Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Marc Van den Bosch Voka Kenniscentrum September 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Advertisements

Knelpunten Korte Keten initiatieven in Vlaanderen 22 oktober 2010 Ann Detelder.
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
1 Basis doelstellingen voor een toekomstig Gemeenschappelijke Landbouw Beleid (GLB) Boerenbond – VODO werkgroep Landbouw.
Duurzaam productie-en materialenbeheer waarom? 8 Dec 2008 Kristof Debrabandere.
DUWOBO – werkgroep energie Stand van zaken. Studiedag (23 maart 2010): Duurzame energienetten in Vlaanderen –Context •Maatschappelijke drijvers? –Vrijmaking.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Groene ICT en Duurzame Ontwikkeling in het HO 25 november 2010Amandus Lundqvist, voorzitter SURF.
Ecosysteem van duurzame ondernemers in Utrecht Evelien Boshove 20 juni 2013 Onderzoeker EBU.
Voorstellen: Eric van Schagen Alumnus TU/e 1981 CEO Simac Techniek NV Veldhoven Voorzitter FHI, Incubator 3+, RvC Technostars Investeerder in technologie-bedrijven.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Techniek Eigen inhoud rekening houdend met de toepassingsgebieden:
Transitie-arena 3 juni 2010 To Simons. Maatschappelijke uitdagingen.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Auke Hofstra B.V. Production Improvement Competentiemanagement.
Rechtvaardige Transitie Enkele uitdagingen voor de vakbonden.
Toekomst van de e-Infrastructuur
Visie op ons loopbaanbeleid
WELKOM in het AVIODROME
Facility management en inkoop
Economie, Beleid en Duurzaamheid
Joke Schauvliege Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Export Vlaamse milieutechnologie.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
Groene economie/jobs Wat denken de vakbonden? Groene economie/jobs Wat denken de vakbonden? Bert De Wel, adviseur studiedienst ACV NME-dag ‘Groene Economie’,
De ICT-sector heeft nood aan uw profiel en kennis!
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
HRL - Tb Department | 02/10/2013 | © Robert Bosch GmbH / Bosch Transmission Technology B.V All rights reserved, also regarding any disposal, exploitation,
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
© de vries business consultancy, 2008
Reststromen in de Gentse Kanaalzone Mogelijkheden voor uitwisseling en valorisatie Bram Van Dyck Onderzoeksproject.
Duurzame inzetbaarheid
Verbindend Water: Langetermijnvisie op de waterketen
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
BMC 4/5/
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Instrumentarium vergroeningseconomie vanuit Agentschap Ondernemen Het economisch instrumentarium als accelerator voor de vergroeningseconomie Workshop.
4. Online strategie Internet scorecard
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Duurzaam voor Charlie 2015 Duurzaamheid verankeren in onze bedrijfs DNA/cultuur.
De economische kringloop
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 7-9
Elektronisch factureren: de volgende stap in online zaken doen Datum 14 september 2006.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
Het model van de Ecokosten / Waarde Verhouding (Eco-costs / Value Ratio = EVR) en “eco-efficiente waardecreatie” dr. ir. Joost G. Vogtländer Technische.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Richard van Gemert 2 april 2013 Keyport Biobased Zevenellen.
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
Advies over de prioriteiten van het Belgische EU-voorzitterschap.
Boeren en tuinders zijn en blijven betekenisvol voor de samenleving! Hans Huijbers VVD bijeenkomst Bernheze 21 mei.
Lokaal voedsel VVSG, Gent, 30/9/ Lokaal voedsel Trends Hoe en waar? Waarom doen landbouwers mee? Wat kunnen steden en gemeenten doen?
Een groep maatschappelijke organisaties hebben samen met het Rijk de handen ineen geslagen om waar mogelijk versnelling te realiseren Deze ‘RACE’ coalitie.
Symposium Groene Groei
Trends en toekomst Vooruitblik Trends, drivers en thema’s
3.1 PRODUCTIE.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
De deel economie en de arbeidsmarkt
“Wij maken úw product volgens úw wensen!”
Wijkenergienet: warmte- en koudenet in 1
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Beweging van niche naar het nieuwe gangbaar
WORLD INSURTECH REPORT CAPGEMINI VERSCHAFT TOEKOMSTGERICHT PERSPECTIEF
Transcript van de presentatie:

Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Marc Van den Bosch Voka Kenniscentrum September 2011 Vergroening economie

Voka werking energie en milieu 2 Iedereen op zoek: waarom succesvol of niet?

Voka werking energie en milieu 3 Evoluties

Voka werking energie en milieu 4 De wereld verandert snel

Voka werking energie en milieu 5 Mondiale trends hebben impact op bedrijven  Bedrijf  Productiesneller, energie efficiëntie, BKG, materialenverbruik  Logistieksneller, efficiënter, energiezuiniger  Productentime to the market, groener,  Medewerkerskennis en vaardigheden, flexibel  Omgeving  Mondialiseringflexibel inspelen op mondiale vraag  Overheidondersteuning, onderwijs, vergunningen,

Voka werking energie en milieu 6 Vergroening niets nieuw onder de zon?

Voka werking energie en milieu 7 Na de crisis: Wat is vergroening?  Staal: Mast voor windmolen groene job? Staal voor spoorrail groen? Staal voor auto “niet-groene” job?  Generator voor windturbine groen? Turbine voor kernreactor?  ICT? Absolute noodzaak voor smart grids en decentrale productie? Grootste groeier qua uitstoot?  Te eng gedefinieerd !  Economische leefbaarheid ontbreekt

Voka werking energie en milieu 8 Op een waardemeter Instellingen Organisaties en marketing producten Processen Zuivering technologisch organisatorisch zuivering proces Eco efficientie LCA kringloop Industriële ecologie Aanpassing(her)designAlternatievenProduct/dienst Verlagen van de emissies Niet essentiële installaties Wijziging in -Aangekocht product -Proces -Product Van bij design aandacht aan impact product Laptop vs desktop 25% minder energie 35-40% minder materialen Textiel Desso Clarysse handdoeken (C2C wedstrijd) Bouwmaterialen Saint Gobin Gyproc Wienerberger Eternit Kantoormeubelen Ahrend Andere ook KMO Roltex

Voka werking energie en milieu 9 Vergroening van de economie  Veel meer dan milieugerelateerde goederen en diensten maar betreft gehele economie nl jobs in bedrijven die  Op duurzame wijze  Voldoen aan de toekomstige noden en uitdagingen  Klassieke industrie heeft het potentieel  Om de drijvende kracht te worden voor een verduurzaming van de economie  Kan interne verbeteringen organiseren en implementeren  Producten en diensten ontwikkelen gericht op verbetering milieukwaliteit en duurzaamheid in brede zin  Hierdoor het leeuwenaandeel in groene jobs realiseren

Voka werking energie en milieu 10  Succesfactoren  Innovatie  Talent  Stabiel investeringsklimaat  Ondernemerschap  Sectorale impact zal zeer verscheiden zijn  Hou rekening met de bestaande industrie “wat verloren is komt niet terug”  Kosten efficiëntie  Beperken meerkosten Succesfactoren: Vergroening van de economie

Voka werking energie en milieu 11 Innovatie  Keuzes maken  Specifieke mogelijkheden in sectoren waarin Vl of B een comparatief voordeel heeft  Valorisatie van kennis R&D & market Deployment  Coherent beleid  Gehele waardeketen bekijken  Materialen  Energiebesparing  Hernieuwbare energie  Samenwerkingsverbanden  Klanten, leveranciers,  Stakeholders  Overheden

Voka werking energie en milieu 12 Talent  Kennis en vaardigheden  Welke nodig in de toekomst?  Knelpunten blijven en worden versterkt  Technische opleidingen  Knelpuntberoepen blijven  Samenwerkingsverbanden  Overheden  Opleidingscentra  Bedrijven

Voka werking energie en milieu 13 Stabiel investeringsklimaat  Vergunningen  Time to market essentieel  Snellere vergunningen => unieke vergunning  Economisch ondersteuningsbeleid  Geen stop en go  Duidelijk, toegankelijk en stabiel  Voldoende maar niet dubbel: cfr groene stroom  Inzetten voor strategische investeringen  Andere belangrijke aspecten  Locatiebeleid  Mobiliteitsbeleid  Normering  Erkenningen

Voka werking energie en milieu 14 Rol van de consument is essentieel  Overheid kan meewerken aan bewustwording  Bedrijven vertrouwen opbouwen over de “groene” producten  Eenvoudige, duidelijke en objectieve informatie over de producten Beperkt aanbod consument Beperkt bewustzijn en kennis Zonder massaproductie en hoge verkoop Hogere prijzen Kleinhandel Gebrek vertrouwen Beperkte marketing Door beperkte vraag Weinig investering in productie en breedte aanbod