Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Motivatie, leeftijd en competenties
Advertisements

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
Taghon Geert 2011.
Spel uit top 20 gamer.nl Grand theft auto V
Kindercases.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
ASS: wanneer zichtbaar?
Agressie Definitie van agressie Theorieën van agressie
Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie
Thema 6 Les 11a Gevoelens.
Methodische vaardigheden
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Autisme in de dagelijkse praktijk
Focus op motivatie en communicatie
Samenvatting  Sociaal-economische verschillen in ongezond gedrag  Voor een verklaring moet aan twee voorwaarden worden voldaan: 1.Een relatie met het.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Ontwikkeling en de basisschool
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Ontwikkeling en de basisschool
Ontwikkeling van het jonge kind
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
Ontwikkeling van het jonge kind
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
College 6; Kind tussen de kinderen.  Bespreken Klasgenoten,Leerkracht en Thuis.
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
Ontwikkeling van het jonge kind
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Gedragsveranderingen bij dementie
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Kind en omgeving Het individu in de context
Oefententamen Twee groepen Iedereen geeft antwoord; A, B, C of D
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
 Vives Alison Goudeseune 1 BaSWb r Hoofdstuk 2: Pesterijen op jonge leeftijd: pesten op school en in het jeugdwerk.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Gameverslaving: facts and stories
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Emotie en gewetensvorming Maithé Caveye 1BaTp r
+ Oefententamen Vraag 1: Plasticiteit is: A: Een specifieke tijd in de ontwikkeling waarin een bepaalde gebeurtenis de grootste gevolgen heeft B: De mate.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Connectief Connectief.
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Agressie Les 2.
Introductie in de filosofie van ACT
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
Aangeboren of aangeleerd?
Transcript van de presentatie:

Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen Les 6 Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen

Hoofdstuk 11 Cognitie en gedrag, denken en doen hangen nauw samen Sociaal gedrag: pro-sociaal en agressie Sociaal moet strikt neutraal opgevat worden en betekend ‘betrekking hebbend op andere personen’, niet verwarren met de positieve betekenis van ‘sociaal’ in het gewone spraakgebruik. Dit heet prosociaal gedrag. De tegenhanger hiervan is agressie (elke vorm van gedrag wat een ander rechtstreeks nadeel bezorgd (of tracht te bezorgen) Piaget: egocentrisme

Sociale cognitie Het waarnemen en interpreteren van de gevoelens, gedachten en intenties van anderen Emoties Gedachten Flavell : niveaus van perspectief nemen http://www.ontwikkelingspsychologie.noordhoff.nl/sites/7482/7482-webpage2-4-0.htm

Waarnemen en interpreteren van emoties Dankszij Flavell, die ‘het toenemend vermogen van perspectief-nemen’ (afname egocentrisme) als uitgangspunt voor zijn theorie nam, steeds meer belangstelling voor het denken van kinderen in relatie tot de sociale werkelijkheid. Waarnemen en interpreteren van emoties Uiten emoties (gelaatsuitdrukking, stem, gebaren, lichaamshouding) Na 6 weken: glimlachen, in eerste halfjaar: boosheid, verdriet en angst, tweede helft eerste levensjaar: schaamte en verlegenheid. Waarnemen emoties Uiten iets anders dan waarnemen, pas bij drie maanden wordt enig verschil ontdekt tussen lachend en boos kijkend gezicht, bij 6 maanden wordt emotie geïmiteerd, na eerste levensjaar wordt herkende emoties gebruikt om eigen gedrag af te stemmen. Jonge kinderen laten zich vaak leiden door de emoties van een ander (kind valt, kijkt eerst zijn moeder aan, als moeder erg geschrokken reageert zal kind vermoedelijk heftiger huilen). Kinderen van 6-7 jaar kunnen zich al goed verplaatsen in de gevoelens van een ander (perspectief-nemen). Oudere kinderen doen dit vaker en spontaner (vaker). Houden ook van anderen voor de gek houden door emoties te verbergen.

agressie Zijn de verklaringen vanuit cognitief perspectief voldoende om agressief gedrag te verklaren? Ethologie en sociale leertheorie Intentie van het gedrag Agressie is een complex begrip

Ontwikkeling agressie Verbaal of fysiek Instrumenteel of vijandig : peuters? Waardoor neemt instrumentele agressie af? Toenemende onderhandelingsvaardigheden, taal Afkeuring door omgeving Verbale agressie: dreigementen en beledigingen, scheldwoorden. Fysieke agressie: fysieke vormen van agressie, gericht op een anderen of op andermans eigendommen. Instrumentele agressie : slachtoffer moedwillig schade toebrengen om doel te bereiken, voetballers die tegenstander omver duwen, peuter die speelgoed van een ander afpakt zonder enig schuldbesef. Vijandige agressie : primair op slachtoffer zelf gericht, de ander ‘pijn doen’ is doel agressie. Agressief gedrag nog niet bij baby’s (exploratiegedrag), begint rond tweede levensjaar, piek op vierjarige leeftijd, bij peuters grotendeels instrumentele (fysieke) agressie. daarna afname hoeveelheid agressie en toename verbale agressie. Reden afname instrumentele agressie kan toenemend onderhandelingsvermogen zijn en toenemende afkeur en bestraffing van ouders en leerkrachten.

Agressie aangeboren? Verschil jongens – meisjes Impulsief gedrag: ego- controle invloed van de omgeving ( gezin, leeftijdgenoten, televisie)

Pro sociaal gedrag Peuters- sociaal gedrag- zelfopoffering Samen spelen, samen delen Ethologisch: empathie Cognitief: moreel redeneren, perspectief nemen Sociale leertheorie: omgeving- reinforcement, imitatie, communicatie Sociaal onhandig

Hoofdstuk 12: sekserollen https://www.youtube.com/watch?v=V8wwZjVD1bw Nature-nurture Discussie over rol van de vader Sekse- sekserollen Sekse verschil-sekserolverschil

ontwikkeling Peuter/kleuter let vooral op uiterlijke kenmerken Kijken naar de toestand en niet het proces van bijv verkleden( Piaget: centrisme)

verklaringsmodellen 1. Biologische benadering 2. Sociale leertheorie - bekrachtiging http://www.bol.com/nl/b/speelgoed/speelgoed-van-het-jaar/12541548/index.html?lastId=10626 - imitatie 3. Cognitief verklaringsmodel ( vb autorijdende vader)