Yvonne van Heerwaarden (NCJ) Marij Bosdriesz (PO-Raad) 15 oktober 2015 De Leraar ontzorgd De bijdrage die de Jeugdgezondheidzorg kan leveren aan het leren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Advertisements

Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
‘Op deze school wordt niet gepest!?’
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Leer-Kracht; omgaan met verschillen en gedragsvraagstukken Studieconferentie PO, Lunteren, 26 maart 2014 Marij Bosdriesz, Aat Sliedrecht en Dolf van.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Werken naar onderwijsbehoeften
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
MBO passend onderwijs
Presentatie gemeente Waalwijk Inhoud Gemeente en gezondheid Gemeente en GGD Relatie gemeente - GGD De GGD in Waalwijk 27 september 2007 Ans Hermans, relatiebeheerder.
Jeugdgezondheidszorg Kerntaak Jeugdgezondheidszorg Missie Het beschermen en bevorderen van de gezondheid en de lichamelijke, geestelijke,
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
De kern van het arrangeren
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Informatiebijeenkomst
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Samen werken aan ziekteverzuimbegeleiding
Jeugdgezondheidszorg 4-19 Warffum Midden Twente
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Pilot Jeugd- en Gezinswerk de jeugdarts als specialist West midden-Limburg: inwoners.
Zorg binnen Gelderveste Kwalitatief goede zorg voor onze kinderen
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Kansen voor transformatie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Sandra Rijk / Paul Harmsen
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Jeugdgezondheidszorg in Almere
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
26 januari 2015 Gezonde Scholen in Drenthe! Jan Faber.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Jeugdgezondheidszorg Almere Annet Breed, jeugdarts, JGZ 0-4 Zorggroep-Almere Sylvie Neves, jeugdarts, JGZ 4-18 GGD Flevoland Maart 2015.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
Wet Publieke gezondheid
De GGD op het voortgezet onderwijs
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
JGZ Preventieagenda De meeste kinderen in Nederland groeien – mede dankzij de JGZ - veilig en gezond op. Daar zijn we trots op! We geven extra aandacht.
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Voorlichting leerplicht
JGZ Preventieagenda De meeste kinderen in Nederland groeien – mede dankzij de JGZ - veilig en gezond op. Daar zijn we trots op! We geven extra aandacht.
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Hoe kijken we naar kinderen?
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
De jeugdgezondheidszorg: Voorschoolse traject
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

Yvonne van Heerwaarden (NCJ) Marij Bosdriesz (PO-Raad) 15 oktober 2015 De Leraar ontzorgd De bijdrage die de Jeugdgezondheidzorg kan leveren aan het leren van kinderen

Even voorstellen Yvonne van Heerwaarden Nederlands Centrum Jeugdgezondheid Marij Bosdriesz PO-Raad

Programma uurOpening, welkom uurDe jeugdgezondheidszorg op school uurDiscussie aan de hand van stellingen en vragen uurAfsluiting

Een wezenlijke bijdrage van de JGZ op school JGZ biedt preventieve zorg, is de specialist van het gezonde kind. JGZ kijkt integraal naar biologische, psychische en sociale ontwikkeling van kinderen. JGZ signaleert waar problemen ontstaan. JGZ heeft oog voor ontwikkelbehoefte van kind, opvoedcapaciteit van ouders en interactie met de omgeving.

Actuele ontwikkelingen in de jeugdgezondheidszorg Wet Publieke Gezondheid 2015 nieuw basispakket JGZ, accenten: -samenwerken -toeleiden -beleidsadvisering -contactmoment adolescenten -schooluitval en ziekteverzuim -leefstijl: sport/bewegen, weerbaarheid (pesten), seksueel gedrag, internet, depressie, middelen gebruik.

Inzet van de JGZ op school Doorgaande lijnen: Informatie uit dossier benutten om samen met ouders een goede start te geven op de nieuwe school, inspelen op behoefte van kind. Signaalfunctie: Signaleren biologische, psychologische, sociale thema’s, zoals gezondheid, groei, zindelijkheid, overgewicht, slapen, pesten, verzuim, druk gedrag, spraak-taal etc.

Inzet van de JGZ op school Informatiebijeenkomst: Inspelen op thema’s die spelen op school, zoals verzuim, ouderbetrokkenheid, eetproblemen, slaaptekort a.g.v. gaming en social media. Gezondschoolbeleid: Samen met school een gezonde aanpak ontwikkelen op onderwerpen als voeding, overgewicht, hygiëne, pesten etc.

Inzet van de JGZ op school JGZ levert handelingsgerichte adviezen. Bijzondere leerlingen in de klas:  AD(H)D  Astma  Diabetes  Epilepsie  Autisme Spectrum Stoornissen  Faalangst

School en Thuis zijn geen gescheiden werelden JGZ werkt samen met school en ouders en kan daardoor de samenwerking tussen ouders en school stimuleren. -Betrokkenheid van ouders -Supervisie door ouders -Verwachtingen van ouders JGZ -Op schoolniveau -Op individueel niveau

Multidisciplinaire ondersteuningsteams De JGZ (jeugdarts/verpleegkundige) kan deelnemen aan het overleg van het MDO/SOT en denkt mee, met zijn integrale blik en kennis uit het JGZ-dossier over de aard, de (mogelijke) verklaring en de aanpak van de situatie rondom een leerling. Hier zijn school, ouders en oudere leerling bij aanwezig. Deskundigen worden ‘ingevlogen’ op het moment dat ze nodig zijn. Dit vraagt een flexibele inzet van de JGZ.

Multidisciplinaire ondersteuning Concreet: - Informatie JGZ-dossier: samen met ouders relevante gegevens over de voorgeschiedenis delen. - Als sprake van ziekte/aandoening. Uitleg geven over de impact hiervan op het kind/ omgeving en wat dit betekent in de klas. - Verklaringen geven voor situatie en aangeven wat er nodig is. C

Ziekteverzuim Zieke leerlingen sneller terug naar school  Voorkomen van ziekteverzuim  Kans op achterliggende problemen  Medische Advisering Ziekgemelde Leerling,  Integrale aanpak en intensieve samenwerking tussen school, JGZ en gemeente (leerplichtambtenaar) werkt.  Net als een bedrijfsarts biedt de jeugdarts in deze aanpak maatwerk met een focus op snelle terugkeer naar school.

Filmpje

Discussie: JGZ-taak onderdeel van het OOGO In de jeugdwet is vastgesteld dat gemeenten een OOGO moeten voeren met de samenwerkingsverbanden van het onderwijs om de verbinding te maken tussen jeugdhulp en passend onderwijs. Hebben jullie scholen en gemeenten er voor gezorgd dat de JGZ-taak onderdeel van het OOGO is om preventie te verbinden met jeugdhulp en in te zetten voor passend onderwijs?

Discussie: Samenwerken JGZ en SMW Samenwerking tussen schoolmaatschappelijk werk en jeugdgezondheid heeft meerwaarde. Is hier vanuit het samenwerkingsverband visie op ontwikkeld en zijn hier afspraken over gemaakt tussen gemeenten, JGZ en scholen?

Discussie: Ondersteuning vanuit MDO De jeugdarts kan een leerling - vanuit een multidisciplinair ondersteuningsteam - rechtstreeks verwijzen naar (medisch) specialistische zorg (kinderarts, kinder- en/of jeugdpsychiater). Zijn hier afspraken over gemaakt en hoe verhoudt zich dit tot de wijkteams en de wijze waarop de toegang lokaal is georganiseerd?

Discussie: Chronisch zieke kinderen Het aantal chronisch zieke kinderen lijkt toe te nemen (10% v/d kinderen 0-24 jaar heeft een chronische ziekte). Als de kinderen uitbehandeld zijn, gaan ze steeds sneller terug naar huis en naar school, maar hebben nog wel verpleegkundige zorg nodig. Hoe wordt deze zorg op school georganiseerd? Wordt hierbij gebruik gemaakt van de JGZ (diabetes, long en epilepsie)? Welke behoeften zijn er en hoe kan de JGZ de school ontlasten (medische handelingen door leerkrachten)

Discussie: Asielzoekerskinderen Op dit moment hebben scholen te maken met een toestroom aan asielzoekerskinderen. Ook de JGZ is actief om deze kinderen goede gezondheidszorg te bieden. Op welke manier kan de JGZ de scholen beter ontlasten, als het gaat om deze groep kinderen en ouders?

Afsluiting Voor vragen kun je terecht bij Yvonne van Heerwaarden Marij Bosdriesz