Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Optimalisatie van de stapgrootte in de Systematische Probleem Aanpak (SPA) in Competentie-gebaseerde Multimediale Practica (CMP’s) Rob Nadolski, Paul Kirschner,
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
BASISPRINCIPES 4C/ID Welkom!
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
BattleBots The school battle.
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Stichting RechtenOnline
Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding. Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Academische vaardigheden als competentie binnen een bachelor programma. Hobbels en valkuilen van een op het 4C-ID model gebaseerd traject. Dr. H.Roebertsen.
4C-ID & Klinisch Redeneren
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Webkwesties webquest.
Onderzoeksvaardigheden
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
NLT modules en excellentiebevordering
Workshop “Begrijpend kijken”
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
het beoordelen, selecteren en verwerken van digitale informatie
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
» Als het gaat om octrooien Ontwerp Interne Opleiding Technisch Adviseurs NL Octrooicentrum 4C-ID Symposium 2010 Dr. Rutger Boers Open Universiteit Utrecht,
De puzzel past steeds beter
Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
sociaal pedagogisch hulpverlenen
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Onderzoeksvaardigheden 3
Bijeenkomst September 2015
Social work Week 2.
Keuzethema: differentiatie
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Valkuilen bij het ontwerpen van competentiegericht onderwijs Jeroen J.G. van Merriënboer Derde 4C/ID Gebruikersconferentie, Studiecentrum OUNL, Utrecht,
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Uitleg en vertaling naar uitwerking nieuw KD
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Welke aspecten bepalen studenttevredenheid? Dr. Anja van den Broek (ResearchNed) Drs. Cynthia de Gans (InHolland) Drs. Dimphy Hooijmaijers (Fontys) Drs.
Wat is een webquest?.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Over lesbrieven, inhoud en vorm
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Ondersteunen van Zelfregulatie
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Cijferloos lesgeven bij talen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of the Netherlands

Opzet Workshop Inleiding10 min Opdracht De hele taak20 min Opdracht Rangschikken20 min Opdracht Leertaken maken20 min Afsluiting05 min

AnalyseSynthese Regulatie Definiëren van probleem Verwerken van informatie Scannen van informatie Zoeken van informatie Organiseren / presenteren informatie Activeren voorkennis Lezen taak Formuleren centrale vraag Vaststellen taakeisen Een Informatieprobleem Oplossen Regulatie Bedienen zoeksystemen Beoordelen zoekresultaten Specificeren zoektermen Bewaren relevante info Globaal lezen bron Beoordelen bron en info Grondig lezen Beoordelen verwerkte info Elaboreren MonitorenToetsenEvaluerenOriënterenSturen Selecteren en prioriteren van bronnen Formuleren probleem Structureren relevante info Uitwerken product Outline maken van product Elaboreren Selecteren van bronnen Prioriteren van bronnen Specificeren benodigde info Elaboreren

taken zoeken van relevante wetten, jurisprudentie en literatuur voor een casus leven lang leren: update van kennis en vaardigheden informeren van anderen (collega’s) over een onderwerp

taken ontwikkelen / reviseren / actualiseren van onderwijsmateriaal leven lang leren: update van kennis en vaardigheden informeren van anderen over een onderwerp

                 

Hoger Onderwijs Ontwerp Principes Hele taak Van Eenvoudig Naar Complex Variatie in oefening

Voorbeeld Bachelor opleiding Psychology – Open Universiteit Bachelor opleidingen Juridisch Domein – Open Universiteit, Universiteit van Tilburg, Hogeschool van Amsterdam Bachelor opleiding leraar Nederlands – Fontys Hogescholen

Bachelor Psychology OUNL Phase 1: Research question Phase 2: Data collection Phase 4: Conclusion and discussion Phase 3: Data analysis

blauwdruk voor onderwijs

+ literatuur+ jurisprudentiewetgeving strafprivaatstaats strafprivaat staatsstraf

wetgeving+ jurisprudentie+ literatuur strafprivaatstaats strafprivaat staatsstraf

wetgeving+ jurisprudentie+ literatuur strafprivaatstaats strafprivaat staatsstraf theorie

wetgeving+ jurisprudentie+ literatuur strafprivaatstaats strafprivaat staatsstraf theorie Multimedia Modeling Examples

wetgeving+ jurisprudentie+ literatuur strafprivaatstaats strafprivaat staatsstraf theorie Multimedia Modeling Examples 123

Inventariseer authentieke taken waarbij docenten anderen informeren. Wees zo concreet mogelijk –Je kunt kiezen voor de vaardigheid ‘informeren van derden over een bepaald onderwerp’ –Je kunt een eigen (informatie-) vaardigheid kiezen Beschrijf de taak zodanig dat je beginsituatie, doelsituatie en oplossings(proces) beschrijft Rangschik de taken naar moeilijkheidsgraad Start- situatie(s) Uitvoeren vaardigheid Doelsituatie (resultaat)

model aanvul conv theorie CF

2 uur 20 uur24 uur30 uur theorie CF 80 SBU

Taken Het informeren van collega’s door het maken en aanbieden van een over de wijzen van begeleiding van een leerling die langzaam herstellende is van afasie. Het informeren van collega’s door het maken en aanbieden van een bondig rapport over dyslexie en het herkennen van de stoornis bij leerlingen. Het informeren van collega’s door het maken en aanbieden van een rapport met didactische aanwijzingen. Het informeren van ouders; Het samenstellen en aanbieden van een brochure die ‘ondersteunend’ is voor een informatieavond over dyslexie.

Rangschik de taken op basis van complexiteit Ga vervolgens na op basis waarvan je hebt gerangschikt; identificeer zogenaamde complexiteitsfactoren Probeer iedere factor waarden mee te geven

Complexiteitsfactoren Doelgroep die geïnformeerd moet worden –Voorkennisniveau: laag, gemiddeld, hoog Onderwerp waarover geïnformeerd gaat worden –Eenvoudig, gemiddeld, complex (‘ill-structured problem’) Eigen voorkennis over het onderwerp waarover geïnformeerd moet worden –Gering, gemiddeld, hoog Bronnen –Hoeveelheid: veel, weinig –Informatiedichtheid in bron: hoog, laag Product dat moet worden opgeleverd –Omvangrijk, eenvoudig

Leertaken maken Systematische aanpak (SAP) van het oplossen van informatieproblemen centraal Vertaald in proceswerkbladen (zie hand-out) Ondersteuning verminderd door –Proceswerkbladen minder uitgewerkt –Stappen worden minder in detail gepresenteerd

Werk een taak uit; we maken hierbij gebruik van de proceswerkbladen

Ordenen van taakklassen Inventariseer authentieke taken en orden ze van eenvoudig naar complex Identificeer complexiteitsfactoren Geef ieder factor een aantal zinvolle waarden Creëer een serie taakklassen waarbij in de eerste taakklasse alle factoren het simpelste en in de laatste taakklasse alle factoren het moeilijkste niveau hebben

wetgeving+ jurisprudentie+ literatuur strafprivaatstaats strafprivaat staatsstraf theorie Multimedia Modeling Examples 123

Referenties Brand-Gruwel, S., & Wopereis, I. (2010). Word informatievaardig. Groningen: Noordhoff. Janssen-Noordman, A. M. B., & Van Merriënboer, J. J. G. (2002) Innovatief onderwijs ontwerpen. Groningen: Wolters- Noordhoff. Van Merriënboer, J. J. G., & Kirschner, P. A. (2007). Ten steps to complex learning. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Wopereis, I., & Brand-Gruwel, S. (in druk). Dat zoeken we op! In B. Hoogveld, A. Janssen-Noordman, J. van Merriënboer, Innovatief onderwijs in de praktijk: Toepassingen van het 4C-ID- model. Groningen: Noordhoff.