VERKEERSDAG 15 mei 2012. deelnemende scholen: brainstormen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Eigen kracht Vrijwillige kracht Professionele kracht
Leefgroepen in de kleuterschool
EEN (EXCURSIE) UITSTAP MET DE BUS.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Toen God “de vrouw” maakte, was hij al 6 dagen aan’t overwerken.
Verkeerseducatie : dode hoek
Uitslag opdracht 2 (samsam, nr
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Schooloverstijgend samenwerkend leren
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Door Rosalie Blok. 4 en 5 juni 2013 was het weer tijd voor de Jaarlijkse modeshow van de studenten van de opleiding Mode/maatkleding van ROC Tilburg.
Welkom.
Verkeersprojecten aan de scholen
Een lessenserie van drie lessen
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
Academische vaardigheden - C1.5
Voorlichtingsavond groep 3
Veilig Verkeer Nederland
Ik dacht dat het geluid voor ons, levende wezens, belangrijk was en daarom heb ik gezegd: Mijn oren.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
blij,boos,bang,verdrietig.
HEEL VEEL SUCCES! HOI! LEUK DAT JE EEN SPREEKBEURT OVER
het Brabants VerkeersveiligheidsLabel
Oversteken van een T-kruispunt Doelen : - bespreken van eventuele alternatieven - belang en functie interpreteren en toepassen - steeds ‘recht’ oversteken.
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Aanpak problematisch gedrag
Presentatie Bijeenkomst 3
Word kapitein van je project Doe ook mee !
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
Innovatielab MH Carrot and Stick (Balans) 8 juli 2015.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Verkeersveilige Schoolomgeving
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.
Reflectiedag Verenigingen voor Verkeersveiligheid, Komimo 15/06/2010 Wat na een verkeersongeval? door Astrid Rubbens, Rondpunt.
Methodiek: Plancyclus
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
RAV betekent regionale ambulancevoorziening Het Midden, Westen en Noorden van Brabant Wat betekent RAV.
Presentatie BIO CJG 9 april Avond programma 1.Doorkijk Centrum Jeugd en Gezin 2.Interactieve vragenronde 3.Doorkijk transitie jeugdzorg 4.Interactieve.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Mediawijsheid competentie:
Anders kijken, anders doen
Lesverslagen Rik Santegoets groep 3
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Introductie Jaar 2 Dag 1: Kennismaken.
Curriculum gespreksvaardigheid
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Passend onderwijs.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Introductie Jaar 2 Dag 1: Kennismaken.
Wegwijs Groep 8 Thema 5 Reizen en verkeer Introductieles: 30 minuten
Zorg jij voor gezelligheid in onze huiskamer?
1.
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
Transcript van de presentatie:

VERKEERSDAG 15 mei 2012

deelnemende scholen:

brainstormen

contacten leggen Politie Oudenaarde Brandweer Oudenaarde AZ Oudenaarde Bond Moyson UZ Leuven Provincie Oost-Vlaanderen Responsible Young Drivers PISAD SMS Ouders van verongelukte kinderen Centrum Ronde van Vlaanderen WOWOW Colruyt Stad Oudenaarde AA De Woeker

de verschillende activiteiten Busevacuatie Doekoffer gehoorschade Tuimelwagen Crashtest Promillebril Fietskoffer Ouders van verkeersslachtoffers Mobiel verkeerspark Fietssimulator van Centrum Ronde van Vlaanderen Orgaantransplantatie Orgaandonatie Reflecterend materiaal Verkeerskapsels 7th cycling game Rolstoelgebruiker in het verkeer Dvd Flits + bespreking Wonden schminken CPR met beademingspop Dode hoek (vrachtwagen) Dode hoek koffer EHBO Fiets EHBO Auto EHBO Kunstwerk maken Blinden in het verkeer Fietssimulator Tackx-fiets Zone 10 Busevacuatie Ecodriving Ziekenwagen Commandowagen politie Brandweer brandweerwagen auto opensnijden blussen Quiz 2 de graad 3 de graad politie Behendigheidsparcours per fiets Registratie van fietsen AA Fietstocht

de maanden, weken & dagen voordien

En dit voor 4 scholen welke leeftijd voor welke activiteit? geen overlappingen geen te grote groep altijd en overal leerlingen locaties lokalen De planning Klas → lesuur↓ 1BA 1BB BVLA BVLB 3HzA 3HzB 3HzC 4HzA 4HzB 5HzA 5HzB 5HzC 6HzA 6HzB 6HzC 6HzD 7SA 7SB 7SC Zone10 BJ + GF be hen dig heids par cours zie ken wa gen fiets her stel tacx + RVV quiz 2 de graad Eind proef Knip pen- Perma nent VWT Eind proef Haarkle uren- watergo lf RN quiz 3 de graad reani matie rol stoel Verzekeringspapieren invullen (Ethias) Auto KA Grime wonden In PIVA HH+ME zie ken wa gen ver keersp ark quiz 2 de graad fiets her stel tacx + RVV rol stoel quiz 3 de graad reani matie pauze Zone10 BJ+GF ver keersp ark be hen dig heids par cours tacx quiz 2 de graad fiets her stel Eind proef Knip pen- Perma nent VWT Eind proef Haarkle uren- watergo lf RN eco driving rol stoel quiz 3 de graad politie & ouders van verkeersslachtoffers Ziekenwagen HH+ME marktb e zoek Dode hoek + marktbezoek BJ+GF Dode hoek + marktbezoek EHBOblinden reani matie eco driving Marktbezoek HH+ME naar school pauze

de locaties

de dag zelf

Zone 10 zet leerlingen van de eerste graad aan om actief mee te werken aan een veiligere schoolomgeving. Zone 10

snipperkunstwerk

Met deze doekoffer worden jongeren zich op een speelse en interactieve manier bewust van het thema lawaai en de impact ervan op hun (h)oren. Amai mijn (h)oren! - doekoffer

In deze koffer zitten panelen met verschillende verkeerssituaties, een vrachtwagen, fietsers,… Ze brengen het thema van de dode hoek onder de aandacht. dode hoek koffer

Vrachtwagenchauffeurs houden aan de hand van verschillende achteruitkijkspiegels alle kanten van de wagen in de gaten. Veel weggebruikers denken dat chauffeurs een goed zicht hebben op de verkeerssituatie omdat ze hoog zitten. Toch blijven er rechts naast de vrachtwagen enkele plaatsen moeilijk te overzien. Dat gebied noemen we de blinde of dode hoek. dode hoek

De koffer bevat 30 technologische opdrachten rond het thema 'de fiets'. Alle opdrachten in de fietskoffer zijn in overeenstemming met het leerplan en voldoen aan de nieuwste ontwikkelingsdoelen en eindtermen. fietskoffer

crashtest De crash-test sensibiliseert de leerlingen naar gordeldracht, impact van snelheid en op hun reactietijd/afstand.

tuimelwagen Met de tuimelwagen van de Federale Politie konden de leerlingen in levende lijve ondervinden hoe belangrijk het is om steeds en consequent de veiligheidsgordel te dragen.

Zowel het leger als de leerlingen van 7 de specialisatiejaar grimeerden verkeerswonden wonden grimeren

verkeerskapsels

Welke hulp kan je bieden in afwachting van professionele eerstehulpverleners, zoals de ambulancezorgverlening? Eerste Hulp

De leerlingen wordt CPR aangeleerd of hoe ze de ademhaling en/of de bloedsomloop. weer op gang kunnen brengen. Reanimeren is het kunstmatig overnemen van de ademhaling en de bloedsomloop. Cardiopulmonaire Resuscitatie (CPR).

De leerlingen van de Wielerschool brengen hun “fietswijsheid” over op de PIVA-leerlingen. fietsherstel

gemachtigd opzichter

De leerlingen van de KA Bergstraat brengen hun “autowijsheid” over op de PIVA-leerlingen. autoherstel

Een goede fiets en geschikte fietskleding is bij elk weertype belangrijk. fietstocht

Een beetje theoretische uitleg, maar nadien kunnen de leerlingen de praktijk zien of zelf doen. brandweerkazerne

Eco-driving is de meest moderne manier van autorijden. Het uitgangspunt daarbij is dat er brandstof wordt bespaard en zodoende ook de CO 2 uitstoot en andere emissies worden beperkt. Bovendien zorgt eco-driving er voor dat door defensief en anticiperend te rijden de verkeersveiligheid verhoogt. ecodriving

Hoe reageer jij met 2,0 promille alcohol in je bloed? Met de Promillebril kunnen feestvierders en uitgaanders de effecten van alcohol op een grappige, doch reële manier ondervinden. promillebril

Het enige doel is hulp bieden aan alcoholisten, voornamelijk door informatie te geven over de Anonieme Alcoholisten. Anonieme Alcoholisten

Informatie & advies Hoe geef ik een schadegeval aan? Hoe vul ik verzekeringspapieren in? verzekeringen

Met een fietssimulator kunnen de leerlingen aan een virtuele wedstrijd deelnemen. Maak de snelste tijd van de dag in een etappe op de wielerbaan. Virtueel sturen maakt het tot een zeer realistische ervaring. TACX fietssimulator

een verjaardag… twee goede vrienden… een verrassingsfeest… wat begint als een schitterende avond… eindigt in een nachtmerrie Flits

Ouders van Verongelukte Kinderen vzw verleent hulp en bijstand aan families van jonge verkeersslachtoffers. De vereniging biedt morele steun aan de getroffen families via de tussenkomst van lokale vertegenwoordigers die zelf ouder zijn die een soortgelijk drama hebben meegemaakt. Daarnaast zet de vereniging zich actief in voor de bestrijding van de verkeersonveiligheid. Ouders van Verkeersslachtoffers

Fietsbehendigheid en verkeersveilig gedrag moeten buiten de klasmuren geoefend worden. Een 'mobiel verkeerspark' is hiervoor een veilig middel, mobiel verkeerspark

Orgaandonatie is de eerste stap in de transplantatie. Het is een van de mooiste gebaren van solidariteit, omdat het de dood overstijgt. Het gebrek aan organen is momenteel de belangrijkste hinderpaal voor transplantaties. orgaantransplantatie & orgaandonatie

P&A products is een Belgisch producent, opgericht in 2004 en gespecialiseerd in het vervaardigen van reflecterende producten. reflecterend materiaal

Mobiliteit is een basisrecht voor iedereen en is essentieel voor de sociale contacten en de persoonlijke ontwikkeling van elk individu. Elke weggebruiker moet zich veilig kunnen verplaatsen. De rolstoel is één van de hulpmiddelen om de persoonlijke mobiliteit te garanderen. rolstoelgebruikers in het verkeer

blinden in het verkeer

In de verkeersklas van de politie en in het PIVA gingen quizzen door voor de 2 de en 3 de graad en het DBSO quizzen

ziekenwagen

commandowagen

behendigheidsparcours

De leerlingen van het Koninklijk Atheneum van Avelgem heeft een fantastisch en aantrekkelijk gezelschapspel voor het ganse gezin gemaakt. Met hun wielergezelschapsspel "The 7th Cycling Game" behaalden zij de finale in de UNIZO- wedstrijd "Ondernemingszin". 7th cycling game

busevacuatie

Verkeersveilige dag voor vijfhonderd leerlingen WOENSDAG 16 MEI 2012, 03U00 OUDENAARDE - In de secundaire scholen van de provincie en het gemeenschapsonderwijs GO! van Oudenaarde en Ronse werden gisteren de schoolbanken geruild voor een verkeersveilige dag. In samenwerking met politie, brandweer, Defensie, de dienst mobiliteit van de provincie Oost-Vlaanderen, de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen, Pisad en het Algemeen Ziekenhuis Oudenaarde werden op verschillende locaties in Oudenaarde tal van activiteiten rond verkeer en veiligheid georganiseerd. pd Oudenaarde e

Beantwoordde de inhoud aan de projectvoorstelling? Werd er rekening gehouden met de behoeften en ervaringen van de leerlingen? Kregen de leerlingen gelegenheid tot vraagstelling? Kregen de leerlingen ondersteunend materiaal aangereikt? Was de activiteit aangepast aan de leerlingen? Heb je de activiteit ervaren als bruikbaar voor je lespraktijk? Hebben de leerlingen nieuwe kennis, inzichten en vaardigheden verworven? Hebben de leerlingen zich correct gedragen gedurende de activiteit? Wens je dat er nog activiteiten rond dit onderwerp georganiseerd worden? Wens je dezelfde organisatie/spreker voor deze activiteit? Moet de duur van de activiteit aangepast worden? Was de locatie waar de activiteit doorging, goed? Werden de beoogde VOET bereikt via deze activiteit? evaluatieformulier

Korte inhoud van de activiteit (max. 5 lijnen): De leerlingen hebben allerlei praktische verkeersoefeningen gedaan: fietsparcours, verkeerspark, tuimelwagen, commandowagen bezoeken, met een dronkemansbril behendigheid testen, crashtest, enz. Bij de evacuatieoefening op de bus kregen we felicitaties: op 10 seconden geëvacueerd! Formuleer hieronder persoonlijke opmerkingen, indien je die hebt (zie bevraging), in verband met de activiteit. Ondanks het barre weer een superervaring! De leerlingen waren dol enthousiast en hebben zich voorbeeldig gedragen. Er werd ook stilgestaan bij de gevaren van alcoholgebruik in het verkeer. De leerlingen werden hier op een eenvoudige manier bewust van gemaakt. Zeker voor herhaling vatbaar. Wat vond je er van?