De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Valkuilen bij het ontwerpen van competentiegericht onderwijs Jeroen J.G. van Merriënboer Derde 4C/ID Gebruikersconferentie, Studiecentrum OUNL, Utrecht,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Valkuilen bij het ontwerpen van competentiegericht onderwijs Jeroen J.G. van Merriënboer Derde 4C/ID Gebruikersconferentie, Studiecentrum OUNL, Utrecht,"— Transcript van de presentatie:

1 Valkuilen bij het ontwerpen van competentiegericht onderwijs Jeroen J.G. van Merriënboer Derde 4C/ID Gebruikersconferentie, Studiecentrum OUNL, Utrecht, 5 maart 2010

2 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Inhoud Valkuilen bij het ontwerpen van: –Leertaken –Informatiepresentatie –Methoden en Media

3 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Leertaken 1. Multi-tasking Jongeren doen veel tegelijkertijd, dus leertaken moeten daar op inspelen –Multitasking alleen voor geautomatiseerde gedragingen; anders ‘task switching’ en achteruitgang van prestatie –“Heavy media multitaskers” zijn slechter in het switchen tussen taken dan anderen (Ophir, Nass & Wagner, 2009)

4 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Leertaken 2. Parallelle leerlijnen Projectonderwijs voor leertaken Workshops voor de theorie Practica voor vaardigheden Rollenspel voor houdingen Welke chirurg heeft u het liefst? (a)Weet veel van het menselijk lichaam maar heeft twee linkerhanden (b)Heeft prima technische vaardigheden maar is een hork voor zijn clienten (c)Is vriendelijk maar heeft na afstuderen -- 25 jaar geleden -- zijn vak niet meer bijgehouden (d)Geen van de bovenstaande compartimentalisatie

5 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education

6 Leertaken 3. Natuurlijk leren is de norm Seductive details verstoren vaak het leerproces (voor beginners) Essentieel is de representativiteit van leertaken voor authentieke situaties –Psychologische vs. –Fysieke natuurgetrouwheid

7 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Waarom lage fysieke natuurgetrouwheid soms beter is Controle over volgorde/moeilijkheid leertaken Betere ondersteuning/begeleiding geven Voorkomen onveilige/gevaarlijke situaties Versnellen of vertragen van het proces Reduceren van kosten Aanbieden van leertaken die in het echt niet of nauwelijks voorkomen Aanbieden van leertaken die zeldzame materialen of resources vereisen

8 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Leertaken 4. Probleemoplossen Jongeren moeten leren om problemen op te lossen, dus leertaken zijn bij voorkeur conventionele problemen Probleemoplossen # leren problemen op te lossen Empirisch onderzoek: doelvrije problemen, uitgewerkte voorbeelden, aanvulproblemen etc.

9 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Informatiepresentatie 5. Kennis is niet meer belangrijk Kennis veroudert steeds sneller dus hoeven we niet meer te onderwijzen Veroudering van informatie is zeer betrekkelijk Kennis bepaalt wat je kunt vinden, niet andersom! Het gaat om de transformatie van informatie in bruikbare kennis

10 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education

11 Informatiepresentatie 6. Zoek en Gij zult Vinden Kennis hoeft niet meer te worden aangeboden want kan eenvoudig worden opgezocht op het internet Empirisch onderzoek: jongeren zijn buitengewoon slecht in het vinden van (betrouwbare) informatie –Helder krijgen van wat je niet weet –Valideren van bronnen

12 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Informatiepresentatie 7. Kennis toetsen mag niet meer Competentiegerichte toetsing

13 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Informatiepresentatie 8.Gebrekkige procedurele informatie Presentatie dikwijls niet “just-in-time” Presentatie in abstracte voorschriften in plaats van concrete aanwijzingen en/of voorbeelden

14 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Methoden en Media 9. Snel-thuis methoden Geblokte volgorde: –S1-S1-S1 S2-S2-S2 S3-S3-S3 –Leerdoelen snel bereikt –Lage transfer (niet in staat om A4 te diagnosticeren) Random volgorde: –S3-S2-S2 S1-S3-S3 S1-S2-S1 –Duurt langer om leerdoelen te bereiken –Maar veel hogere transfer (in staat om A4 te diagnosticeren!) Leer drie verschillende storingen diagnosticeren…

15 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Methoden en Media 10. Homo Zappiens Jongeren zijn genetisch toegerust om met nieuwe technologie om te gaan en het onderwijs moet daar op inspelen –De wetten van de evolutie? –Empirisch onderzoek: kinderen/studenten maken oppervlakkig en beperkt gebruik van technologie –Attention Deficit Hyperlink Disorder (ADHD), het Butterfly Defect (Salomon & Perkins)

16 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Methoden en Media 11. (Serious) Gaming Alle jongeren vinden games leuk dus gaming is de beste onderwijsmethode –Gaming generation is relatief kleine groep, 20-35 jaar, bijna uitsluitend jongens –Empirisch onderzoek: gaming werkt soms voor bepaalde leerdoelen, bepaalde doelgroepen, bepaalde contexten…

17 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Methoden en Media 12. De rol van de docent Onderwijsmethoden niet zo belangrijk, want de docent geeft de noodzakelijke structuur, ondersteuning, begeleiding In “the best of all possible worlds”?

18 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Discussie en Vragen


Download ppt "Valkuilen bij het ontwerpen van competentiegericht onderwijs Jeroen J.G. van Merriënboer Derde 4C/ID Gebruikersconferentie, Studiecentrum OUNL, Utrecht,"

Verwante presentaties


Ads door Google