Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Ouderavond 7 november Inspectierapport en verbeterplan
Advertisements

Welkom in groep 8.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond 22 april 2013
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Anneke van Rooijen & Robert Redegeld
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Informatieavond groep H5/6
Welkom in groep.
Oriëntatie 1-Zorgroute
Welkom.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Collectief portfolio groep 3
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Groepsplan in ESIS 7 november | studiedag - introductie.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Informatieavond groep 7b
Effectief leesonderwijs
Pass’t Montessorionderwijs ?
PLUSKLAS.
Groepsouderavond 10 september. Agenda uurkoffie en thee uurWelkom door directeur Korte inleiding uurBezoek in de klas van uw kind
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Eindhoven 20 januari 2010.
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
Zorgplicht in passend onderwijs
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Zoetermeer 27 januari 2010.
Kwaliteitsbeleid.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Welkom op de informatieavond Praktische zaken “Kijkje in de groep”
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Informatieavond groep 8 (Waterlandse Overstap, advies VO) OBS ‘t Carrousel Schooljaar
Informatieavond Groep 7/8. Schoolafspraken Alle kinderen komen door de deuren die aan het schoolplein grenzen binnen. Vanaf 8.20 uur en uur mogen.
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
Informatieavond PO - VO. Wat kunt u deze avond verwachten?  uurUitleg advisering PO - VO  uurEerste ronde: scholen uit het VO.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
en het leerlingvolgsysteem
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Welkom. Wat wilt u graag weten? Schrijf maar op! Welke info?
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Ouder info avond 25 juni 2013 Het Avontuur Sterk in Eigentijds Onderwijs.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Schooljaar Juf Inge Maandag, dinsdag en woensdag (om en om). Juf Barbra Woensdag (om en om), donderdag en vrijdag. Juf Lisanne LIO stagiaire.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Informatieavond Algemene informatie Rondje voorstellen: Tamara: maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag Peter: donderdag * Digiduif Informatie.
Informatieavond Groep 7/8. Het weekschema Per dag staat beschreven wat leerlingen moeten doen. De leerkracht schrijft de instructiemomenten op het bord.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Welkom.
Stichting Lek en IJssel
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Hoe volgen wij onze kinderen?
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Informatie voor ouders van de van Randwijkschool

1. Informatie over Opbrengstgericht Werken 2. Informatie over de Plusklas 3. Communicatie 4. Vragen

 Op scholen wordt gericht gewerkt aan het vergroten van de opbrengsten op het gebied van instrumentele vaardigheden als  Rekenen en wiskunde  Spelling  Technisch lezen  Begrijpend lezen – woordenschat  Het vergroten van de effectieve leertijd en de taakgerichtheid van de leerlingen.  Meer aandacht voor de excellente leerling  Passend onderwijs

 Op onze school wordt systematisch gewerkt aan het verbeteren van de opbrengsten  Onze school communiceert over hoge verwachtingen bij alle leerlingen;  Onze school gebruikt toetsgegevens om het onderwijs te verbeteren;  De school is op de hoogte van actuele ondergrenzen van de onderwijsinspectie;  De onderwijstijd voor de opbrengstgerichte vakken wordt (met het oog op de schaarse tijd) door de leraren efficiënt gebruikt;  In het toetsprotocol zijn afspraken vastgelegd

1. De opbrengsten liggen op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht. 2. De aangeboden leerstofinhouden bereiden de leerlingen voor op vervolgonderwijs en samenleving. 3. De leraren geven de leerlingen voldoende tijd om zich het leerstofaanbod eigen te maken. 4. Het schoolklimaat wordt gekenmerkt door veiligheid en respectvolle omgangsvormen. 5. De leraren leggen duidelijk uit, organiseren de onderwijsactiviteit efficiënt en houden de leerlingen taakbetrokken. 6. De leraren stemmen aanbod, instructie, verwerking en onderwijstijd af op verschillen in ontwikkeling tussen de leerlingen. 7. De leraren volgen systematisch de vorderingen van de leerlingen. 8. De school begeleidt de leerlingen zodat zij zich naar hun mogelijkheden ontwikkelen. 9. De leerlingen die dat nodig blijken te hebben, krijgen extra zorg. 10. De school heeft een systeem voor kwaliteitszorg.

 De aanpak van “ Early warning”

 De leerkrachten formuleren vanuit de opbrengstanalyse van het volgsysteem verbeterpunten op groepsniveau en dit leidt tot een Groepsplan?  Er is een integrale aanpak die gericht is op de volgende onderwerpen?  Klassenmanagement  Omgaan met verschillen:effectief differentiëren  Effectieve instructie.  Didactiek (effectief omgaan met methoden; planning)

 GP = zoveel mogelijk doelen dekkend  OPP = leerlingen met speciale leerbehoeften

 Wat is een groepsplan?  Een middel om planmatig tegemoet te komen aan de verschillende onderwijsbehoeften van leerlingen in een heterogene groep  Wat is het voordeel van een groepsplan?  Alle kinderen in beeld  Doelgericht werken  Effectief omgaan met verschillen  Gerichte acties op groepen kinderen  Bevorderen van overdracht

Gegevens verzamelen Signaleren en clusteren leerlingen Groepsplan opstellen Groepsplan uitvoeren 2 maal per jaar

 Resultaten op CITO-toetsen  Resultaten op methodegebonden toetsen  Observaties  Gesprekken met kinderen (ouders)  Evaluatie van vorig groepsplan  Doelen gerealiseerd?  Plan uitgevoerd?  Beslissing over voortgang Gegevens verzamelen Signaleren en clusteren leerlingen Groepsplan opstellen Groepsplan uitvoeren

Basisgroep Doelen methode Groepsinstructie Zelfst. verwerking Zwakkere lln Doelen methode + aanvullende doelen/hiaten Groepsinstructie en verlengde instructie Begeleid inoefenen Sterkere lln Compacten methode + verrijkende doelen (groeps)instructie Zelfst. verwerking Ontwikkelings perspectief Eigen doelen Eigen aanbod

 Wat ga ik doen ?  Hoe ga ik het doen?  Hoe vaak en wanneer?  Evaluatie? Gegevens verzamelen Signaleren en clusteren leerlingen Groepsplan opstellen Groepsplan uitvoeren

 Leerkrachten spreken groepsplannen door.  Leerkachten houden het groepsplan als uitgangspunt Gegevens verzamelen Signaleren en clusteren leerlingen Groepsplan opstellen Groepsplan uitvoeren

 Begonnen met rekenen en spelling.  Volgend schooljaar begeleiding bij Begrijpend lezen en lezen.  Aandacht voor leerlingen die meer nodig hebben.  Communicatie Gegevens verzamelen Signaleren en clusteren leerlingen Groepsplan opstellen Groepsplan uitvoeren

 Tegemoet komen aan onderwijsbehoeften van meerbegaafde leerlingen  Oriëntatie (scholenbezoeken)

 Wat zijn onze mogelijkheden?  Voor 2 uur een extra leerkracht (SPOOR)  Pluslokaal  Scholing plusleerkracht  Evt. begeleiding SBZW

 Welke leerlingen komen in aanmerking?  Leerlingen uit groep 5 t/m 8 n.a.v.:  Diagnose (in overeenstemming met ouders/kind en ouders)  Protocol (in overeenstemming met ouders/kind)

 Hoe maken we de tijd vrij voor de plusklas?  In eigen klas in routeboekjes werken  Op de weektaak 2 dagen vooruit kunnen werken aan het minimumprogramma  Wat doen we niet in een plusklas?  Werk uit de eigen klas maken  Wat doen we wel in een plusklas?  Laten ons uitdagen door te werken rond zelfgekozen thema’s/onderwerpen  Werken met uitdagend materiaal  Laten ons door elkaar uitdagen  Maken zelf afspraken en leren ons hieraan te houden  Leren filosoferen, debatteren  Samenwerken, (samen) presenteren, samen leren enz.  Terugkoppeling van de opbrengst van de leerling naar de eigen groep (leerkracht/kinderen)

 September 2011 Gesprekken met ouders:  Van reeds gediagnosticeerde leerlingen  Van leerlingen die een groep versneld hebben doorlopen  Algemeen op aanvraag  Oktober/november 2011 Protocol treedt in werking + gesprekken met leerkrachten  Van leerlingen die n.a.v. dit protocol in aanmerking komen  November 2011 Gesprekken met ouders:  Van leerlingen die n.a.v. dit protocol in aanmerking komen  Algemeen op aanvraag  December 2011 Informatieavond plusklas  Januari 2011 Starten met de plusklas (donderdagochtend of middag)

 2 x Rapport  2 x Oudergesprekken  Gegevens leerlingvolgsysteem in rapport  Toelichting indien nodig na middentoets  Toelichting alle ouders na eindtoets  Vragen van ouders z.s.m. beantwoorden, binnen 10 Dagen.  Geen discussies in de gang, afspraken maken m.b.v. BSN  Leerkrachten berichten ouders z.s.m.  Andersom verwachten wij dat ook.