Bekeken vanuit het perspectief van Bestuur en Management Paul Scharff en Roelof Eleveld
U bent bestuurder van een scholengroep. De inspectie van de brandweer komt bij u op bezoek en deelt u mede dat zes van uw gebouwen niet meer voldoen aan de veiligheidsnormen. Het zijn gebouwen uit de jaren ‘60 en is er asbest in die gebouwen aanwezig. Wat doet u??
U bent bestuurder van een HBO-instelling en u krijgt een brief van het ministerie van OCW waar in staat dat u moet meewerken aan het oplossen van de langstudeerders problematiek. Langstudeerders maken ongeveer 20 %tot 22% van het totale studenten bestand uit. Indien ze niet afstuderen kost dit de staat ongeveer ,- tot ,- per student, los van de studieschuld. Wat doet u ???
Financieel beheer…… oh ja: we hebben teveel personeel De vastgoed portefeuille Het onderwijs op orde ?? Er staat een journalist voor de deur
Eindverantwoordelijk Stempel drukken op Stuurt directeuren (en staf) aan Veel externe stakeholders en netwerken Neemt beslissingen en gaat om met belangen tegenstellingen Veel e
Alles moet op orde zijn en hoe kom ik daar achter: Audits intern en extern Control zowel inhoudelijk als financieel Rapportages Functionerings- en beoordelingsgesprekken 180 graden feedback
Geef het onderwijs terug aan de docent Waardeer en respecteer de kennis van de docent Ofwel: Koning in eigen klas gedrag Oncontroleerbare resultaten
De inhoud van het onderwijs Toetsing innovatie Personeelsbeleid Leerlingzaken Relatie met ouders/ verzorgers Relatie met zorg- en jeugdinstellingen Roostering en planning Financiën ICT Werving en instroom (van leerlingen of studenten) Organisatie projecten
De casus Inholland: Langstudeerders versus afstudeerbeleid Wat ging er fout; De rol van de media; De crisis; De perverse prikkel; De oplossingsrichtingen; De huidige situatie;
De casus Erasmiaans Gymnasium Wat ging er goed Waar zaten de verbeterpunten Welke ervaring is opgedaan