Ontheffing: Juridische & Procedurele aspecten. Juridische aspecten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontheffing: Juridische & Procedurele aspecten. Juridische aspecten.
Advertisements

Beweging in de regelgeving Project Versnelling Investeringsprojecten Stand van zaken september 2011.
Studiedag Milderende maatregelen in een MER Een goede doorwerking van de milderende maatregelen verzekeren in de vergunning en het RUP 16 december 2013.
Welkom bij Bouwrecht week 5.
2) Toelichting ABM Waarom gebruiken ? Wat is het ? Wanneer komt het ?
Project-m.e.r. screening & relatie met stadsontwikkelingsprojecten
McGuireWoods LLP Symposium Belgica 25 oktober 2004 De milieueffectenbeoordeling van vergunningsplichtige activiteiten in de Belgische zeegebieden: een.
10/05/2005Milieudienst - An Meert1 Opstellen van een ontheffingsaanvraag- infrastructuurwerken Verwachtingen, mogelijke knelpunten vanuit de praktijk.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Visie industrie op MER-plicht en ontheffing
Kennistafel ‘Saneringen’ Robbert Wolf  Mogelijkheden huidige / nieuwe Wro om saneringen te voorkomen  Actualiteiten saneringen -> rekenmodel.
Forum deskundigen 31 januari 2006 Toelichting bij actualisatie richtlijnenboek bodem, water, fauna en flora Aanleiding en aanpak.
Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni Plan-MER OosterweelverbindingDavid Stevens Dienst Mer Inhoud 1.Doelstelling van het plan-MER  Wat is een.
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
‘Duurzame energie’-projecten
Ontheffing: Juridische & Procedurele aspecten. Juridische aspecten Ontheffen of niet ontheffen? Europese Richtlijn Europese Richtlijn MER/VR-decreet (B.S.
FOD Volksgezondheid, Veiligheid vd Voedselketen en Leefmilieu Directoraat-General Leefmilieu 1 Selectie Potentiële Habitatrichtlijngebieden in BNZ  De.
Het FANC is ISO 9001:2000 gecertifieerd – l’AFCN est certifiée ISO 9001:2000 Formulieren Martine Liebens Expert Invoer & Vervoer Registratieformulier Aanvraagformulieren.
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
1 Besluit Energieplanning Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling Natuurlijke Rijkdommen en Energie Wim Lameire Belangrijke.
Ontheffing: Juridische & Procedurele aspecten. Ontheffing Vragen: 1. Wat ? 2. Waarom ? 3. Waarvoor ? 4. Wanneer ? 5. Hoe ? 6. Inhoud & Geldingsduur ?
Toepassingsgebied project- milieueffectrapportage.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Samenstelling en inhoud van een ontheffingsaanvraag.
Inhoud van een ontheffingsaanvraag. Kenmerken van het project Kenmerken van de omgeving versus Effecten van het project Toetsen aan welke criteria.
De ontheffingsnota: een praktijkvoorbeeld Ir. Barbara Vael afdeling Water 24 mei 2005.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Wetgeving Trillingen C.J. Dietvorst Arbeidsinspectie Vakgroep Arbeidshygiëne.
Schematisch geresumeerd
Wettelijke verplichtingen inzake milieu en andere vergunningen
Flora- en faunawet Conny Krutzen Presentatie bij RPS |19 juni 2014.
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Specialisatie Grote Huisdieren Docent: A. Bertram.
Risicoanalyse van de elektrische installatie
Milieu en Natuur.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Bestemmingsplannen Proces Jan Pieters. Wat is een bestemmingsplan? Een plan waarin de bouw- en gebruiksmogelijkheden van gronden en bouwwerken vastliggen.
Raadspresentatie Ruimtelijke Ordening een korte inleiding op het beleidsterrein.
Toezicht ACM bij samenwerkingen (en fusies) in het gemeentelijk domein Frank Pellikaan 9 december 2013 Conferentie samenwerking in de WMo.
Vakdagen nHWBP Workshop natuur(wetgeving) 28 november 2013, prof. mr. A.A. Freriks.
Nieuwe hemelwaterverordening Geldig voor bouwdossiers ingediend na !
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
27 november 2014 Ontheffing Tijdelijke natuur Een toelichting op de ontheffingspraktijk.
We beginnen meteen! Schrijf vast op welke vraag/vragen u beantwoord wilt zien in deze sessie! (Geeltjes op de muur plakken) We beginnen meteen! Schrijf.
SCHAKELDAG juni Sessie: milieueffectrapportage en Omgevingswet.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
RO & Milieu Gedwongen vriendschap onder de Omgevingswet? Sandra Anzion
Gezondheid & de Omgevingswet
Informatievergadering
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
Visie industrie op MER-plicht en ontheffing
Wet Implementatie herziene EU m.e.r. richtlijn
Inhoud van een ontheffingsaanvraag
Opstellen van een ontheffingsaanvraag- infrastructuurwerken
Bestemmingsplan Buitengebied
Statuten / oprichtingsactie d.d
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
Naam van het project.
Omzendbrief Passende beoordeling
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Omzendbrief Passende beoordeling
Participatie bij initiatieven:
Afvalstof of grondstof? Introductie
Energiebesparing bij bedrijven
Naam van het project.
Transcript van de presentatie:

Ontheffing: Juridische & Procedurele aspecten

Juridische aspecten

Ontheffen of niet ontheffen? Europese Richtlijn Europese Richtlijn MER/VR-decreet (B.S. 13/02/2003) MER/VR-decreet (B.S. 13/02/2003) Uitvoeringsbesluit (B.S 17/02/2005) Uitvoeringsbesluit (B.S 17/02/2005)

Europese Richtlijn 1985/ 1997

Europese Richtlijn Milieueffectenbeoordeling: Milieueffectenbeoordeling: Verplichting overheid/ initiatiefnemers Verplichting overheid/ initiatiefnemers Om rekening te houden met: Om rekening te houden met: o Bescherming gezondheid o Beter milieu  kwaliteit van bestaan o Instandhouding diversiteit van soorten o Reproductievermogen ecosysteem ONTHEFFING

Ontheffing definitie en implicatie: “Vrijstelling krijgen van verplichting zich aan een in principe algemeen-geldend (ge)/(ver)bod te houden” “Vrijstelling krijgen van verplichting zich aan een in principe algemeen-geldend (ge)/(ver)bod te houden” M.e.r. = rapportage-”gebod” M.e.r. = rapportage-”gebod” Vrijstelling ≠ Ontheffing Vrijstelling ≠ Ontheffing politieke keuzetechnisch-inhoudelijke keuze v/d administratie

Europese Richtlijn Bijlage I Bijlage I Projecten van bepaalde categorieën: Projecten van bepaalde categorieën: qua aard en omvang: waarschijnlijk aanzienlijke effecten qua aard en omvang: waarschijnlijk aanzienlijke effecten Bijlage II Bijlage II Projecten van bepaalde categorieën: Projecten van bepaalde categorieën: qua aard en omvang: niet in alle gevallen aanzienlijke effecten qua aard en omvang: niet in alle gevallen aanzienlijke effecten

Europese Richtlijn Bijlage I Bijlage I Beoordeling verplicht MER Bijlage II Beoordeling geval per geval d.m.v. drempelwaarden en/of criteria

MER/VR-decreet B.S. 13/02/2003

MER/VR-decreet  Toepassingsgebied  Milieubeoordelingsplicht

Toepassingsgebied Projecten: Projecten: Stedenbouwkundige vergunning Stedenbouwkundige vergunning Milieu-vergunning Milieu-vergunning Hervergunning Hervergunning Verandering Verandering

Milieubeoordelingsplicht Al dan niet project-MER opstellen Al dan niet project-MER opstellenCriteria: Kenmerken v/h project Kenmerken v/h project Kwetsbaarheid milieu Kwetsbaarheid milieu Kenmerken potentiële effecten Kenmerken potentiële effecten Bijlage II

Milieubeoordelingsplicht Al dan niet plan-MER opstellen: Al dan niet plan-MER opstellen: Eventueel voor vergunning: wijziging gewestplan nodig via RUP wijziging gewestplan nodig via RUP ook milieubeoordelingsplicht bij ontwerp-RUP als onderbouwing / verantwoording voor voostel nieuwe bestemming(en) in RUP ook milieubeoordelingsplicht bij ontwerp-RUP als onderbouwing / verantwoording voor voostel nieuwe bestemming(en) in RUP

Uitvoeringsbesluit B.S.: 17/02/2005 Van kracht: 27/02/2005

Uitvoeringsbesluit MER- plicht  categorieën van projecten bijlage I & II MER- plicht  categorieën van projecten bijlage I & II Bijlage I: overname EU-richtlijn Bijlage I: overname EU-richtlijn Bijlage II: categorieën met invulling van drempels Bijlage II: categorieën met invulling van drempels

Bijlage II Selectiecriteria Selectiecriteria Aard en omvang van het project Aard en omvang van het project Drempelwaarde ~ aanzienlijkheid van mogelijke milieu-effecten Drempelwaarde ~ aanzienlijkheid van mogelijke milieu-effecten Ligging in / of t.o.v. bijzonder beschermde gebieden Ligging in / of t.o.v. bijzonder beschermde gebieden

Procedurele aspecten

Proces van een ontheffingsaanvraag Proces van een ontheffingsaanvraag Beoordeling van dossiers geval per geval Beoordeling van dossiers geval per geval ‘ Ontheffen of niet ontheffen ’

Proces van een ontheffingsaanvraag Kan enkel gaan over inhoud/samenstelling van het in te dienen dossier Kan nooit gaan over een formele uitspraak over al dan niet ingaan op het verzoek Informeel overleg met de cel Mer Formeel indienen van een gemotiveerd verzoek Beslissing over het al dan niet verlenen van de ontheffing

Administratie ontvangt een gemotiveerd verzoekschrift tot ontheffing Mogelijke grensoverschrijdende effecten ? Ja Neen Dag 0 Administratie legt de beslissing bij haar ter inzage en betekent haar beslissing aan de initiatiefnemer en de EU-Commissie In voorkomend geval ook aan Comité voor de Preventie en Bescherming op het werk en de Milieucoördinator. in voorkomend geval ook de ESPOO-verdragspartij Dag 60 Dag 70 Administratie bezorgt info aan verdragspartij (art § 5) Commentaar verdragspartij toezenden aan de administratie Max. 30 dagen Administratie neemt beslissing Wenst de administratie adviezen ? Administratie bezorgt info aan adiesverlener Commentaar adviesverlener toezenden aan de administratie Ja Neen

Ja Neen Beslissing: ontheffing ? Vergunningsproces Beslissing toevoegen bij aanvraag Opstellen MER Heroverweging ? Neen Ja Artikel Ja Heroverweging ? Neen Administratie legt de beslissing bij haar ter inzage en betekent haar beslissing aan de initiatiefnemer en de EU-Commissie In voorkomend geval ook aan Comité voor de Preventie en Bescherming op het werk en de Milieucoördinator. in voorkomend geval ook de ESPOO-verdragspartij Dag 0 Dag 20

Verzoek tot heroverweging (Artikel 4.6.4) Beslissing van de administratie over MER-plicht Administratie ontvangt van IN verzoek tot heroverweging Verzoek ontvankelijk volgens art §1 en §2? Neen ja Betekening initiatiefnemer van het onvolledig verzoek Leidend ambtenaar van de administratie wijst 3 of 5 leden aan voor de adviescommissie Dag -20 Dag 0 Dag 20 Adviescommissie wijst een voorzitter aan Adviescommissie betekent het advies aan de administratie Dag 40 Dag 50 Adviescommissie formuleert een advies

Verzoek tot heroverweging (Artikel 4.6.4) VERVOLG Adviescommissie betekent het advies aan de administratie Dag 50 Is advies unaniem ? ja neen Advies is bindend Advies is niet bindend Administratie neemt een beslissing rekening houdend met het advies Administratie betekent de beslissing aan de initiatiefnemer de aangewezen betrokkenen Dag 80 Dag 70 Administratie neemt een onverwijlde beslissing op basis van het advies

Ontheffen of niet ontheffen? Beoordeling van dossiers: “geval per geval” Beoordeling van dossiers: “geval per geval” Toetsing aan bijlage II-lijst Specificaties in de lijst: vergemakkelijken van MER-beoordelingsonderzoek

Ontheffen of niet ontheffen? Beoordeling van dossiers: “geval per geval” Beoordeling van dossiers: “geval per geval” Artikel 2.1 v/d Europese Richtlijn blijft van toepassing !

Europese RL: Artikel 2.1 Europese RL: Artikel 2.1 “…. Voor projecten die aanzienlijke effecten kunnen hebben gezien hun aard, omvang of ligging ” “…. Voor projecten die aanzienlijke effecten kunnen hebben gezien hun aard, omvang of ligging ” “ alle maatregelen moeten getroffen worde om het door de richtlijn voorgeschreven resultaat te bereiken = dwingende verplichting van art. 189 v/h EG-verdrag ” “ alle maatregelen moeten getroffen worde om het door de richtlijn voorgeschreven resultaat te bereiken = dwingende verplichting van art. 189 v/h EG-verdrag ” Arresten Europees Hof van Justitie Arresten Europees Hof van Justitie

Ontheffen of niet ontheffen? Beoordeling van dossiers: “geval per geval” Beoordeling van dossiers: “geval per geval” Te beoordelen of : project zelfstandig gerealiseerd wordt project zelfstandig gerealiseerd wordt aan bestaande installaties toegevoegd wordt aan bestaande installaties toegevoegd wordt cumulatie met ander projecten  > drempel? cumulatie met ander projecten  > drempel?

Ontheffen of niet ontheffen? Beoordeling van dossiers: “geval per geval” Beoordeling van dossiers: “geval per geval” Plan-MER opgemaakt Plan-MER opgemaakt Kader voor latere projecten ? o Detailleringsgraad plan – project o Gewijzigde regelgeving o Gewijzigde projectkenmerken o Cumulatie van projecten

Ontheffen of niet ontheffen? Beoordeling van dossiers: “geval per geval” Beoordeling van dossiers: “geval per geval” Onderzoek meerwaarde nieuwe MER: nieuwe aanzienlijke milieu-effecten -- > eventueel alleen specifiek onderzoek Vb.: Luchtkwaliteit – geluid Archeologie Passende beoordeling

Ontheffen of niet ontheffen? Beoordeling van dossiers: “geval per geval” Beoordeling van dossiers: “geval per geval” Op basis van vroegere project-MER Herhaling – voortzetting – alternatief ? Vb.: leiding dieper leggen

Verzoek tot ontheffing Verantwoording en relevante gegevens ter staving Verantwoording en relevante gegevens ter staving Lijst v/d relevante criteria Lijst v/d relevante criteria Milieubeoordeling van project Milieubeoordeling van project = leidmotief i/h kader van: o Milieuverantwoordelijkheid o Proactief beleid en voorzorgsbeginsel

Verzoek tot ontheffing = Opportuniteitsonderzoek Al dan niet MER Al dan niet MER Milieubeoordeling als verantwoording bij de vergunningsaanvraaag Milieubeoordeling als verantwoording bij de vergunningsaanvraaag

Invulling vergunningsaanvraag Vlarem I = Mini – milieueffectbeoordeling 1° … 11° ‘ de op basis van de best beschikbare technieken voorzien maatregelen en / of installaties om: a) zo weinig mogelijk afval te voorzaken; b) minder gevaarlijke stoffen te gebruiken; c) de in het proces uitgestoten en gebruikte stoffen alsook afval, waar mogelijk, terug te winnen en te recycleren; d) het verbruik van grondstoffen, met inbegrip van water, te beperken en de energie efficiëntie zo groot mogelijk te maken;

Invulling vergunningsaanvraag Vlarem I e) het algemene effect van de emissies en de risico’s op het milieu te voorkomen of tot een minimum te beperken en dit zowel voor geluid, trillingen, stralingen, of tot een minimum te beperken en dit zowel voor geluid, trillingen, stralingen, lucht-, bodem- en waterverontreiniging als voor het gevaar voor de mens buiten de inrichting en het leefmilieu; f) Ongevallen te voorkomen en de gevolgen daarvan voor het milieu te beperken; g) te voldoen aan de algemene en sectorale milieuvoorwaarden die van toepassing zijn op de inrichting; zijn op de inrichting; h) te voldoen aan art. 14 en art. 16 §4 van het decreet van 21/10/1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu;

Invulling vergunningsaanvraag Vlarem I = Mini – milieueffectbeoordeling Met in voorkomend geval toevoeging van: o hydro-geologische studie (grondwaterwinning, afvalstorten,…) o werkplan en inrichtingsplan nabestemming bij ontginningen o energieplan

‘Ontheffen of niet ontheffen’ That’s the question Laat milieu, mens en gezondheid er wel bij varen