Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond Leerlingenzorg.
Advertisements

Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Welkom Groep 8 Meester Michel (8a) Meester Erik (8b)
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Dyscalculie.
Het Assink Lyceum.
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Welkom.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Vergoedingsregeling dyslexie
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Visie: rapport en portfolio
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Welkom op onze open schoolavond
Veranderingen rondom advisering & eindtoets. Het advies Concrete richtlijnen op papier gezet Advies is leidend bij plaatsing op V.O.
Informatieavond Groep Het Baken
Dyslexie op het Sondervick
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Presentatie rondom advisering & eindtoets
Januari Zorgoverdracht peuterspeelzaal groep 1 t/m 8 Voortgezet Onderwijs overdrachtsformulieren overdrachtsgesprekken onderwijskundig dossier overdrachtsgesprekken.
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Unit 1 Groep 1/2.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
m Welkom op de informatieavond van groep 1-2 schooljaar
Ellen Zantvoord Antoinet de Valk Rik van der Vaart Juliette de la Mar
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
I NFORMATIEAVOND 25 augustus 2015 Groep 6/7/8Quinta Lut.
Welkom in groep 3b-4b.
Groep 5/6 René Hellingman
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Welkom in groep 6D.
Informatieavond Groep 7 – 8 welkom.
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs 8 oktober 2015.
. Rekenen. Inhoud - Rekentoets - Rekenvaardigheid binnen VO Surhuisterveen.
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
22 september 2014 Welkom! Informatieavond. Dagritme Circuit Dagritme kaarten Gebedjes/versjes.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Letterlijk: Niet kunnen berekenen
Circuit en hoeken.
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Info avond voortgezet onderwijs & groep 8 algemeen
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Transcript van de presentatie:

Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider

Leerlingzorg: - het zorgplan - inzet, afname en analyse toetsen - advies in groep 8 - (motorische) remedial teaching - Dyslexie en dyscalculie

Het Zorgplan In het zorgplan staat hoe we tot ons onderwijs komen en wat we daarvoor nodig hebben. Dit is een veranderdocument, aangepast aan de eisen van het onderwijs

toetsen Toetsen leveren ons informatie op wat we kunnen gebruiken om de onderwijsbehoeften van een leerling in kaart te brengen Toetsen helpen ons bij het advies in groep 8 Toetsen leveren informatie op of er sprake kan zin van een beperking zoals dyslexie of dyscalculie

Het advies in groep 8 Het eindadvies is meer dan een (CITO) cijfer Wij kijken naar: CITO en methode toetsen, werkhouding, huiswerkattitude, organisatie van het werk Maar ook naar: sociale vaardigheden, zelfstandigheid, luisterhouding, nieuwsgierig zijn, jezelf durven zijn

Remedial teaching RT Motorische RT Leerlingen waarbij we denken aan dyslexie of dyscalculie Leerlingen NT2 voor woordenschat Pre-teaching bij begrijpend lezen moeite hebben met schrijven en/of met de gymlessen op school onderscheid tussen de fijne en de grove motoriek. Maar ook: angst bij bewegen, weinig zelfvertrouwen hebben, geen plezier hebben in bewegen, nooit gekozen worden en niet mee mogen doen

Basiszorg op school Richtlijnen voor ernstige enkelvoudige dyslexie. Dyslexieprotocol dyscalculieprotocol Richtlijnen voor ernstige enkelvoudige dyslexie. verplicht werken conform het protocol ONL Het is een ernstige beperking bij het lezen en spellen van taal extra begeleiding 3 tot 6 maanden op school voor de diagnose wordt gesteld De school heeft een poortwachterfunctie Wij spreken van dyscalculie als ernstige rekenwiskunde- problemen ontstaan ondanks tijdig ingrijpen De problemen blijken hardnekkig te zijn De rekenwiskundige ontwikkeling van de leerling wordt waarschijnlijk belemmerd door kindfactoren.