De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Van onderwijzen naar leren… Maatschappelijke veranderingen en evoluties in de theorievorming: (onderwijskunde, leerpsychologie, neurologie) Implicaties.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Van onderwijzen naar leren… Maatschappelijke veranderingen en evoluties in de theorievorming: (onderwijskunde, leerpsychologie, neurologie) Implicaties."— Transcript van de presentatie:

1 Van onderwijzen naar leren… Maatschappelijke veranderingen en evoluties in de theorievorming: (onderwijskunde, leerpsychologie, neurologie) Implicaties voor het onderwijs Naar Joost Lowyck, 1993

2 Leren  Van reactief naar actief leren  Van geformaliseerd naar gesitueerd leren  Van ‘lagere orde’ naar ‘hogere orde’ leren  Van extern gecontroleerd naar constructief leren  Van ‘enkele lus’ naar ‘dubbele lus’ leren (meta-leren)  Van product- naar proces leren  Van individueel naar collaboratief leren

3 Leertaken  Van labo naar authentische, ecologisch valide taken  Van gefragmenteerde naar complexe taken  Van enkelvoudige naar multipele perspectieven  Van uitwendige (gedrags-) taken naar interne, cognitieve taken  Van gesloten naar open taken  Van extern bepaalde naar zelf-bepaalde taken  Van individuele naar coöperatieve taken

4 Implicaties voor de lerarenrol  van onderwijzer naar coach  van informatie-doorgever naar begeleider van informatie opzoeken, verwerken en evalueren  van productgericht naar procesgericht  van oppervlakte-kennis naar dieptestructuur  van lesgever naar manager van informatie en groep  van individu naar team  van schoolbord en boek naar media mix  van monopolie van doceren naar methoden-mix

5 Informatie/kennis domeinen  Van informatie ‘container’ naar kennis’landschap’  Van mono-discipline naar multi-disciplines  Van inhoud gestuurd naar probleem-gestuurd curriculum  Van extern naar intern gestuurde kennis  Van enkelvoudige informatie-bronnen naar gedistribueerde kennis systemen

6 Technologie in onderwijs  Van geïsoleerde media naar multimedia  Van lineaire structuur naar nonlineaire structuur  Van gesloten programma’s naar open programma’s  Van programma controle naar lerende controle  Van informatie-presentatie naar interactiviteit  Van individueel gebruik naar netwerking  Van vaste locatie en tijd naar afstandsleren en flexibele timing


Download ppt "Van onderwijzen naar leren… Maatschappelijke veranderingen en evoluties in de theorievorming: (onderwijskunde, leerpsychologie, neurologie) Implicaties."

Verwante presentaties


Ads door Google