Perspectief op onderwijsvernieuwing Lisa, Lian, Amrita, Liesette.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Fotografica Museum ZuidHolland Wat er zoal te zien is in het museum.
IPC En wat heb ik er zelf van geleerd?
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
De Van Damschool in ontwikkeling
STAB: een veilig netwerk voor startende leerkrachten
meerjarig verbeterplan onderwijs
Fotografica Museum Zoetermeer Wat er zoal te zien is in het museum.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Curaçao.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Titel: Groeiproces de Ceder.
Pastoraal op school.
Welkom.
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Tuinstad 3 maart 2009 Informatieavond 3 maart. tuinstad 3 maart 2009 Visie De ideeën van Maria Montessori, vertaald in een eigentijds concept. Veilig.
Docentontwerpteams en self-efficacy
School Video Interactie Begeleiding
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
MR Vlinderbos jaarverslag 2009 – Wij zijn de MR! Oudergeleding: Carel Albertscontactpersoon Ouderraad Hans Waldercontactpersoon Directie Jeroen.
Stagecoördinatie op De Rank
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Het belang van een stage
Het belang van een stage
“Help mij het zelf te doen”
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Lancering Traject
Onderwijstijd vliegwiel voor vernieuwing
Onderwijstijd vliegwiel voor vernieuwing
C LUSTER ICT Efficiënter werken door gebruik van ICT.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Geïntegreerde schoolverbetering
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
Participerend Leiderschap
Unitonderwijs en continurooster
Lessen uit wetenschap en praktijk voor burgerschapsonderwijs
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Sterke kanten Valkuilen Bedreigingen Kansen Bianca Breukelaar
Toekomstgericht personeelsbeleid
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Van Eiland naar wijland
Tutorgym.
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Waarom een ouderklankbordgroep?
Programma van de avond Opening Voorstellen Doelen en kaders ouderklankbord Delen van ervaringen diverse activiteiten Wat leeft er onder de ouders? Vervangersproblematiek.
CHALLENGE 1 CHALLENGE 2 CHALLENGE 3 CHALLENGE 4
Transcript van de presentatie:

Perspectief op onderwijsvernieuwing Lisa, Lian, Amrita, Liesette

Ons perspectief Implementatieperspectief Vernieuwing vanuit team, schoolbeleid, overheidsbeleid, bovenschoolsbeleid.Vernieuwing vanuit team, schoolbeleid, overheidsbeleid, bovenschoolsbeleid. Aanhoudende professionalisering van de teamleden.Aanhoudende professionalisering van de teamleden. Gelegenheid om de vernieuwing uit te kunnen proberen in de klas en gelegenheid voor contact tussen leerkrachten.Gelegenheid om de vernieuwing uit te kunnen proberen in de klas en gelegenheid voor contact tussen leerkrachten.

Team: sociaal kapitaal geeft meer invloed en meer kansen. Als team is de onderwijsvernieuwing vormgegeven tevens is er buiten het eigen team genetwerkt.Team: sociaal kapitaal geeft meer invloed en meer kansen. Als team is de onderwijsvernieuwing vormgegeven tevens is er buiten het eigen team genetwerkt. Schoolbeleid: verzoek om betere prestaties op rekengebied. De eigen visie van onderwijs ligt onder vuur en sluit niet aan bij de opgedragen vernieuwing.Schoolbeleid: verzoek om betere prestaties op rekengebied. De eigen visie van onderwijs ligt onder vuur en sluit niet aan bij de opgedragen vernieuwing. Overheidsbeleid: vanuit het bovenschoolsbeleid sluiten ze bij het overheidsbeleid (meer onderwijstijd) aan door het curriculum te herschrijven en zo meer tijd te creeërenOverheidsbeleid: vanuit het bovenschoolsbeleid sluiten ze bij het overheidsbeleid (meer onderwijstijd) aan door het curriculum te herschrijven en zo meer tijd te creeëren Bovenschoolsbeleid: de vernieuwing komt vanuit de stichting. De scholen mogen het echter wel zelf vorm geven, vanuit de eigen visie en kennis welke aanwezig is in het team. Bovenschoolsbeleid: de vernieuwing komt vanuit de stichting. De scholen mogen het echter wel zelf vorm geven, vanuit de eigen visie en kennis welke aanwezig is in het team. Vernieuwing vanuit….

Binnen de scholen waarin wij, als leerteam, werkzaam zijn is er ruimte voor aanhoudende professionalisering. Deze kenmerkt zich door het faciliteren van tijd en middelen om een eventuele cursus of nascholing te kunnen volgen. Aanhoudende professionalisering

Gelegenheid tot uitproberen van vernieuwingen PLG Vakgroep-overleg Collegiale consultatie * Uitproberen in de klas * Reflecteren op de activiteiten

1.Wanneer je denkt aan de vernieuwing waar denk je dan aan? Wat heeft het je opgeleverd? 2.Heb je het gevoel alsof de vernieuwing van bovenaf is opgelegd? 3.Levert deze vernieuwing de gewenste kwaliteitsverbetering op? Vragen: