Het betrekken van studenten bij de toetscyclus

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Transparantie bij evaluatie
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Workshop Onderzoeksontwerp
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Klinisch redeneren en evidence based practice
De kubus van CSPE succesfactoren!
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
“Help mij het zelf te doen”
Onze doelen en visie in beeld
Werkplekleren optimaliseren: Portfolio’s met Learning Analytics
Werkveldconferentie 13 november 2014
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Pemprl.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Toekomstgericht onderwijs
Welkom! Projectleiders en onderzoekers bij de ontwerpbijeenkomst van de pilot Protocol Afstuderen Domstad Utrecht, 23 juni 2015.
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Hedendaags toetsen in het hoger onderwijs. Waar gaat het nu over?
Studieloopbaancoaching
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Bijeenkomst September 2015
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Interactief oefenen, formatief toetsen
Passend onderwijs.
Toetsen? Doe het zelf!.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Keuzethema: differentiatie
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Financiële zelfredzaamheid
Interactief oefenen, formatief toetsen
Participatiewiel Samenspel XXL 18 Mei 2017
Lesgeven zonder cijfer?
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toetsing Vakdidactiek 2.
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Activernde didactiek & passende werkvormen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
kenniscarrousel peerassessment
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

Het betrekken van studenten bij de toetscyclus Toetsconferentie Fontys 10 november 2015 Elly Vermunt Commercieel en Financieel Management Lectoraat professioneel beoordelen

Lectoraat Professioneel Beoordelen Vijf bouwstenen: De professie Het programma van professioneel beoordelen De professionele beoordelaar De professionele student Kwaliteitscultuur

Inhoud Aanleiding/achtergrond onderzoek Belang van betrekken van studenten Kort: doel en probleemstelling en opzet onderzoek Methoden om studenten te betrekken! Uitwisseling Terugkoppeling

Probleemverheldering/ aanleiding Veel summatieve toetsen: Positief voor certificering en selectie, maar, effect op leren is discutabel. Motivatie? Betrokkenheid?

Ontwikkelingen Toetscyclus/ BKE Belang formatieve waarde van toetsen wordt steeds meer erkend Participatief design

Betrekken van studenten bij toetscyclus

Belang van betrekken van studenten bij toetsing Leerwaarde kan worden verhoogd, door geven feedback: Waar werkt student naar toe: Feedup Waar staat student nu: Feedback Hoe komt student is gewenste situatie: Feedforward

Belang van betrekken van studenten bij toetsing Leerwaarde kan worden verhoogd, door geven feedback: Waar werkt student naar toe: Feedup Waar staat student nu: Feedback Hoe komt student is gewenste situatie: Feedforward Zelfregulerend vermogen/ motivatie van student neemt toe. Leerwaarde voor docent wordt vergroot.

Doel onderzoek Zicht krijgen op manieren waarop studenten kunnen worden betrokken bij de toetscyclus teneinde de formatieve waarde van de toets te vergroten. Verhogen van formatieve waarde: zowel voor student als docent.

Formatieve Waarde Een toets heeft formatieve waarde voor de student als de informatie die de student wordt geboden (door de docent of door anderen) deze student helpt de kloof tussen waar hij staat en waar hij naar toe moet te overbruggen. Een toets heeft formatieve waarde voor de docent als de informatie die de docent tijdens het toetsproces ontvangt deze docent helpt zijn onderwijs en/of toets aan te passen zodat hij de student beter kan helpen de kloof te dichten tussen waar hij staat en waar hij naar toe moet.

Drie deelstudies Studie 1: Literatuurstudie In kaart brengen manieren studenten te betrekken bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van een toets (de gehele toetscyclus). Studie 2: Beschrijvend onderzoek Hoe ervaren studenten de formatieve waarde van toetsen en in hoeverre worden zij betrokken bij de toetscyclus? Studie 3: Effectonderzoek Bepalen van effect van het betrekken van studenten bij de toetscyclus.

Studie 1 Op welke manier kan een docent studenten betrekken bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van een toets (de gehele toetscyclus) met het doel de formatieve waarde voor de docent en student te vergroten? Literatuurstudie op grond hiervan overzicht manieren om studenten te betrekken en opbrengst voor student en docent

Fase Mogelijke activiteiten Opbrengst voor student Opbrengst voor docent Toetsontwerp / item- en toetsconstructie (feedup) Leerdoelen actief met studenten bespreken. Leerdoelen en beoordelingscriteria (bijvoorbeeld rubrics) samen met studenten ontwikkelen. Tijdens de lessen ander werk beoordelen aan de hand van de beoordelingscriteria. Studenten actief zelf toetsvragen laten ontwikkelen. Leerdoelen en beoordelingscriteria worden verhelderd. Docent ziet waar onduidelijkheid is bij studenten en kan hier bijsturen. Toetsafname / nakijken en beoordelen (feedback)   Studenten eigen werk laten beoordelen aan de hand van beoordelingscriteria (selfassessment) . Studenten elkaars werk laten beoordelen aan de hand van beoordelingscriteria (peerassessment). Studenten krijgen meer inzicht in beoordelingscriteria en de standaarden. Docent bemerkt waar nog onduidelijkheid zit en kan bijsturen. Analyseren / Interpreteren en nabespreken (feedforward) Groepsgewijze nabespreking van een toets door studenten onderling. Nabespreking waarbij docent student actief betrekt en feedback vraagt over vragen. Studenten de eigen toets laten beoordelen (naast de docent beoordeling) aan de hand van beoordelingscriteria. Studenten krijgt meer inzicht in de beoordeling en de hiaten in zijn kennis. Docent krijgt informatie over toetsvragen en misconcepties en kan op grond hiervan de toetsen en zijn lessen verbeteren.

Toetsontwerp / Item- en toetsconstructie (feedup) Leerdoelen en beoordelingscriteria zijn vaak onduidelijk (Carless, 2006; Higgins, Hartley, & Skelton, 2002).

Toetsontwerp / Item- en toetsconstructie (feedup) Leerdoelen actief met studenten bespreken. Leerdoelen en beoordelingscriteria (bijvoorbeeld rubrics) samen met studenten ontwikkelen. Tijdens de lessen ander werk beoordelen aan de hand van de beoordelingscriteria. Studenten actief zelf toetsvragen laten ontwikkelen.

Toetsafname / nakijken en beoordelen (feedback) tijdens leerproces Leerlingen staan meer open staan voor feedback als ze het nog kunnen gebruiken voor de verbetering van hun werk.* Methodes: Studenten eigen werk laten beoordelen aan de hand van beoordelingscriteria (self-assessment). Studenten elkaars werk laten beoordelen aan de hand van beoordelingscriteria (peer-assessment). *Butler, 1988; Carless, 2006; Kohn, 1994

Toetsafname / nakijken en beoordelen (feedback) na toetsing Studenten eigen werk laten beoordelen aan de hand van beoordelingscriteria (naast de docent beoordeling). Cijfer wordt pas later getoond. Veel onderzoek toont aan dat indien studenten een beoordeeld werk terugkrijgen de meeste aandacht naar het eindoordeel (meestal een cijfer) gaat en niet naar de feedback. (Taras, 2001; William, 2011).

Analyseren / Interpreteren en nabespreken (feedforward) Groepsgewijze nabespreking van een toets door studenten onderling. Nabespreking waarbij docent student actief betrekt en feedback vraagt over vragen. Studenten de eigen toets laten beoordelen (naast de docent beoordeling) aan de hand van beoordelingscriteria.

Tot slot : BKE -> verantwoord toetsen -> verantwoorde beslissingen Het gaat om het leereffect! Zie verder: Vermunt, E. & Sluijsmans, D. (2015). Toetsen doe je samen met studenten. Onderwijsinnovatie (juni 2015).

Dank voor jullie aandacht ! Vragen? Uitwisseling: Wat doe je al? Zie je mogelijkheden? Voor welke manier? Welke belemmeringen?