Het coachende functioneringsgesprek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Feedback geven en ontvangen
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Hogescholen in Dialoog
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Meegaan & tegengas geven
Functieprofiel en beoordeling
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Mei 2002© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The NetherlandsEconomie & Handel Stress!
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
Betrokkenheid op de werkvloer
Motiveren van vrijwilligers
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Succesfactoren voor Top Teams
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
Onze doelen en visie in beeld
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Aanpassing gesprekscyclus donderdagoverleg 2 oktober 2014.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Welkom op onze ouderochtend
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
De kracht van positief opvoeden
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
MODULE 1 ROLBEWUSTZIJN. SOFA-MODEL Samenwerken OndersteunenFaciliteren Afstemmen.
Personeelsmanagement Hoofdstuk 3 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
ZESC – Situationeel leiderschap
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Burgerschap Samenwerkend leren
Persoonlijk Leiderschap
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Werken aan werkvermogen
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Jij als werkplekbegeleider!
Werken in een arbeidsorganisatie
Personeelsmanagement
Transcript van de presentatie:

Het coachende functioneringsgesprek Doel:   Het verbeteren van het toekomstig presteren van de medewerker Het is geen disciplinegesprek, correctiegesprek of beoordelingsgesprek! Het coachende functioneringsgesprek

Het coachende functioneringsgesprek Het wezen van coachen:  Iemands potentiële kwaliteiten vrijmaken, zodat hij / zij zo goed mogelijk presteert. (Timothy Gallway / Harvard) De coachende aanpak: Mensen helpen om beter te functioneren door drempels te slechten. Het coachende functioneringsgesprek

Het coachende functioneringsgesprek Adagium negentiger jaren: De juiste man op de juiste plaats!    Adagium 2000: Schep het klimaat waarin mensen hun talenten en capaciteiten ruim baan kunnen geven! Het coachende functioneringsgesprek

Het coachende functioneringsgesprek Schep het klimaat waarin mensen hun talenten en capaciteiten ruim baan kunnen geven!   Door te focussen op: zelfstandigheid bevorderen initiatief belonen verantwoordelijkheid doen nemen ontwikkeling voorop stellen Stelling: Werken aan de ontwikkeling van je medewerkers = Werken aan de ontwikkeling van de organisatie Het coachende functioneringsgesprek

Het coachende functioneringsgesprek De stappen: 1. De voorbespreking 2. Bevindingen van de medewerker 3. Feedback van de leidinggevende 4. Het coachende vraaggesprek 5. De afronding en evaluatie Het coachende functioneringsgesprek

Het coachende functioneringsgesprek Stap 1: De voorbespreking   1. Doel en intentie duidelijk? 2. Ziet medewerker het belang in? 3. Is aanpak duidelijk? Het coachende functioneringsgesprek

Het coachende functioneringsgesprek Stap 2: Bevindingen van de medewerker Kenmerkend voor inbreng van de leidinggevende: inhoudelijk niet beïnvloeden goed luisteren doorvragen als iets onduidelijk is gerichte vragen ordenen / structureren herhalen reageren op non-verbale signalen kritiek als feedback beschouwen Verstorend werkt: vermijden (gezellig houden) de retorische vraag de suggestieve vraag afstoppers, clichés in de verdediging gaan   Het coachende functioneringsgesprek

Het coachende functioneringsgesprek Stap 3: Feedback van de leidinggevende Focus op: Zelfstandigheid Initiatief Verantwoordelijkheid Ontwikkeling Denk daarbij aan: De inhoud van het werk De manier waarop het werk verloopt Het persoonlijk gedrag Zorg voor: Een assertieve stijl Het coachende functioneringsgesprek

Het coachende functioneringsgesprek Inwendig gedrag Uitwendig gedrag Inwendig gedrag Oordelen: zeggen wat je vindt van het (uitwendig) gedrag van de ander Psychologiseren: verklaringen voor iemands (inwendig) gedrag geven Feedback: zeggen wat het effect is van iemands gedrag op jezelf Het coachende functioneringsgesprek

Het coachende functioneringsgesprek Stap 4: Het coachende vraaggesprek Essentie: Bespreekpunten vragenderwijs onderzoeken en verbeteringen vanuit de medewerker laten voorstellen / komen. Een coach: biedt ontplooiing en groeimogelijkheden durft los te laten en risico te nemen bevordert dat de ander zelf de kennisbron is geeft regelruimte maakt optimaal gebruik van potenties stimuleert zelfstandigheid, initiatief en verantwoordelijkheid werkt vooral aan ontwikkeling draagt zorg voor veiligheid, gezondheid en welzijn geeft expliciet waardering, erkenning, ondersteuning en vertrouwen Het coachende functioneringsgesprek

Het coachende functioneringsgesprek Stap 5: Afronding en evaluatie Afronding: alles voldoende besproken? afspraken op een rijtje zetten formulier? afspraken op schrift? Evaluatie: hoe hebben beiden het gesprek ervaren? suggesties voor verbetering t.a.v. inhoud? werkwijze? interactie? Het coachende functioneringsgesprek

Het coachende functioneringsgesprek Aandachtspuntenlijst De inhoud van mijn werk: Te zwaar, te eenvoudig, te weinig afwisseling e.d. De organisatie van mijn werk: Duidelijke taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, samenwerking met andere afdelingen e.d. De kwaliteit van het leidinggeven: Voldoende steun, informatie, regelruimte e.d.? Voldoende communicatie en overleg? Kwaliteit werkoverleg, betrokken worden bij..., achtergrondinformatie e.d.? Arbeidsomstandigheden: Licht, lawaai, telefoon, verstoringen, temperatuur, lucht, enzovoort. Veiligheid: gevaarlijke stoffen / situaties / voorwerpen / machines / opstellingen.. Gezondheid: werkdruk, stress, RSI, belasting... Welzijn: onderlinge sfeer, ongewenst gedrag, pesterijen e.d. Gevoelsmatig en intuïtief: Vind ik mijn werk leuk / interessant / uitdagend? Heb ik het naar mijn zin? Voel ik mij gemotiveerd? Waar ben ik goed in? Kan ik mijn talenten ontwikkelen? Zit ik qua ontwikkeling in het goede spoor? Het coachende functioneringsgesprek