Bekeken vanuit het perspectief van Bestuur en Management Paul Scharff en Roelof Eleveld.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Advertisements

Feedback – Hoe kan het beter?
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Ondernemende Netwerken. Een ondernemend Netwerk 1937: The Nature of the Firm Ronald Coase.
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Medezeggenschap op de Julianaschool Wie zijn wij Waarvoor is er een MR Wat doen wij.
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 4 en 5 Vaardigheden Check (Aannemer) (Machinist)
Vastgoed voor de vrouwenopvang Monique Waarts Directeur Mitros Maatschappelijk Vastgoed.
Alumni-portals gezien vanuit een ICT-perspectief Robert van ‘t Sant.
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Waarom ‘Financiën en Leermiddelenbeleid’? Doel van deze presentatie Het budget en de kosten De verdelingssystematiek Twee scholen, twee scenario’s De logistiek.
Innovatie en stakeholders in VO
Management & Organisatie
Ouderavond 19 september 2011 Van harte welkom. Rol van de mentor(en) Verzorgt ouderavonden Vraagbaak Bespreekt de leerlingen in de leerling bespreking.
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Studenttevredenheid als kwaliteitsmaat?
Onlosmakelijk met elkaar verweven?.  ARHO  Europese ministers.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Hoger Bedrijfsdiploma
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Met 2 handen op de rug ?? Ton Boots directeur-bestuurder.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
De Zorgstructuur op het Mondial College Lindenholt
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
SONDERVICK COLLEGE Informatieavond MAVO XL
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
LOB, waar liggen voor mij/ons kansen en mogelijkheden. Vakdocenten, mentoren en decanen. 24 september 2014.
Kennismanagement & Sociale media
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Beter Onderwijs Nederland
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Beheer in BedrijfsContext AD ICT Leerjaar 2 George Pluimakers Module: ICTBBC01DX Studiejaar 2013/2014.
Studieloopbaancoaching
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
Hoe arm is mijn schoolbestuur? 28 januari 2011.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Passend Indiceren & TOP-initiatief Lunteren, 22 & 23 maart 2011
Pag. 1 Elementen van een goede presentatie: » Voorstellen van uw bedrijf; » Waarin onderscheidt uw bedrijf zich van anderen in de markt; » Op welke manier.
Veiligheid, Gezondheid & Milieu Campus Antwerpen.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Op weg naar een financieel gezond Gouda ‘Op weg naar een financieel gezond Gouda’ Alternatieve begroting/beleidsvoorstellen e.v.
Meldplicht datalekken en Algemene verordening gegevensbescherming (achtergronden en verplichtingen) Mr. Dr. Anne Wil Duthler Advocaat en senator, voorzitter.
Draaiboek Voltooiing 1. “Heb je een goede dag, geniet ervan. Heb je een kwade dag, bedenk dan dat God ook die gemaakt heeft. Hij wil eenvoudig niet dat.
Diversiteit in bestuur en toezicht
Ondernemende Netwerken
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Het tweede LOS-gesprek
Referentiedomeinenmodel GGZ versie 1.00
Den Hulster Venlo Op is op???
Transcript van de presentatie:

Bekeken vanuit het perspectief van Bestuur en Management Paul Scharff en Roelof Eleveld

 U bent bestuurder van een scholengroep. De inspectie van de brandweer komt bij u op bezoek en deelt u mede dat zes van uw gebouwen niet meer voldoen aan de veiligheidsnormen. Het zijn gebouwen uit de jaren ‘60 en is er asbest in die gebouwen aanwezig.  Wat doet u??

 U bent bestuurder van een HBO-instelling en u krijgt een brief van het ministerie van OCW waar in staat dat u moet meewerken aan het oplossen van de langstudeerders problematiek. Langstudeerders maken ongeveer 20 %tot 22% van het totale studenten bestand uit. Indien ze niet afstuderen kost dit de staat ongeveer ,- tot ,- per student, los van de studieschuld.  Wat doet u ???

 Financieel beheer…… oh ja: we hebben teveel personeel  De vastgoed portefeuille  Het onderwijs op orde ??  Er staat een journalist voor de deur

 Eindverantwoordelijk  Stempel drukken op  Stuurt directeuren (en staf) aan  Veel externe stakeholders en netwerken  Neemt beslissingen en gaat om met belangen tegenstellingen  Veel e

 Alles moet op orde zijn en hoe kom ik daar achter:  Audits intern en extern  Control zowel inhoudelijk als financieel  Rapportages  Functionerings- en beoordelingsgesprekken  180 graden feedback

 Geef het onderwijs terug aan de docent  Waardeer en respecteer de kennis van de docent  Ofwel:  Koning in eigen klas gedrag  Oncontroleerbare resultaten

 De inhoud van het onderwijs  Toetsing  innovatie  Personeelsbeleid  Leerlingzaken  Relatie met ouders/ verzorgers  Relatie met zorg- en jeugdinstellingen  Roostering en planning  Financiën  ICT  Werving en instroom (van leerlingen of studenten)  Organisatie projecten

 De casus Inholland:  Langstudeerders versus afstudeerbeleid  Wat ging er fout;  De rol van de media;  De crisis;  De perverse prikkel;  De oplossingsrichtingen;  De huidige situatie;

 De casus Erasmiaans Gymnasium  Wat ging er goed  Waar zaten de verbeterpunten  Welke ervaring is opgedaan