Flipping the Classroom Woudschoten Chemie Conferentie 2015 Laura van de Raa.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Al doende leren training docenten
Experts werkvorm + begrippentest
Symposium Differentiatie
Bring Your Own Device Conferentie: De draad kwijt Papendal Door: Bram Visscher.
Aan de slag met de BETERapp
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
CE / IBL Slb Jaar 1, les 2 (1.4).
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Les 3 – Zullen we delen?.
Werken met de Stercollecties
Web 2.0 tool Khan academy Online instructie filmpjes bekijken. (
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Onze doelen en visie in beeld
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
@ allesvoorengels.nl. 1. Pak een lijntjesblaadje van mijn bureau 2. Zet de tafels uit elkaar 3. Leg dit op je tafel: - 2 zwarte / blauwe pennen - Leesboek.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Customize!.
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Woordjes leren.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Workshop ‘Al eens gedacht om te flippen?’. Even voorstellen…. Patrick Logister.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
Digitale vaardigheden in je les. Yvon Bom Kellebeek College.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Een aantal praktische toepassingen
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Docentvaardigheden ICT
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
© UNIEK IN DE KLAS.
Sleutels, codes en aanwijzingen
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Kennisclip Web toepassingen
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
  Tijd Inhoud UNIT 6 SPORTS Werkvorm Media / Materiaal Inleiding
Helpen bij huiswerk en plannen
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
Welkom 3 september 2018.
Toetsing Vakdidactiek 2.
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Hoe speel je de Pizza Game?
Omgaan met verschillen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Procedures aan begin van het jaar
Transcript van de presentatie:

Flipping the Classroom Woudschoten Chemie Conferentie 2015 Laura van de Raa

Wat gaan we deze workshop doen?  Even voorstellen  Waarom wel/niet flippen?  Huiswerk: Hoe zorg je dat ze kijken?  Tips en tools  Ideeën uitwisselen  De les: hoe ga je de vrijgekomen tijd benutten?  Aan de slag  Mastery leren

Even voorstellen  Laura van de Raa de Souza – de Veer  32 jaar, getrouwd, 4 kinderen

Even voorstellen  Docent scheikunde (en NLT)  Willem van Oranje College in Waalwijk  Bovenbouw havo/vwo  Dit jaar: 4 vwo en 5 havo  Youtube:

Wat gaan we deze workshop doen? Even voorstellen  Waarom wel/niet flippen?  Huiswerk: Hoe zorg je dat ze kijken?  Tips en tools  Ideeën uitwisselen  De les: hoe ga je de vrijgekomen tijd benutten?  Aan de slag  Mastery leren

Waarom wel/niet flippen? Voordelen  Meer persoonlijk tijd in de les  Zwakke/zieke leerlingen kunnen de les nogmaals bekijken/inhalen  Sterke leerlingen kunnen stukken overslaan  Als docent meer inzicht op het vastlopen van leerlingen (omdat het in de les gebeurt)  Uitleg kan meerdere keren bekeken worden Nadelen  Veel voorbereiding (zelf filmpjes maken)  Het juiste filmpje vinden bij je les (niet zelf filmpjes maken)  70 minuten les  Kijken ze de filmpjes wel?

Huiswerk: Hoe zorg je dat ze ‘kijken’?  Doel: een klas vol leerlingen die de uitleg al een keer gehoord/gezien/gelezen heeft  Leerlingen moeten huiswerk als zinvol ervaren  Er moet een consequentie aan vast zitten

Huiswerk: consequenties  Positief:  Je kan meedoen met de les.  Je kunt extra uitleg krijgen.  Je kunt al een stuk overslaan (en leukere dingen doen)  Negatief:  Je ervaart dat je wat gemist hebt.  Je moet het alsnog doen.  Je hebt geen mogelijkheid tot extra hulp.  Je kunt niet meedoen aan het practicum.  Je moet nakomen

Huiswerk: tips & tools  Kijk de eerste keer klassikaal en leg uit wat je van je leerlingen verwacht  Maak simpele controle vragen, laat ze de “A” vragen uit het boek ook maken  Laat leerlingen een samenvatting maken van het filmpje en op papier meenemen  Gebruik online tools om te checken

Huiswerk: tips & tools Online tools:  Google-formulieren  Zaption, Edpuzzle, Verso  Socrative (tijdens de les)  Edmodo

Google formulieren  Makkelijk en gratis  Via google-drive (google account nodig)  Drive.google.com

Google formulieren: voorbeelden  Standaard formulier Standaard formulier  Opdrachten evaluatie (geen flip) Opdrachten evaluatie  Reacties Reacties  Makkelijk controleren, handige sorteerfuncties  Je weet waar je in de les op terug moet komen  Mogelijkheid voor differentiatie tijdens de les  Nadeel: leerlingen kunnen hun antwoorden niet terugzien, geen feedback

Google-formulieren: mogelijkheden  Youtube filmpje “embedden”  Eenvoudige vragen die de basis-inhoud dekken  Vinden leerlingen dat ze het begrepen hebben?  Keuze-opties voor tijdens de les  Universele basis-vragen:  Noem 3 dingen die je al wist  Noem 3 dingen die nieuw zijn  Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd

Huiswerk: tips & tools Online tools:  Google-formulieren  Zaption, Edpuzzle, Verso, Knowmia, etc…  Socrative (tijdens de les)  Edmodo

Wat gaan we deze workshop doen? Even voorstellen Waarom wel/niet flippen? Huiswerk: Hoe zorg je dat ze kijken? Tips en tools  Ideeën uitwisselen  De les: hoe ga je de vrijgekomen tijd benutten?  Aan de slag  Mastery leren

Wat gaan we deze workshop doen? Even voorstellen Waarom wel/niet flippen? Huiswerk: Hoe zorg je dat ze kijken? Tips en tools Ideeën uitwisselen  De les: hoe ga je de vrijgekomen tijd benutten?  Aan de slag  Mastery leren

Differentiatie in de les  Leerlingen hebben de les voorbereid  Leerlingen die extra uitleg nodig hebben apart zetten  Eventueel korte check vragen (socrative)  Mogelijkheid tot vooruit werken (nieuw filmpje)  Extra uitleg / verdiepende opdracht  Extra practicum / praktische opdracht  Zelf filmpje laten maken  Activerende werkvormen

Samen flippen  Na deze workshop ook enthousiast geworden ?  Samen flippen voorkomt dat we allemaal steeds het wiel opnieuw moeten uitvinden  Meld je aan door een mail naar te sturen met je google-account (voor het delen van google-  Filmpjes en google-formulieren delen via een gezamenlijke google-drive.  Ook als je niet bij de workshop aanwezig bent geweest, maar wel mee wilt doen

Extra: mastery model  De volgende pagina’s bevatten een idee dat ik ooit heb opgeschreven, maar nooit heb uit kunnen voeren  Het kost tijd om dit op te zetten, maar het lijkt mij wel een soort ideaal-plaatje om de verantwoordelijkheid van het leren weer terug bij de leerlingen te leggen  Het hele document is op te vragen via:

Mastery model  Stof opdelen in leerdoelen (gebaseerd op syllabus?)  Per leerdoel een mastery toets/test  Toets/test moet met 75-80% gehaald zijn voordat de leerling verder mag  Zelfde les mag de toets niet opnieuw gemaakt worden (serieuze voorbereiding)  Veel versies van een toets nodig om opnieuw te kunnen maken (digitaal  moodle)  Weinig klassikale instructie  filmpjes met uitleg, vooral om thuis te bekijken

Mastery: thuis activiteiten Voornamelijk:  instructiefilmpjes bekijken  korte (diagnostische) vragen maken (ter verwerking van het instructiefilmpje)  inschrijven voor:  extra uitleg  practicum/project  toetsen/testen Eventueel ook:  diagnostische toetsen maken (methode site?)  extra oefenen (methode site?)

Mastery: les activiteiten  mastery toetsen/testen (bij voorkeur digitaal)  gedifferentieerd groepswerken  ondersteuning  samen extra uitleg krijgen  verdieping  doel: op hetzelfde niveau werken  practica (verplicht en optioneel)  projecten (optioneel, verdiepend/verbredend)

Mastery: beoordeling  Toetscijfer: 50% toets en 50% “Mastery” Mastery cijfer: 6 = alle leerdoelen op tijd afgerond (en op 75-80%) 7 = 6 + klein project (+/- 2 lessen) 8 = alle leerdoelen minimaal 90% gescoord + klein project of: 6 + project met goed verslag (3-4 lessen) 9 = 6 + groot project met uitstekend verslag (5-6 lessen) Of 90% + project met goed verslag (3-4 lessen) Of 100% met klein project 10=90% + groot project met uitstekend verslag Of 100% met goed verslag (3-4 lessen)

Achtergrond ideeën  Het idee is dat iedereen de leerdoelen behaald moet hebben voordat de schriftelijke toets wordt gegeven. De zwakkeren zullen daar alle tijd en extra uitleg voor nodig hebben  De sterkeren kunnen kiezen om snel door de stof te gaan en daarna een groot project te doen, of om heel “perfectionistisch” door de stof te gaan en zo een hogere score op de toetsen te halen. Daar hoort altijd een klein project bij, omdat leerlingen niet alleen maar moeten focussen op de beheersings-toetsjes, maar hun opgedane kennis ook anders moeten leren in te zetten.  Een gehaalde toets (75-80%) mag opnieuw gemaakt worden om de score te verbeteren, maar niet tijdens dezelfde les.  Dit geldt ook voor een niet gehaalde toets. Reden: goed voorbereid zijn moet natuurlijk wel lonen.