Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Leerlingzorg: - het zorgplan - inzet, afname en analyse toetsen - advies in groep 8 - (motorische) remedial teaching - Dyslexie en dyscalculie
Het Zorgplan In het zorgplan staat hoe we tot ons onderwijs komen en wat we daarvoor nodig hebben. Dit is een veranderdocument, aangepast aan de eisen van het onderwijs
toetsen Toetsen leveren ons informatie op wat we kunnen gebruiken om de onderwijsbehoeften van een leerling in kaart te brengen Toetsen helpen ons bij het advies in groep 8 Toetsen leveren informatie op of er sprake kan zin van een beperking zoals dyslexie of dyscalculie
Het advies in groep 8 Het eindadvies is meer dan een (CITO) cijfer Wij kijken naar: CITO en methode toetsen, werkhouding, huiswerkattitude, organisatie van het werk Maar ook naar: sociale vaardigheden, zelfstandigheid, luisterhouding, nieuwsgierig zijn, jezelf durven zijn
Remedial teaching RT Motorische RT Leerlingen waarbij we denken aan dyslexie of dyscalculie Leerlingen NT2 voor woordenschat Pre-teaching bij begrijpend lezen moeite hebben met schrijven en/of met de gymlessen op school onderscheid tussen de fijne en de grove motoriek. Maar ook: angst bij bewegen, weinig zelfvertrouwen hebben, geen plezier hebben in bewegen, nooit gekozen worden en niet mee mogen doen
Basiszorg op school Richtlijnen voor ernstige enkelvoudige dyslexie. Dyslexieprotocol dyscalculieprotocol Richtlijnen voor ernstige enkelvoudige dyslexie. verplicht werken conform het protocol ONL Het is een ernstige beperking bij het lezen en spellen van taal extra begeleiding 3 tot 6 maanden op school voor de diagnose wordt gesteld De school heeft een poortwachterfunctie Wij spreken van dyscalculie als ernstige rekenwiskunde- problemen ontstaan ondanks tijdig ingrijpen De problemen blijken hardnekkig te zijn De rekenwiskundige ontwikkeling van de leerling wordt waarschijnlijk belemmerd door kindfactoren.