De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester"— Transcript van de presentatie:

1 Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
“Hele taak” modellen Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam

2 Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam
Inhoud Wat is een “hele taak” instructieontwerp model? Waarom zijn deze modellen nodig? Welke instructieontwerp modellen hanteren de holistische benadering? Hoe wordt de holistische benadering in deze modellen toegepast? Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam

3 Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam

4 Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam
Wat? Waarom? Welke? Hoe? Kenmerken “hele taak” modellen Holistische benadering Taken en inhoud worden geanalyseerd als één geheel Taken en inhoud worden geordend van simpel naar complex zonder het geheel uit het oog te verliezen Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam

5 Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam
Wat? Waarom? Welke? Hoe? Van deeltaak modellen en een atomistische benadering van instructieontwerp… … naar “hele taak” modellen en een holistische benadering van instructieontwerp. Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam

6 Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam

7 Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam
Wat? Waarom? Welke? Hoe? Deeltaak modellen Compartementalisatie Fragmentatie Niet speciaal gericht op transfer “Hele taak” modellen Integratie Coördinatie Gericht op transfer Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam

8 Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam
Wat? Waarom? Welke? Hoe? Four component instructional design model (van Merriënboer, 1997; van Merriënboer & Kirschner, 2007) Elaboration theory (Reigeluth, 1987, 1999) Goal based scenarios (Schank, 1993/1994) Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam

9 Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam
Wat? Waarom? Welke? Hoe? 4CID model Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam

10 Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam
Wat? Waarom? Welke? Hoe? Elaboration Theory Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam

11 Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam
Wat? Waarom? Welke? Hoe? Goal based scenarios Doel Missie Cover story Rol Scenario activiteiten Bronnen Feedback Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam

12 Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam
Samenvattend Hele taak modellen: Wat? Holistische benadering van instructieontwerp Waarom? Reactie op atomistische modellen dmv integratie, coördinatie en focus op transfer Welke? 4CID, elaboration theory, goal based scenarios Hoe? Centraal stellen van leertaken, “learning episodes” en goal based scenarios Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam

13 Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam
Meer informatie Van Merriënboer, J. J. G., & Kester, L. (2008). Whole task models in education. In J. M. Spector, M. D. Merrill, J. J. G. van Merriënboer and M. P. Driscoll (Eds.), Handbook of research on educational communications and technology (pp ). New York: Routledge, Taylor & Francis Group. Symposium 4CID – 13 november 2008, Rotterdam


Download ppt "Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester"

Verwante presentaties


Ads door Google