Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Advertisements

Opvoeden in de puberteit
Lemmensinstituut Leuven academiejaar
Workshop Relationele en seksuele vorming
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Morele ontwikkeling en opvoeding
Vragen 1.2 C.
Het begint bij het jonge kind
Presentatie Executieve functies
Hoe bereid je lessen voor?
Dossier Empowerment.
Aanpak problematisch gedrag
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Expertgroep Adolescentieperiode
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Kind in ontwikkeling deel A
Ontwikkeling en de basisschool
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Ontwikkeling van het jonge kind
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling deel A
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Ontwikkeling en de basisschool
Kind in ontwikkeling deel A
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Levenslooppsychologie werkcollege 6
Levenslooppsychologie werkcollege 5
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Oefententamen Twee groepen Iedereen geeft antwoord; A, B, C of D
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Levenslooppsychologie Hoorcollege 5
Levensbeschouwelijk leren
Psychologieles 4 lesweek 4
 GEEN EINDPRESENTIE! (eindopdracht actualiteiten)  Week 6: College Kleutertijd en schoolleeftijd  Week 7: presentatie expertgroepen en verwerkopdracht.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
+ Oefententamen Vraag 1: Plasticiteit is: A: Een specifieke tijd in de ontwikkeling waarin een bepaalde gebeurtenis de grootste gevolgen heeft B: De mate.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Het nut van puberen Ellen Loykens.
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Het puberbrein; werk in uitvoering
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Gemaakt door Lars Courtens
Doelgroepen Adolescentie
ontwikkelingspsychologie
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent Tijdsplanning: 900-915: piaget-opdracht 915-930: intro adolescentie 930-1030: fysieke ontwikkeling 1030-1130: morele ontwikkeling 1130-1200 Erikson en Marcia 1200-1230 lunch 1230-1330 verwerking Erikson en Marcia Med.hr.nl/meurm

Thema Adolescent Programma: Terugblik Introductie Thema Adolescentie Verwerkingsopdrachten Focus Identiteitsontwikkeling Zelfstandig werken aan praktijkopdracht

Terugblik Fysieke ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling Piaget Vygotski Informatieverwerkingstheorie Sociale ontwikkeling Zelfbeeld, vriendschappen, moreel redeneren, invloed van games/tv op sociale ontwikkeling, agressie bij kleuters

Adolescentie Hoe zou je deze fase omschrijven? Wanneer begint het? Wat zijn belangrijke veranderingen? Wat zijn belangrijke uitdagingen voor jongeren en hun ouders?

Fysieke ontwikkeling Belangrijke ontwikkelingen: Groeispurt Eerste menstruatie en eerste ejaculatie Van kinderlichaam naar een volwassenlichaam Veranderingen worden met belangstelling gevolgd en kunnen leiden tot groter zelfvertrouwen of juist verwarring

Vroege en late rijping Of een adolescent ‘vroeg-rijpend’ of ‘laat-rijpend’ is kan invloed hebben op zijn identiteitsontwikkeling of zelfbeeld. Opdracht: Zoek op: wat zijn de gevolgen van vroege en late rijping bij jongens en bij meisjes?

Groei van de hersenen Aantal neuronen neemt toe Verbindingen worden complexer Sterke ontwikkeling van prefrontale cortex: denken, oordelen, inschatten Maar: nog niet volgroeid!  effect op beheersing van impulsen?

Puberbrein volgens Eveline Crone Onderzoek naar de hersenen van adolescenten. Hoe ontwikkelt het adolescenten- brein zich? Waarom vertonen adolescenten risciovol gedrag? Wat is het verband met kortetermijn- planning en langetermijn-planning? http://www.npo.nl/ntr-academie/14- 09-2014/VPWON_1221371

Cognitieve ontwikkeling Hoe denken adolescenten? Belangrijkste veranderingen op gebied van: Abstract denken, logisch redeneren, relatief/absoluut Piaget: formeel operationele fase Informatieverwerkingstheorie: verbetering in geheugen, mentale strategieën. Meta-cognitie

De formeel operationele fase (vanaf ongeveer 11-12 jaar)                                                                                          De formeel operationele fase (vanaf ongeveer 11-12 jaar) Kinderen kunnen logisch en abstract denken Brengt systematiek aan in zijn denken Deductief redeneren

Welke ‘denkfouten’ kan dit nieuwe denken veroorzaken? Opdracht: In het boek worden 3 manieren van denken beschreven die kenmerkend zijn voor adolescenten (‘denkfouten’). Geef van elk van de ‘fouten’ een beschrijving. Geef aan hoe deze denkfout het zelfbeeld kan bedreigen of juist bevorderen. Geef bij iedere denkfout aan hoe dit bij jezelf werkte en welke invloed dit mogelijk heeft gehad op je zelfbeeld.

Kohlberg: 3 niveaus van moreel redeneren. Niveau 1: preconventioneel niveau fase 1: straf vermijden Fase 2: beloning verkrijgen Niveau 2: conventioneel niveau Fase 3: ‘brave jongen’ moraal, goed is wat anderen goed vinden Fase 4: autoriteit en sociale orde, wetten en regels Niveau 3: postconventioneel niveau Fase 5: eigen waardepatroon ontwikkelen op basis van wetten/normen Fase 6: individuele principes , persoonlijk geweten

Kohlberg: morele dilemma’s Opdracht: Kohlberg gebruikte morele dilemma’s om te kunnen zien in welke fase van de morele ontwikkeling een persoon zich bevindt. Lees het verhaal van de twee broers en beantwoord de vragen (individueel) Controleer in een groep je antwoorden.

Sociale ontwikkeling en persoonlijkheidsontwikkeling Ontwikkeling van zelfbeeld, eigenwaarde en identiteit. Belangrijke theorieën van: Erik Erikson James Marcia

Psychosociale theorie – Erik Erikson Verder op de psychoseksuele theorie van Freud Nadruk op sociale interactie De psychosociale ontwikkeling omvat veranderingen in de manier waarop we aankijken tegen onze interacties met anderen, tegen het gedrag van anderen en tegen onszelf als leden van de maatschappij Elk stadium heeft een crisis/conflict dat nooit HELEMAAL wordt opgelost.

Samenvatting stadia Erikson

Identiteitsontwikkeling ‘Moratorium’ - afkomstig van het Latijnse morari, uitstellen Psychosociaal Moratorium (Erikson) – een waarin adolescenten zich tijdelijk onttrekken aan de verantwoordelijkheden van de volwassenheid. Ontdekken, exploreren, experimenteren. Niet iedereen krijgt die kans... James Marcia ging verder op de theorie van Erikson

Identiteitsontwikkeling volgens James Marcia Crisis – verschillende alternatieven uitproberen Binding – commitment, psychologische investering

Opdracht Ga in duo’s aan de slag met deze twee theorieën: hoe is jullie identiteitsontwikkeling verlopen? Breng elkaars ontwikkeling in beeld aan de hand van de verschillend stadia van Erikson en met het schema van Marcia. Vul in met concrete voorbeelden/ervaringen.

Woensdag Expertgroep Verwerkingsopdracht Voorbereiden op tentamen Praktijkopdracht afronden