Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
LOB ????.
IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Hans Everhardt – MBO Groningen
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Landelijke Platformdag Gehandicapten
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Begeleiding startende leraren
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Belangenbehartiging door de VELON
HAN Faculteit Educatie.
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
Gebruikersmogelijkheden Henk Bakker/Doede de Vries 19 april 2007 Onderwijs Resultaten Praktijk Leningen & Financiering Personen Instellingen Basisregistraties.
Taal en rekenen Joke van Balen.
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Doorstroomcijfers beschikbaar en dan ???
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Amsterdam Sil Vrielink
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Opleiden in des chool, netwerk De Kempel, januari 2004 OPLEIDEN IN DE SCHOOL bedreigingen kansen.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
PRESENTATIE OVER DE VOORLOPERSTRAJECTEN Ans Buys (aanjager innovaties lerarenopleidingen) ‘Een leraar raakt de eeuwigheid; hij kan nooit weten waar zijn.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW.
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Teacher Academy ECENT-conferentie Utrecht, 21mei 2014.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Aanleiding en doelstelling
Landelijk Platform Professionele Masteropleidingen
Met Minder Meer en Beter
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
Van startbekwaam naar …..
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant
De samenwerking werkveld - opleiding bij het werkplekleren
Lerarentekort 6 september 2017.
Nieuwe onderzoekskaders
DE OVERHEID & GOED WERK.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Samen broeden: MBO Barneveld en de beroepspraktijk
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Startkracht! in de lerarenopleiding
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Onderwijsraad Een nieuw perspectief op het leraarschap
Transcript van de presentatie:

Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst Sjoerd de Jong Directie Hoger onderwijs en Studiefinanciering

Historie Opleiden in de School 2002-2009 pilots Opleiden in de School 2008 Beleidsagenda Krachtig Meesterschap 2009 Invoering bekostigingsstelsel Opleidingsscholen

Huidige bekostigingsstelsel Opleidingsscholen periodieke beoordeling door de NVAO iedere zes jaar. (nieuwe beoordelingsronde in 2014/2015) gesloten systeem. Alleen afvallen is mogelijk groei alleen door toename aantal studenten en deelnemende scholen per opleidingsschool doel was 8.000 studenten opleiden via de bekostigde opleidingsscholen in 2011. 2010/2011 waren het er 9100, in 2012/2013 ruim 10.000

OCW-bekostiging en onderwijspraktijk Co-financiering is een belangrijk kenmerk van de bekostigingsfilosofie Stagebegeleiding is een reguliere taak voor scholen (lumpsum) Opleiden van studenten is een reguliere taak van lerarenopleidingen Opleiden in de school vraagt echter meer dan reguliere stagebegeleiding. Daarom een extra bijdrage vanuit de overheid (in ruil voor extra eisen) Scholen dragen bij vanuit professionaliseringsbudget omdat Opleiden in de School een belangrijke bijdrage kan leveren aan professionalisering en schoolontwikkeling OIDS is in de praktijk een kapstok. Samenwerking wordt door partners gekoppeld aan praktijkonderzoek, hrm-beleid, begeleiding starters, etc

Ruimte voor uitbreiding in de extra bekostiging 2013 - uitbreiding bekostigingsstaffels. 2013 - ruimte nieuwe opleidingsscholen po en mbo per 2016 2014 - sectorakkoord VO: extra 2200-4000 opleidingsplaatsen (2020) + extra middelen via de lumpsum voor professionalisering

Uitgangspunten voor uitbreiding Flinke ambitie, maar: Kwaliteit van opleiden staat voorop. Definitieve toetreding tot het stelsel pas als de kwaliteit staat Volgens een realistisch tijdpad dat aansluit bij de ambities en mogelijkheden van de aspirant-opleidingsscholen

Kwaliteitsversterking en effectonderzoek Leidt het Opleiden in de school wel tot betere studenten, minder uitval en betere scholen?  Focus op kwaliteit: kaf van koren scheiden en verder versterken kwaliteit opleidingsscholen  Meer onderzoek nodig naar effecten van Opleiden in de school en samenwerking tussen lerarenopleidingen en scholen

Lerarenagenda 2013: De leraar maakt het verschil A. Inhoudelijke ontwikkelagenda 2015-2021: kwaliteit van de begeleiding van studenten kwaliteit van de begeleiding bij onderzoek kwaliteit en uniformiteit van de beoordeling plaats van het praktijkleren in het totale curriculum.

Lerarenagenda 2013: De leraar maakt het verschil B. Actieplan voor versterking samenwerking: praktijkonderzoek en praktijkgericht onderzoek begeleiding beginnende leraren curriculumontwikkeling professionalisering en schoolontwikkeling Verdere ontwikkeling Opleiden in de school na 2020

Vragen?