Wis meso.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Advertisements

DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Nieuw: Digitaal Referentiekader Gezondheidsbevordering (Refka 2.0)
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Samen met ouders aan het werk!
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Onderwijsinspectie zegt: “als een school systematisch en doelgericht werkt aan het maximaliseren van de prestaties van haar leerlingen.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Gemaakt door: Maxim Demuynck.  Reguliere en forensische ggz Reguliere en forensische ggz  De gevaren van onbehandelde gedragsproblemen De gevaren van.
Workshop Relationele en seksuele vorming
De risico’s van het normale leven Lezing Rietvelt symposium Amsterdam, 28 januari 2010 Margo Trappenburg.
Wie beslist wat? 10 9 Wie beslist wat?
Netwerken met en voor ouders CREATIEVE DIALOOG NCJ Jaarcongres.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Welzijn Nieuwe Stijl De Leeuwarder aanpak
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Herstructurering Sociaal Domein
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Samen met ouders en jeugd!?
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Administrateur-generaal
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Sociaal netwerk methodiek
Trends 3 Trends in Kinderopvang en Opvoeding jonge kinderen
Ontwikkeling en de basisschool
Trends, week 6 Jeugdzorg, zwaardere opvoedondersteuning, jeugdcriminaliteit Madeleine Meurs.
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
School en Samenleving programma terugblik lessen Hoofdstuk 11 debat Wouter Pols wie gaat het debat aan samenvatting lessen verdere.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Inleiding in de pedagogiek Hoorcollege 6
Methodiek: Plancyclus
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Charlotte Cattoir 1 BaO A JEUGDBENDES.  Inleiding  Argumenten voor een strenger beleid  Schade aan een persoonlijke groei  Schade in bredere zin 
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
H & S Consult Effectieve opgroei- en opvoedhulp Op weg naar een nieuw stelsel Jo Hermanns UvA HU H&S Consult.
© Karakter |pagina 1 Kinder- en jeugdpsychiatrie Mw. Irene Koopman Kinder- en jeugdpsychiater Clustermanager Behandelzaken Gelderland.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Op zoek naar hulp voor je kind? Volg 1 Alpha. Kinderen met problemen (o.a. pesten, aandachtstoornissen, gescheiden ouders) geraken soms los van de maatschappij.
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Oorzaken van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Solvo, Betere hygiëne kan doof kind voorkomen, geraadpleegd op 4/12/2017 via
JEUGDzorg - voor wie?.
Een stap verder, vroeger, lichter en eerder
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Kritische en filosofische reflecties Stijn Rottiers
Transcript van de presentatie:

wis meso

Programma Kleine quiz over begrippen uit hoofdstuk 4 Hoofdstuk 4 De Winter

Wat betekenen deze woorden? Vitaal Sinecure Negatieve vrijheid Protoprofessionalisering Discutabel Geseculariseerde cultuur Politiek controversieel contraproductief

Opvoedingskramp….

Samen uit de opvoedingskramp De Winter stelt de vraag: Waarom is opvoeding in de huidige tijd vooral omgeven door toename van stoornissen, zorgen van ouders of ze het wel goed doen, toename van professionele hulp, toename van repressie? En is dat wel terecht?

Verklaringen: Hulp is makkelijker beschikbaar Opvoeden is voor veel ouders een grote, individuele verantwoordelijkheid: kinderen zijn een project  ouders worden onzeker Kinderen worden sneller als ‘anders’ en dus niet normaal en dus als hulpbehoevend gezien (zorgleerlingen, rugzakjes, SoVa-trainingen) Huidig beleid schiet snel in de richting van repressie en dwang & drang Vroeger was opvoeden een Plicht t.o.v. de maatschappij, nu een individuele keuze

Sociale oorzaken: Globalisering, individualisering, dreiging terrorisme, klimaatverandering, nieuwe gezondheidsrisico’s  angst en onzekerheid: Risicosamenleving (Anthony Giddens, Ulrich Beck) Liquid fear (Zygmunt Bauman)  Zoveel mogelijk preventie  Terugtrekken op eigenheid (vreemdelingenhaat, nationalisme)

Ouders zijn onzeker….

Rol van pedagogen: Toenemende afhankelijkheid van ouders van deskundigen (specialists in indicision) Psychologisering van het leven / protoprofessionalisering: ‘Markt van welzijn en geluk’ (Achterhuis)  ouders vertrouwen steeds minder op eigen oordeel en intuïtie  meer labels, diagnoses, stoornissen

Frank Furedi: paranoia rond Ouderschap  hyperparenting: Ouders hebben de plicht alles te doen om hun kind zover mogelijk te laten komen, gelukkig te maken en alle risico’s uit te sluiten Voorbeelden?

Preventieve surveillancestaat Toenemende kennis van risicofactoren wordt gebruikt om al op jonge leeftijd in te grijpen (public health – benadering): Every Child Matters Alle kansen voor alle kinderen

Gevaren van deze benadering Leidt tot toename en wildgroei van allerlei preventieve voorzieningen Wie beslist of interventieprogramma’s ingezet moeten worden en bij wie? Risicofactoren hebben weinig voorspellende waarde en duiden slechts op een statistische kans. Hulpverlening wordt soms te snel ingezet Leidt tot top-down benadering + dwang & drang + aantasting privacy  afnemend vertrouwen

Oplossing: pedagogische civil society? Meer aandacht voor: community-based ‘sociaal kapitaal’ (Coleman / Putnam, Bowling Alone) bonding social capital (empowerment) bridging social capital (democratisch burgerschap) closure (Coleman) [brede] school – gezin * Normatieve opvatting!

Samen uit de opvoedingskramp Micha de Winter zelf aan het woord: http://brandpunt.kro.nl/seizoenen/2011/afleveringen/19-06-2011/fragmenten/elk_kind_een_etiket/ (11 minuten)

sociale kaart wat heb je eraan.. is die er wat weet je al verwijzingen??