nsf/inschrijving en beschrijf op maximaal 1 A4 welke workshops je gevolgd hebt en hoe deze bijdragen aan jou ontwikkeling tot professional. OF 2. Maak de verwerkingsopdracht zoals deze staat beschreven in je SHL. Lees het Raadsrapport van casus X med.hro.nl/binmd Lees hoofdstuk 2 van het Handboek Jeugdreclassering. Pas hoofdstuk 1 uit het boek “Een delictvrije toekomst” toe op de casus.

Landelijk Instrumentarium Jeugdstrafrechtketen Het LIJ is ontwikkeld voor jongeren die met politie en justitie in aanraking komen Berekent het recidiverisico Geeft een profiel van beschermende en risicofactoren De informatie wordt verzameld via verschillende bronnen Alle ketenpartners (Politie, HALT, RvdK, NIFP, JR, JJI) binnen het jeugdstrafrecht werken met het LIJ. Hierdoor verloopt de uitwisseling van informatie soepeler.

Wat Werkt Beginselen Risicobeginsel Behoeftebeginsel Responsiviteitsbeginsel Beginsel van behandelmodaliteit Integriteitsbeginsel Professionaliteitsbeginsel Een aanpak gebaseerd op de Wat Werkt Beginselen, laat effecten zien in de vermindering van recidive. Risicobeginsel: Stem de intensiteit van de interventie af op het recidiverisico. Behoeftebeginsel: Stem de inhoud van de interventie af op veranderbare beschermende en risicofactoren van de jongere en zijn omgeving. Responsiviteitsbeginsel: Kies een interventie die aansluit bij de motivatie, mogelijkheden en leerstel van de jongere en zijn omgeving. Beginsel van behandelmodaliteit: Kies een interventie die bewezen effectief is. Integriteitsbeginsel: Voer de interventie uit zoals bedoeld. Professionaliteitsbeginsel: Laat de interventie uitvoeren door goed opgeleide en gesuperviseerde professionals.

Rapportage Achtergrondinformatie Algemeen Recidive Risico Film over het LIJ Achtergrondinformatie Algemeen Recidive Risico Delictbespreking Dynamisch Risico Profiel Zorgen over de ontwikkeling Passende gedragsinterventies Conclusies en advies (RvdK) Werkplan met doelen (reclassering) Het rapport van de RvdK of de reclassering wordt volgens een vast format opgesteld. Het Dynamisch Risico Profiel is een overzicht van beschermende en risicofactoren (op verschillende gebieden: school, werk, gezin, vrije tijd, relaties enz.) Zorgsignalen: psychosociale of psychische problemen die soms niets met het delict te maken hebben, maar waarvoor een jongere wel behandeling of bescherming voor nodig heeft.

Een delictvrije toekomst (Heemskerk 2011) Een beschrijving van een methode voor de gefaseerde begeleiding van delinquente jongeren bij hun terugkeer in de samenleving. Desistance Competentiemodel

Desistance Waarom en Hoe zetten mensen een punt achter een criminele carrière? Desistance is het uitblijven van delictgedrag over een langere periode, in samenhang met een verinnerlijkte overtuiging en een actieve investering voor het bereiken van sociale doelen. Maturatietheorieën Dynamische theorieën Maturatie theorie: Jonge delinquenten ontwikkelen zich fysiek en mentaal en ‘groeien eroverheen’. Dynamische theorie: Het stoppen met criminaliteit is het gevolg van een actieve inbreng en een bewuste keuze van de persoon zelf

Desistance Primaire desistance: Het moment waarop iemand geen delicten meer pleegt Secundaire desistance: Verandering van identiteit (geen ex-delinquent, maar student) Lost boys 20.35– 26 min

3 Fasen in het desistanceproces Ik wil mijn gedrag veranderen. Bijvoorbeeld: Ik ben het zat mijn tijd te verspillen in detentie. Of ik wil een ander voorbeeld zijn voor mijn kind. Ik stop met criminaliteit en richt me op nieuwe levensdoelen (een ander perspectief). Ik stop met criminaliteit en ben bestand tegen de verleidingen.

Desistanceproces 3 ontwikkelingtrajecten Opbouw van menselijk kapitaal Opbouw van sociaal kapitaal Versterking van identiteit Voorbeeld: Feyenoord Hooligan bij Pauw en Witteman Hoe zouden de drie ontwikkeltrajecten van Yoeri Kievits eruit kunnen zien? 3 ontwikkelingtrajecten Opbouw van menselijk kapitaal: praktische, sociale en probleemoplossende vaardigheden die iemand nodig heeft voor het vinden en vasthouden van maatschappelijke aansluiting en participatie. Opbouw van sociaal kapitaal: sociaal netwerk (familiekring, vrienden en kennissen). Versterking van identiteit: het loslaten van de oude identiteit en de opbouw van een nieuw leven met maatschappelijk geaccepteerde rollen. Yoeri Kievits bij Pauw en Witteman 22-11-12

Competentiemodel Taken Vaardigheden De competentieanalyse geeft de professionele hulpverlener en het gezin inzicht in alle factoren die van invloed kunnen zijn op het gedragsprobleem. De focus ligt vervolgens op het versterken van de beschermende factoren en het beperken van de risicofactoren. Op basis hiervan wordt een plan gemaakt om de benodigde vaardigheden aan te leren.

Competentiemodel Taken Vaardigheden Omgevingsfactoren Kindfactoren

Competentiemodel Taken Vaardigheden Omgevingsfactoren Kindfactoren -  

Competentiemodel en desistance Samen bieden het competentiemodel en de desistancebenadering een goede basis om het veranderproces van de jongere te stimuleren.

Verwerkingsopdracht 5 Terug naar casus X: Hoe zou je bij hem de 3 ontwikkeltrajecten (desistance) kunnen opbouwen? Maak voor casus X een plan van aanpak (Pas de Wat Werkt principes toe). Lees uit het boek van Peer van der Helm “Wat werkt in de gesloten jeugdzorg” de inleiding en Hoofdstuk 1,2,4 en 6. Beschrijf de antwoorden op de verdiepingsvragen na elk hoofdstuk.

Afsluiten Kinderrechter Hartelborgt Fijne vakantie!!!