Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015
CVA keten Parkstad 5 samenwerkingspartners in Parkstad Sinds 2002 659 CVA patiënten in 2014 20,6% van de populatie in Parkstad is ouder dan 65 jaar (landelijk gemiddelde is 15,9%)
Achtergrond zorggarantie Contract met de samenleving (2004) Patiëntgerichtheid vergroten Zorgnormen geven wensen en verwachtingen weer, zijn zinvol voor patiënt en voor 95% haalbaar. Ziekenhuis: 13 zorggaranties in 2015 CVA keten Parkstad methodiek overgenomen in 2010 (ondersteuning door TNO)
Werkwijze Werkgroep, verschillende functies Spiegelgesprekken mei-juni 2014 Uitwerking naar 6 ketenbrede zorgnormen
Zorggarantie Informatievoorziening U en uw naaste ontvangen op uw persoonlijke situatie afgestemde informatie over uw aandoening, behandeling, verpleging, verzorging en revalidatie. Heeft u vragen dan kunt u altijd bij uw zorgverlener terecht. U krijgt van ons een zorgmap (Garantiebewijs CVA-keten Parkstad) met daarin de belangrijkste informatie. Uw persoonlijke situatie Iedereen die bij uw behandeling, verpleging, verzorging en revalidatie betrokken is, is op de hoogte van uw persoonlijke situatie en houdt hier rekening mee. Veranderingen worden door betrokken zorgverleners uitgewisseld zodat iedereen hiermee bekend is. Betrokkenheid naaste We vinden het belangrijk dat uw naaste actief betrokken is bij uw behandeling, verpleging, verzorging en revalidatie. Zo wordt uw persoonlijke traject binnen de CVA keten samen met u en uw naaste besproken en afgestemd. Daarbij wordt bekeken welke rol uw naaste kan vervullen. Therapie/revaliderend klimaat Binnen de keten scheppen wij een revaliderend klimaat. Zowel bij de reguliere therapiemomenten als bij alle andere zorgmomenten staat het oefenen en aanleren van vaardigheden voor uw persoonlijk herstel centraal. Herkenbaarheid zorgverlener Alle zorgverleners waarmee u te maken krijgt stellen zich aan u voor en zijn voor u herkenbaar. Wensen en verwachtingen U kunt gedurende uw persoonlijke traject binnen de CVA keten uw wensen en verwachtingen kenbaar maken. Hiermee wordt rekening gehouden of er wordt met u besproken op welke manier wij u tegemoet kunnen komen. Maken wij een van deze afspraken niet waar, dan wordt in een persoonlijk gesprek toegelicht wat hiervan de reden is.
Werkwijze Posters Pennen ‘Garantiebewijs’ map Checklist bij ontslag Evaluatieformulier
Plan van aanpak Plan van aanpak per ketenpartner Collega’s informeren en enthousiasmeren Teaser wordt verwacht Nieuwsbrief special edition Nieuwsberichten
Lancering Lancering bij iedere ketenpartner Start 12 mei 2015 Dag van de beroerte
Kracht van de ketenbrede zorggarantie Verschillende functies in de werkgroep Ketenbreed in plaats van per instelling Eenvoudige normen In alle fasen van het traject van toepassing Herkenbaarheid posters, mappen, formulieren
Eerste ervaringen Ervaringen ketenpartners Uitkomsten mei-augustus 83 formulieren VraagAntwoord Ja Heeft u de informatiemap in het ziekenhuis ontvangen?74% Vindt u de map gebruiksvriendelijk?94% Heeft u voldoende informatie ontvangen die afgestemd is op uw persoonlijke situatie?93% Kon u met vragen altijd bij uw zorgverlener terecht?96% Heeft u het gevoel dat iedereen die betrokken is bij de zorg aan u op de hoogte is van uw persoonlijke situatie? 87% Wordt er voldoende rekening gehouden met uw persoonlijke situatie?83% Wordt uw naaste voldoende betrokken bij uw persoonlijke traject?91% Is uw persoonlijke traject met u en uw naaste besproken?71% Heeft u gemerkt dat het aanleren en oefenen van vaardigheden bij alledaagse handelingen centraal staat? 92% Hebben alle zorgverleners zich aan u voorgesteld, zodat voor u duidelijk was wat ze kwamen doen?93% Heeft u uw wensen en verwachtingen voldoende kunnen bespreken?97% Indien wij niet aan uw wensen en verwachtingen hebben kunnen voldoen, is dit dan naar tevredenheid met u besproken? 96% Gemiddeld rapportcijfer8,2
Borging Regelmatig werkgroep Plan van aanpak checken Evaluatieformulieren – aanpassen indien nodig Overall evaluatie mei 2016 – normen aanscherpen
In progress Vooral niet denken dat het nu klaar is Blijven evalueren omtrent de implementatie Gehele keten enthousiast houden, zorggarantie en gedachtegoed Kritisch blijven omtrent de gestelde zorg normen en naar elkaar