Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik http://www.youtube.com/watch?v=LXXjfFhmSzk&list=PL2C850FD4D0DFC812.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Reflectie-portfolio beoordelen
Respectvolle bejegening
Methodisch begeleiden
Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Pastoraal op school.
Samen met ouders aan het werk!
Educatief partnerschap en VVE
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
EDUCATIEF PARTNERSCHAP
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Opvoeding tot democratisch burgerschap
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Het perspectief van de oudere
Programma week 3 Onderwerp Voorbereiding Lezen Maken/ doen
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Pemwjk 2. Presentatie voor week 2!!! Maak een presentatie van ongeveer 5 minuten waarin je uitlegt wat de visie is op het samenstellen van kleine groepen.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Programma week 2 Onderwerp Voorbereiding Lezen Maken/ doen
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 3. VORIGE BIJEENKOMST  Werkcollege oriënteren huidige praktijkplek.  Groepsopdracht “labeling”: Per VVE methode de manieren.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Pedagogische theorieën
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Pascal van Schajik Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 4.
Praktijkervaring en reflectie
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
TRENDS 2014 Hafida
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Wjk.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9. VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
KERNTAAK 1.1: G H KERNTAAK 2.1: A Latoya, Lina, Karima, Dewi.
Opdrachten en eindopdracht
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
‘’ KERNTAAK 2.1 ‘’ Namen:Güler Kim Bernadette Kitty.
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Ouders richting school School richting ouders
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Loopbaan en burgerschap les 2
Ouders en school samen Maart 2016
Schoolgroepbijeenkomst
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Waarom een ouderklankbordgroep?
Programma van de avond Opening Voorstellen Doelen en kaders ouderklankbord Delen van ervaringen diverse activiteiten Wat leeft er onder de ouders? Vervangersproblematiek.
Transcript van de presentatie:

Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik http://www.youtube.com/watch?v=LXXjfFhmSzk&list=PL2C850FD4D0DFC812

Programma week 1 Onderwerp Voorbereiding Lezen Maken/ doen Introductie ouderbetrokkenheid Introductie module/ studiehandleiding Inleiding: wat versta je onder educatief partnerschap? Partnerschap met ouders Vaststellen van kernwaarden en houding pedagogisch medewerker Opdracht 1 verduidelijken Artikel uit het jonge kind, mei 2009: partnerschap met ouders: het kan! (netschool) Onderstreep wat je belangrijk vindt. Schrijf je belangrijkste inzicht op en wat dat betekent voor jouw visie in het werk met ouders

De module Verschillende oriëntaties op de samenwerking met ouders Je eigen mening vormen Houding en gedrag Gesprekken met ouders Oog voor de thuissituatie van het kind

Eigen visie Een eigen visie op de samenwerking met ouders is belangrijk Dat geeft een uitgangspunt en richting aan je handelen en gedrag Waar denken jullie bijvoorbeeld aan bij dit schema van de pedagogische driehoek?

Literatuur

Lees heel goed de toetsprocedure + beoordelingscriteria!! Toetsing Eindverslag (5 opdrachten) Opdracht 1: Flyer over kernwaarden partnerschap Opdracht 2: Dialoog met ouders Opdracht 3: Wederzijdse betrokkenheid Opdracht 4: Draaiboek voor een contactavond met ouders Opdracht 5: Betoog Inleveren in postvak docent èn op netschool Lees heel goed de toetsprocedure + beoordelingscriteria!!

Partnerschap met ouders Uit internationaal onderzoek blijkt dat betrokkenheid van ouders bij en participatie op de school of peuterspeelzaal van hun kind, het kind direct of indirect ten goede komt Partnerschap tussen ouders en peuterspeelzaal of school is te omschrijven als een wederzijdse betrokkenheid

Doelen educatief partnerschap Pedagogisch doel: het realiseren van afstemming in opvoedend denken en handelen, dus in je benadering van kinderen, thuis en in de instelling Organisatorisch doel: het optimaliseren van het reilen en zeilen van de instelling als organisatie en gemeenschap, mede door de inbreng van ouders Democratisch doel: het informeel en formeel meedenken en meebeslissen van ouders met de instelling en het afleggen van verantwoordelijkheid door de instelling over haar werk aan de ouders

Wederzijdse betrokkenheid Doel: optimale omstandigheden voor de ontwikkeling en het leren van kinderen, thuis en op de VVE Ouders en instelling hebben een gezamenlijk belang: een zo gunstig mogelijke ontwikkeling van het kind Gelijkwaardige (dus niet gelijke!) partners Het kind staat centraal

Wederzijdse betrokkenheid betrokkenheid en participatie 3 lijnen in de wederzijdse betrokkenheid: - ouders > eigen kind - ouders > groep en de school of instelling - instelling of school > ouders Vorm (kernwaarden): - meeleven - meehelpen - meedenken - meebeslissen

Vormen van wederzijdse betrokkenheid

In hoeverre kúnnen ouders meehelpen, meedenken en meebeslissen? En wat doen zij en wijzelf om elkaar betrokken te houden, om goed met elkaar te kunnen meeleven; wat doen wij om mee te helpen en mee te denken als ouders vanuit de thuissituatie met vragen komen?

Wat is jouw visie op ouderbetrokkenheid? jouw eigen visie bepaald mede je opstelling tot ouders.....

Opdracht: Bespreek in groepjes van ± 4 studenten wat jullie visie is m.b.t. ouderbetrokkenheid (beschrijf deze in “het wolkje”) + Bedenk minimaal 2 activiteiten per kernwaarde en vul deze in in het schema Klassikaal nabespreken

Onze visie m.b.t. ouderbetrokkenheid:

Vorm Richting Meeleven Meehelpen Meedenken Meebeslissen Ouders ≥ eigen kind groep en de instelling als geheel De instelling ≥ ouders

Als je werkplek hierop kritisch bekijkt Als je werkplek hierop kritisch bekijkt.... Wat zie je dan voor punten ter verbetering??

In de praktijk bestaan verschillende barrières die een goede dialoog en partnerschap tussen beroepskrachten en ouders in de weg staan: beroepskrachten denken vaak vanuit onmogelijkheden en vinden vaak dat ze al veel geprobeerd hebben, terwijl er geen duidelijke visie + ambitie is en geen daarbij aansluitende grondhouding In groepjes (±4 studenten): Nadenken en benoemen (+ opschrijven) van minimaal 12 houdingsaspecten Na afloop: gezamenlijk bespreken

De pedagogische cirkel

Opdracht 1: Flyer over kernwaarden partnerschap Maak een eigen flyer waarin je met beelden het partnerschap met ouders duidelijk maakt. Je kunt allerlei materialen gebruiken; foto’s, (aquarel, olie, water)verf, stiften, (kleur)potloden en. Voel je vrij... Beschrijf in je eigen woorden waarom de kernwaarden van het educatief partnerschap met ouders zo belangrijk zijn en hoe ze concreet, in de praktijk zichtbaar worden. Geef een concreet voorbeeld bij elke kernwaarde Neem de volgende keer de flyer mee Een foto van de flyer gebruik je als voorblad van je eindverslag

Tot zover de 1e bijeenkomst… tot volgende week! Afsluiting: Lezen : Onderzoek diversiteit en ouderbetrokkenheid in kindercentra (pag. 45 t/m 68) Maken: Opdracht 1: eigen flyer maken over jouw interpretatie van de kernwaarden (meenemen naar de les!) Tot zover de 1e bijeenkomst… tot volgende week!